Kysely: yli 7% suomalaisista menettänyt rahaa digihuijauksiin
Finanssiala ry (FA) on toteuttanut kyselyn huijauksista. Tulosten perusteella yli 7 prosenttia suomalaisista on menettänyt rahaa digihuijauksiin esimerkiksi sähköpostin kautta saapuneisiin huijausviesteihin.
Kyselyyn vastasi 2 500 suomalaista.
Vastaajista 1,9 prosenttia kertoi menettäneensä huijauksiin itselleen merkittävän summan rahaa, jota ei kuitenkaan täsmennetty. Väkilukuun suhteutettuna se tarkoittaa 107 000 suomalaista.
Vastaajista 5,4 prosenttia kertoi menettäneensä huijareille summan, joka ei ollut heille merkittävä. Miehistä näin vastasi 6,4 prosenttia, naisista 4,4 prosenttia.
Kyselytutkimuksessa myös kysyttiin, monenko vastaajan kohdalla pankki oli onnistunut estämään tai palauttamaan rikollisille menossa olleen rahansiirron. Näin oli käynyt 4,6 prosentille.
"Kaikki pankkien tekemät torjuntatoimet ja rahansiirtojen estot eivät edes tule asiakkaan tietoon. Pankit tekevät taustalla asiakkaille näkymätöntä torjuntatyötä, joilla saadaan torjuttua iso osa huijauksista", kertoo Finanssiala ry:n petos- ja rikostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm.
Tietojen mukaan viime vuonna pysäytettyjen tai palautettujen rahansiirtojen euromääräinen arvo kohosi 44 miljoonaan euroon. Tilastoissa ei näy pankkien varhaisessa vaiheessa torjumia epäilyttäviä tapahtumia. Kaikkiaan suomalaisia huijattiin viime vuonna 107 miljoonan euron edestä.
Finassiala kertoi viime vuoden syksyllä, että suomalaiset ovat menettäneet huijauksiin tammi-kesäkuussa 2024 27,5 miljoonaa euroa.
Vastaajien mukaan yleisin huijaus tapahtui sähköpostin kautta. Vastaajista 47 prosenttia sanoi kohdanneensa huijauksen sähköpostissa. Tekstiviestitse tai Whatsappin kautta tulleeseen huijausyritykseen oli törmännyt 40 prosenttia vastaajista. Sosiaalinen media oli kolmanneksi yleisin kanava huijausyrityksille.
"Sähköisen viestinnän palveluntarjoajat olisi velvoitettava osallistumaan huijausten torjuntaan", vaatii Niko Saxholm. "Huijaukset saavat usein alkunsa esimerkiksi somessa tai internetin kauppapaikoilla. Näiden toimijoiden pitäisi tulla mukaan talkoisiin ja siivota omia alustojaan tietojenkalastelusta."
Saxholmin mukaan myös lainsäädäntöä tulisi muuttaa, sillä nykyisellä lainsäädännöllä pankit eivät saa kertoa toisilleen epäilyttävistä asiakkaista, joiden epäillään syyllistyvän rahanpesuun.
Erilaisista huijauksista tiedotetaan ja uutisoidaan jatkuvasti. Esimerkiksi hiljattain poliisi kertoi, että Ajovarman nimissä tehdyllä huijauksella eräältä pariskunnalta vietiin peräti yli 160 000 euroa.
KOMMENTOI
Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.