--->
AfterDawn logo

Braven mainosestäjä ei enää toimi YouTubessa

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
1 kommentti

Yksi suosituimmista tavoista estää mainosten näkymistä verkossa on ollut pitkään Brave-selain, joka sinänsä on vain maailman suurimman mainosyhtiön, Googlen omistamasta Chrome-selaimesta tehty "forkki" eli muunneltu versio.

Ja kenties se tärkein syy, miksi kukaan asentaisi mainokset estäviä sovelluksia tietokoneelleen, on ollut pitkään Googlen omistama YouTube, jossa pahimmillaan mainosvideoita pitää katsella pidempään kuin mitä haluttu video itsessään kestää.

YouTube aloitti puolitoista vuotta sitten sodan mainosestäjiä vastaan. Yksi muutoksista palvelussa oli se, että YouTube pyrkii tunnistamaan, jos katsoja estää YouTuben mainokset. Ensin tästä varoitetaan, mutta jos varoitus ei tehoa, estetään käyttäjältä kokonaan YouTuben katselu.

Tähän saakka Braven sisäänrakennetut mainosestorutiinit ovat onnistuneet pysyttelemään Googlen kaiken näkevän valvovan silmän ulottumattomissa, eli YouTuben algoritmi ei ole onnistunut tunnistamaan Braven mainosestoa käyttäviä käyttäjiä varmuudella.


Nyt tilanne vaikuttaa muuttuneen, sillä sosiaalisessa mediassa on levinnyt pieni paniikki viimeisen viikon aikana, miten Bravenkin käyttäjät ovat saaneet YouTubea katsellessaan varoituksen, että katselu katkeaa pian.

youtube blocking player
byu/Rytarius inbrave_browser

Toki meneillään on eräänlainen ikuinen kissa ja hiiri -leikki, jossa mainostenestäjiä kehittävät yhtiöt kuten Brave, keksivät aina uuden tavan välttää huomatuksi tuleminen. Kunees taas YouTube keksii tavan havaita kikkailut.

Keskusteluissa toki nostetaan myös aiheellisesti esiin sitä, miten mainosestäjien käyttö syö myös tuloja ilmaiseksi saatavilla olevalta sisällöltä - joka on olemassa vain siksi, että sen tuottamisen kulut voidaan kattaa mainonnalla.

Google on ottamassa asiaa haltuun myös isommalla kädellä, sillä yhtiö poisti hiljattain Chromesta kokonaan rajapinnan, johon suosituimmat erilliset mainosestäjän pohjautuvat. Yhtiö on myös muuttamassa sitä, miten nopeasti selainlaajennusten päivityksiä voi tuoda jakeluun - eli Google olisi jatkossa pari askelta edellä ohjelmia tekeviä yhtiöitä.

Osalle Braven käyttäjistä ilmoitusta ei ole tullut, mutta kyseessä lienee lähinnä tuuri. Google on selkeästi tiukentamassa otetaan YouTubesta ja omista mainostuloistaan. Samlla mainoksia vihaavia käyttäjiä ohjataan aiempaa aktiivisemmin maksamaan YouTuben katselusta, vaikkapa edullisemman YouTube Premium Lite -tilauksen muodossa.


YouTube on myös kokeillut ratkaisua, jota mikään mainosesto-ohjelma ei voi ratkaista, eli mainosten "polttamista" kiinni suoraan katsottavaan videoon.

1 KOMMENTTI

OneMember1/1

Nykypäivää:
Aamulla halusin katsoa miten Toronto-Florida pelin seitsemäs kamppailu kulki.
Avasin YT:n telkasta kahvia odotellessa ja lyhyen koostevideon aikana kolme mainosta oli katsottava.

Välillä tulee tilanteita vastaan jossa itse video on mainoksia lyhyempi.
Näin Google tekee kaikkensa jotta meillä on syy etsiä tapoja hyppiä mainosten yli...

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki