Ministeriö keskeytti junien verkkoyhteyksiä parantavan hankkeen
Liikenne- ja viestintäministeriö keskeyttää hankkeen, jossa on pyritty parantamaan junien verkkoyhteyksiä.
Hanke olisi tukenut osaltaan VR:n omia parannustoimia. Junien heikko verkkokuuluvuus on johtunut kahdesta toisiinsa liittymättömästä ongelmasta. Ensimmäinen ongelma on ollut se, että VR:n kalustoissa käyttämät verkkoratkaisut ovat käyneet vuosien saatossa vanhoiksi.
VR aloitti kuitenkin kalustonsa sisäisten verkkoyhteyksien parantamisen vuonna 2022 ja yhtiö kertoi jo alkuvuodesta 2024, että yli 60 prosenttia kalustosta on jo saatu uusittua.
Toisena pullonkaulana ovat olleet radan varrelta puuttuvat tukiasemat. Etenkään harvaan asutuilla seuduilla ei operaattoreilla ole kaupallisia intressejä rakentaa tukiasemia radan varteen, jossa ympärillä ei välttämättä asu ketään. Mutta ilman tukiasemia, paremmista junien sisäverkoista ei ole mitään hyötyä, kun yhteyksiä "ulkomaailmaan ei ole lainkaan".
Uuden Suomen mukaan vuonna 2022 aloitettiin Liikenne- ja viestintäministeriössä hanke, jonka tarkoituksena oli nimenomaan rakentaa tukiasemia rataverkon varrelle.
Hankkeeseen korvamerkitystä rahasta on edelleen käyttämättä Ylen mukaan noin 4,7 miljoonaa euroa. Summa piti käyttää kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Nyt Lulu Ranteen (ps) johtama Liikenne- ja viestintäministeriö on siis yksipuolisella päätöksellä keskeyttänyt hankkeen. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet ovat ilmaisseet sekä Uuden Suomen että Ylen mukaan ihmetyksensä päätöksestä.
Junien verkkoyhteyksien parantamisella olisi tuettu etenkin ns. pendelöintiä, eli työmatkalaisten arkea, jotka tekevät pystyisivät hyvillä verkkoyhteyksillä tekemään osan töistään jo työmatkan aikana junassa.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT