Koko ruudun peittävät mainokset saapuivat autoihin
Samalla, kun autot muuttuvat aste asteelta pari tonnia painaviksi, renkailla kulkeviksi tietokoneiksi, niin ne myös näyttävät paskeentuvan kovaa vauhtia.
Olemme uutisoineet jo aiemmin mm. siitä, miten osassa BMW:n autoista penkinlämmitin on muuttunut kuukausimaksulliseksi ja Ford kohdistaa mainontaa autossa matkustavien keskusteluiden perusteella.
Nyt uudenlainen ärsytys on saapunut italialais-amerikkalaisen Stellantiksen autoihin.
Stellantiksen autojen kosketusnäytöille on alkanut ponnahtelemaan mainontaa. Mutta erityisen häijyä mainonta on Stellantiksen omistaman Jeepin malleissa.
Useat Jeep-kuskit ovat raportoineet siitä, miten autot ovat viime aikoina alkaneet avaamaan kosketusnäytölle koko näytön peittävän mainoksen joka kerta, kun auto pysähtyy.
Mainos ei siis lävähdä näkyviin ainoastaan kun autolla päästään määränpäähän, vaan se kaappaa koko ruudun pinta-alan itselleen myös liikennevaloihin pysähdyttäessä.
Alla kuva miltä ruudulle avautunut takuuajan pidennyksen mainos näyttää Jeepin kosketusnäytöllä:
Posts from the assholedesign
community on Reddit
Autoilijat ovat erityisen raivoissaan siitä, että usein liikennevaloissa pysähtyessä on juuri oikea hetki tarkistaa näytöltä navigaattorin ohjeet. Mainoksen aukeamisen takia lyhyt vilkaisu punaisissa valoissa istuessa ei onnistukaan, vaan kädet pitää irrottaa ratista, jotta mainoksen voi sulkea ja navigoinnin saa takaisin näkyviin.
Euroopassa tätä riemua ei ole vielä toistaiseksi nähty. Koko näytön mainokset koskevat ainakin Jeepin uusimman Jeep x4 -malliston autoja, jotka ovat joko puhtaita polttomoottoriautoja tai hybridiautoja.
Paskeentuminen eli enshittification tarkoittaa tuotteiden toimivuuden ja/tai käytettävyyden heikkenemistä ajan saatossa, tarkoituksellisesti.
Paskeentuminen ei ole sama asia kuin ns. suunniteltu vanheneminen. Sen sijaan paskeentuminen viittaa prosessiin, jossa kuluttajalle tarjotaan aluksi laadukas tuote. Kun tuotteella on jo käyttäjiä, tuotteen laatua aletaan heikentämään askel askeleelta, jotta tuote olisi aiempaa tuottoisampi sitä ylläpitävälle/valmistavalle yritykselle.
KOMMENTOI
Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.