Uusi kohu yksityisyydestä: Facebook tietää puhelinnumerosi, vaikket sitä olisi antanutkaan - ja osaa kohdentaa mainonnan puhelinnumeron perusteella
Seuraava kohu Facebookin yksityisyydensuojan ympärillä on kehittymässä, kun tutkijat ovat kaivaneet esiin tapoja, joilla Facebook osaa löytää haluamansa henkilön-
Facebook tarjoaa mahdollisuutta mainostajille kohdentaa mainontaa tietyn puhelinnumeron omistaville ihmisille. Tätä jo itsessään hieman karmivalta kuulostavaa kohdentamistapa, tarjotaan mm. suoramarkkinointiyhtiöiden käyttöön, joilla on itsellään laaja arkisto potentiaalisten asiakkaiden puhelinnumeroita. Kyseiset yhtiöt voivat ladata Facebookin mainostyökaluun ison tekstimuodossa olevan listan puhelinnumeroita, joille tietty mainos halutaan kohdentaa.
Kohu ei kuitenkaan synny siitä, että puhelinnumeron perusteella mainonta olisi karmivaa (jota se monen mielestä on). Kohua aiheuttaa se, miten Facebook kerää ihmisiin liittyvät puhelinnumerot. Northeastern Universityn tutkijat ovat tehneet Facebookin tavasta kerätä kohdennettavaa tietoa käyttäjistään tutkimuksen, joka paljastaa joitain näistä tavoista.
Facebook tietää puhelinnumerosi useilla eri tavoilla, vaikket olisi Facebookin yhteystietoihin puhelinnumeroasi antanutkaan:
- Mikäli käytät ns. kaksivaiheista tunnistautumista Facebookissa, myös tunnistautumiseen käyttämäsi puhelinnumero on Facebookin mainostajien kohdennettavissa.
- Mikäli yksikään kaverisi on käyttänyt "Lisää yhteystietoni" -toimintoa Facebookissa, Instagramissa tai Messengerissä, on Facebook saanut itselleen kaikki kyseisen henkilön puhelimesta löytyneet yhteystiedot, puhelinnumeroineen. Eli puhelinnumerosi on Facebookilla vaikka et olisi sitä missään vaiheessa heille antanut.
Eli tavallaan sillä, käytätkö itse Facebookia vai et, ei ole hirvittävän paljoa merkitystä - tietosi ovat todennäköisesti siitä huolimatta Facebookin tietokannoissa, vähintäänkin puhelinnumerosi, jonkun ystäväsi puhelimen yhteystiedoista palveluun ladattuna.
Facebook ei ole kiistänyt tutkijoiden löydöksiä, vaan kertoo noudattavansa käyttöehtojensa mukaisia toimintatapoja.
19 KOMMENTTIA
vtunh00r (vahvistamaton)1/19
Vastaako joku oikeasti muihin kuin tunnetusta numerosta tuleviin soittoihin tai jos odottaa soittoa?
arrabbs2/19
GDPR:n mukaista tuo ei kyllä ole. Syytä henkilötiedon käyttöön ilman suostumusta ei ole ja toinen henkilö ei voi antaa suostumusta numeron omistajan puolesta. Koskee muuten montaa muutakin sosiaalisen median firmaa.
Temposaur3/19
Mihin viittaat tällä?
Facebook ei tietenkään jaa numeroa mainostajille, jotta nämä voisivat *soittaa* sinulle, vaan Facebook pystyy näin ollen yhdistämään tietosi esim. kauppojen ostoksiin, jos olet käyttänyt esim. bonus-korttia ostosten yhteydessä.
Kun seuraavan kerran ostat esim. Karjalaa, voidaan puhelinnumerosi perusteella sinut yhdistää facebook-tunnukseesi ja tarjota sivustojen nettibannereissa esim. kilpailevaa olutmerkkiä tai Karjala-aiheisia muita tuotteita.
Puhelinnumero ei siis ole sitä varten, jotta joku kesätyöntekijänä toimiva puhelinmyyjä soittaisi sinulle ja tarjoisi uusinta Seiskaa.
arivesa4/19
Kapula on yhteydessä operaattoriin SIM-kortilla, paitsi nettipuoli WiFi käytössä (jos mobiilidata estetty tai toissijaisena). Mitä eroa pitäisi siis olla sillä, tyrkytetäänkö mainosta puh.no vai FB-tilin tiedolla?
Jos puh.no:a ei muuhun käytetä, lie asia merkityksetön. Ei kai numerotieto sentään mahdollista pokan luurin p-numeroluettelon selaamista?
Olisi kiva tietää onko "uutinen" asiaa, vai nyhjää tyhjästä?
Temposaur5/19
Kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, niin tällä tiedolla saadaan netin ulkopuolinen käyttäytyminen yhdistettyä tiettyyn henkilöön.
Eli varsinkin Jenkeissä ruokakauppojen bonus-korteilla tehdyt ostokset yhdistyvät puhelinnumeron avulla facebook-tiliin.
arivesa6/19
Tuskin suoraan, ei kaikki maksa luurisovelluksella. Kortilla tehty lähi- tai muu maksu ei liity puh.no:oon mitenkään.
arivesa7/19
Se kyllä on uskottavaa, että jos poka laittaa "kaikki munat samaan koriin" eli hoitaa jokaisen asian kapulasovelluksella, on tietoturva vähissä.
Mutta tuo onkin täysin oma valinta, ei siihen ole mitään velvoitetta.
Aina on ollut ja vieläkin on hyväuskoisia hölmöjä, jotka ei näe mitään riskiä missään. Voipi tulla herätys tuohon.
Tyhmältä tuntuu kun ihmiset hämmästelevät: tätä en olisi uskonut! Myöhäistä. Pohtia pitää ennen toimimista. Jos et tiedä varmasti, älä.
Temposaur8/19
Nimenomaan liittyy. Tästä oli puhetta jo silloin, kun Facebook vasta harkitsi WhatsAppin ostoa. WhatsAppin ostolla Facebook juuri sai kallisarvoisia puhelinnumeroita. Facebook, Twitter yms. somepalvelut ostavat näitä bonuskorttitietoja sitten ulkopuolisilta tahoilta.
Suomessa tämä ei vielä ole lain mukaan mahdollista, mutta Britit ja Jenkit käyttää jo ahkerasti. Ei ole ihan uusi juttu enää.
arivesa9/19
Ei minun sirukorttini tiedä mitään puh.numerostani. Miten sen käyttö tähän voisi liittyä?
arivesa10/19
Ei minun sirukorttini tiedä mitään puh.numerostani. Miten sen käyttö tähän voisi liittyä?
arivesa11/19
Vaikuttaa siltä, että jotkut saavat myydyksi palstamillimetrejä "medialle", vaikka pihvi puuttuisikin. On aika hölmöä hätääntyä kaikesta.
Temposaur12/19
no eihän se välttämättä tiedäkään, mutta jos bonuskorttia hankkiessa tiedon on antanut (kuten Amerikassa tehdään), saa tiedon yhdistettyä näin facebook-käyttäjiin.
arivesa13/19
Asiassa saattaa olla totuuden siemen,vaikka en tiedä mikä.
Maksoin Master Cardilla autonpyörän korjautuksen, ja heti perään tuli g-mailiin mainos talvirenkagasmyyjiltä.
En palvelujaan nyt tarvitse, mutta ajoitus näyttää olevan enemmän kuin sattuma.
arivesa14/19
Asiassa saattaa olla totuuden siemen,vaikka en tiedä mikä.
Maksoin Master Cardilla autonpyörän korjautuksen, ja heti perään tuli g-mailiin mainos talvirenkagasmyyjiltä.
En palvelujaan nyt tarvitse, mutta ajoitus näyttää olevan enemmän kuin sattuma.
arivesa15/19
Hölmöä. Viesti lähtee tuplana vaikka sitä EI ole pyydetty. Tuplaa voi kuten muitakin muokata, mutta ei näemmä poistaa. Mistä tämä rajoitus?
Temposaur16/19
No tämä taas johtuu hieman eri asiasta. Arvatenkin käytät android-puhelinta, joka oli mukanasi ostoksilla. Google kerää sijaintisi satunnaisin väliajoin (jonka saat muuten Google Mapsista näkyviin), jonka perusteella todennäköisesti rengasliikkeessä asioinnin Google nappasi.
arivesa17/19
arivesa18/19
rane195819/19
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT