AfterDawn logo

AMD: DirectX esteenä PC-pelien grafiikan kehitykselle

Teemu Laitila Teemu Laitila
2 kommenttia

AMD pitää Microsoftin DirectX-rajapintaa esteenä PC-pelien grafiikan kehitykselle. Yhtiön grafiikkaosaston kehittäjäsuhteiden johtajan Richard Huddyn Bit-tech-sivustolle antamat kommentit ovat täysin ristiriidassa Id Softwaren perustajan John Carmacin aiemmin esittämien mielipiteiden kanssa. Carmacin mielestä DirectX on tällä hetkellä alan innovatiivisin tekniikka, mutta Huddyn mukaan useat kehittäjät toivovat pääsevänsä eroon liikaa resursseja tuhlaavasta rajapinnasta.

Esimerkkinä DirextX:n heikosta tehosta Huddy mainitsee nykyisten PC- ja konsolipelien grafiikoiden saman tason.

"Vaikka meillä on usein kymmenen kertaa enemmän laskentatehoa PC:ssä kuin löytyy nykyisen sukupolven konsoleista, pelien ulkoasu ei ole silti kymmenen kertaa parempi PC:llä. Tämä johtuu suurelta osin DirectX:n vaikutuksesta", perustelee Huddy Bit-techille.


Huddyn mukaan kehittäjät haluaisivat päästä käsiksi näytönohjainten ja prosessoreiden todellisiin tehoihin ohjelmoimalla pelinsä hyödyntämään raudan tarjoamia mahdollisuuksia. Rautatason peliohjelmoinnilla saataisiin epäilemättä huomattavia lisätehoja irti nykyisistäkin laitteista, kuten konsoleiden tietyille komponenteille optimoidut pelit osoittavat.

Toisaalta DirectX:n laitteiston abstrahoiva sovelluskerros varmistaa pelien yhteensopivuuden eri valmistajien komponenttien välillä sekä tarjoaa käyttäjille yhteensopivuutta myös laitesukupolvien välillä.

2 KOMMENTTIA

jartar1/2

Uskomatonta roskaa AMD:ltä. Ensinnäkin nykypelien ulkoasuun vaikuttaa erittäin paljon se että suuri osa nykypeleistä kehitetään konsolien ehdoilla jonka jälkeen ne käännetään PC:lle. Ilman "konsoliriippaa" pelit olisivat ihan erinäköisiä.

Toisekseen rautatason ohjelmoinnin hyödyt ovat olleet tiedossa jo kauan aikaa mutta se vaan ei onnistu PC-puolella. Jollekkin tietylle raudalla spesifioitu ohjelmointi romuttaisi koko PC:n idean. Sekä ihan oikeasti, olisiko se hyvä idea optimoida vaikka peli Intel 2600 prossulle, nVidia GTX 460 näyttikselle ja neljän gigan keskusmuistille? Se olisi nimittäin ihan sama millaista AMD näyttistä tai prossua tunkisi tuollaiseen kokoonpanoon niin eihän se peli toimisi. Ominaisuudet ei vaan riittäisi.

pertsavk2/2

Ongelma poistuu jos pelinkehittäjät alkavat tukea satasella OpenGL:ää. Mäkkimiehetkin tykkäisivät. Ja linuxhörhöt. Saataisiin kaikki PC-pelien kehittäjät yhdeksi suureksi, onnelliseksi perheeksi ja loppuisi se yhden käyttiksen ylivalta. Uskaltaisin sitten itsekin asentaa Ubuntun kotikoneeseen :)

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki