AfterDawn logo

John Carmack: DirectX parempi kuin OpenGL

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Id Softwaren perustaja, Doom-pelimoottorien kehittäjä ja avoimen lähdekoodin puolestajapuhuja John Carmackin mukaan Microsoftin kehittämä DirectX-rajapinta on nykyään selvästi parempi kuin sen avoimen lähdekoodin kilpailija OpenGL. Carmack kuitenkin rauhoittelee, ettei id Softwarella ole mitään aikomusta vaihtaa pelimoottoreidensa rajapintaa DirectX:ään.

Carmackin mukaan Microsoftin rohkeus uudistaa reippaalla kädellä DirectX:ää välittämättä niiden vaikutuksista yhteensopivuuteen on tehnyt rajapinnasta OpenGL:ää paremman, jota on haluttu kehittää vanhempaakin rautaa silmällä pitäen. Carmackin mukaan esimerkiksi DirectX:n tapa käsitellä monisäikeisiä prosesseja on selvästi parempi. Carmack on myös huomannut, että Microsoftista on tullut alan uusi innovaattori, joka keksii uusimmat kehitysideat. OpenGL:n kehitystyö taas on ajautunut siihen, että DirectX:n ominaisuudet yritetään sisällyyttää omaan rajapintaan myöhemmin. Uudistukset tulevat tällöinkin vain laajennoksina, eivätkä kuulu varsinaisesti rajapinnan pääkehityshaaraan.


Id Software ei kuitenkaan aio siirtyä OpenGL:stä DirectX:ään jälkimmäisen eduista huolimatta. Carmackin mukaan hyödyt jäisivät lopulta niin pieniksi, ettei koodin ja kehitystyökalujen päivityksissä ole mitään mieltä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki