--->
AfterDawn logo

Sivusto, joka näyttää ylinopeutta ajavat Helsingin bussit

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
2 kommenttia

Suomalainen Reddit-käyttäjä on tehnyt verkkopalvelun, joka näyttää reaaliajassa ylinopeutta ajavat HSL:n linja-autot.

Tiedot pohjautuvat reaaliaikaiseen avoimeen dataan, eli HSL:n GTFS-reaaliaikadataan sekä Väyläviraston Digiroad-palveluun, josta saadaan reaaliaikaiset nopeusrajoitukset.

Kokeilimme palvelua ja tälläkin hetkellä mm. HSL:n linja 522 oli ajellut keskimäärin ottaen 14,1 km/h ylinopeutta. Kymmenet linjat näyttävät parhaillaankin ylittävän nopeusrajoituksia, varsin reippaalla kädellä, sillä mukana vilahtelee myös yli +20 km/h nopeusrajoituksien ylityksiä.


Palveluun pääsee täältä.

Sivuston tekijä on kertonut Reddit-julkaisussaan useita seikkoja, jotka palvelua käytettäessä täytyy muistaa:

  • nopeusrajoitukset ja ylitykset eivät välttämättä pidä aina paikkaansa, vaan ne ovat niin hyviä, kuin palveluun saatu data on
  • nopeusrajoitusten vaihtuessa, luvut saattavat pompata hetkeksi, eikä tällöin ole kyse ylinopeudesta, vaan tietojen pienestä viiveestä keskenään
  • toisinaan vierekkäiset tiet, joilla on erit nopeusrajoitukset, antavat väärän nopeusrajoituksen sen hetkiselle bussin sijainnille


Lisäksi tekijä painottaa, että hän ei halua palvelulla syyllistää HSL:n kuskeja, vaan pikemminkin sitä, että reittien aikataulut on viritetty niin tiukoiksi, että niihin ei läheskään aina ole mahdollista päästä ilman nopeusrajoitusten rikkomista.

Palvelu kaatui jo heti ensimetreillä suosionsa alle, mutta palvelua on sittemmin vahvistettu järemmällä raudalla ja samalla tietojen hakemista on viivästetty hieman alkuperäisestä.

2 KOMMENTTIA

DeNiWar1/2

Aikataulut on tehty sellaisiksi että niissä pysyminen on täysin mahdotonta, varsinkin jos kyydissä on matkustajia, ja liikenneyhtiö antaa kuljettajille sanktioita jos ei pysytä aikataulussa ja se on aika armotonta toimintaa.
Eikä kuljettajilta yleensä kysytä aikataulusuunnittelussa oikein minkäänlaista mielipidettä ja jos kysytään niin sitä ei liiemmin huomioida jos on ristiriidassa aikatauluttajan näkemyksen kanssa, suunnittelija katsoo vain karttasovelluksesta matka-ajan A-B välillä (viitseliäämpi saattaa ajaa matkan henkilöautolla hiljaiseen aikaan), ottamatta huomioon että siinä päätepisteiden välissä tapahtuu pysähdyksiä kun matkustajia tulee ja poistuu ja heistä osa vielä sählää maksuvälineensä kanssa pidemmänkin aikaa tai vasta alkaa etsimään sitä bussiin noustuaan ja jos päätepisteeltä myöhästyy ja aikataulu venyy niin työnjohto on kiukkuinen ja asiakkailta sataa vihaista palautetta kun auto on aikataulustaan myöhässä.
Että ihan irtisanomisenkin pelon uhassa kuljettajat joutuvat ajamaan ylinopeuttakin pysyäkseen määrätyissä aikarajoissa jotta säästyvät haukuilta ja sanktioilta.

Mutta jos kaikki kuljettajat nyt vain alkaisivat yhteistuumin ajamaan rajoitusten mukaan, niin mahtaisiko aikatauluttajat tehdä aikatauluista realistisia ja sellaisia että niissä pysyminen olisi mahdollistakin, vai annetaanko "hankalille" kuljettajille vain kenkää kun eivät suostu kirimään määrättyihin aikatauluihin ja otetaan tilalle suopeampaa ulkomaista työvoimaa joka kuuliaisesti pyrkii kirimään määrätyt aikarajat.
(myös matkustajilta alkaisi satamaan kiukkuista ellei raivokasta palautetta että miksi bussi kulkee hieman harvemmin ja sillä menee useitakin minuutteja pidempään kun aiemmin pääsi nopeammin perille)

yosikama2/2

Mikään ulkopuolinen paine ei oikeuta rikkomaan tieliikennelakia. Kuski päättää aina itse ylinopeuden määrän - vaikka työnantjaa snaoisi mitä. Jos linja-auto on myöhässä ajettuaan normaalisti, on se HSL:n ongelma.

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki