--->
AfterDawn logo

Yli 50-vuotiaat suomalaiset eivät tunnista huijausmainoksia

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
1 kommentti

OP Ryhmän keväällä tekemän tutkimuksen mukaan 50 vuotta on se maaginen rajapyykki, joka jakaa suomalaisia sen osalta, miten hyvin he tunnistavat huijausmainokset netissä.

Tutkimuksessa keskityttiin nimenomaan sosiaalisessa mediassa näkyviin huijausmainoksiin ja siihen, miten hyvin ne tunnistettiin huijauksiksi. Alle 50-vuotiaista suomalaisista yli 80 prosenttia osasi tunnistaa huijaukset. Mutta seniorikansalaisista huijausmainoksiin lankeaisi useampi kuin joka kolmas.

OP:n mukaan tyypillisiä sosiaalisessa mediassa pyöriviä huijausmainoksia ovat erilaiset "sijoituspalveluiden" mainokset, joita vaikuttaa mainostavan joku tunnettu julkisuuden henkilö. Mainoksissa lupaillaan isoja tuottoja ja pyydetään yleensä kiinnostuneen ihmisen yhteystiedot.

Yhteystietojen jättämisestä saattaa alkaa pitkäänkin kestävä huijausprosessi, joka päätyy yleensä tilanteeseen, jossa huijatun säästöt imaistaan tyhjiksi mahdollisimman tehokkaasti.

Tutkimus keskittyi sosiaaliseen mediaan ja nimenomaan siellä näkyvään maksettuun mainontaan. Etenkin seniorikansalaisten suosiossa oleva Facebook on ongelmallinen alusta, koska Facebook ei poista ilmiselviäkään huijausmainoksia palvelustaan, edes ilmiannon jälkeen.


Tutkimuksen OP Ryhmälle toteutti Taloustutkimus ja sen virhemarkinaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

1 KOMMENTTI

JannePanne1/1

Eiköhän se nyt kuitenkin ole niin, että ne ei niin fiksuimmat yksilöt on just jossain Facessa. Tätä ei sitten ole osattu vissiin ajatella lainkaan.

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki