Googlen monopoli on niin vahva, että kukaan ei vaihda toiseen hakukoneeseen
Google ei ole hakukone. Google on maailman suurin mainoskone.
Alkuvuodesta pieni talousblogi WalletHub päätti testata viime vuosina levinnyttä väitettä siitä, että Googlen hakutulosten laatu on laskenut.
WalletHub päätti testata Googlen antamien hakutuloksia erilaisille "paras xxx"-tyylisille hauille ja vertasi niitä sitten oikeisiin lukuihin. Haut keskittyivät tietysti WalltHubin omaan ydinosaamisalueeseen, eli talouteen.
Sivusto kokeili mm. paras luottokortti ja paras luottokortti alhaisella vuosikorolla -tyyppisiä hakuja, toki Yhdysvaltain markkinaan sovitettuna. Yhdysvalloissa luonnollisesti on myös tarjolla kertaluokkaa enemmän pankkeja, lainoitusta tarjoavia yhtiöitä ja luottokorttifirmoja kuin Suomessa, joten myös vaihtelua oli tarjolla eniten.
WalletHubin analyysin mukaan Google tarjosi käyttäjän tarkoittaman haun mukaisia linkkejä vain 41 prosentissa tapauksista. Eli kun erilaisia talouteen liittyviä hakuja tehtiin, alle puolet ensimmäisten sivujen hakutuloksista olivat sellaisia, jotka oikeasti vastasivat sitä, mitä käyttäjä oli hakemassa.
Sivuston arvion mukaan ne käyttäjät, jotka luottivat Googlen tarjoamaan ensimmäiseen hakutulokseen luottokorttia tai pankkia valitessaan, menettivät vuositasolla satoja dollareita verrattuna oikeasti halvimpiin vaihtoehtoihin.
Esimerkki on tietysti rajallinen ja koskee vain yhtä ainoaa, hyvin kapeaa segmenttiä.
Mutta vastaavaa keskustelua on käyty pitkään jo muutenkin. Vettä myllyyn antoi viime talvena julkistetut Googlea vastaan nostetun oikeudenkäynnin asiakirjat, joissa Google oli itse todennut omissa sisäisissä testeissään, että hakutulosten huonontaminen ei aiheuta minkäänlaista haittaa sen omalle liikevaihdolle.
Kehnommat hakutulokset tarkoittavat oikeassa elämässä vain sitä, että käyttäjät pyrkivät googlettamaan samaa asiaa eri hakusanoilla - mutta käyttäjät eivät siltikään vaihda toiseen hakukoneeseen. Hakemalla samaa asiaa eri tavoin, käyttäjät itse asiassa tuottavat Googlelle vielä enemmän rahaa, pysymällä pidempään Googlen sivustolla.
Google on siis saavuttanut sellaisen monopoliaseman, jossa se on useimmille kuluttajille synonyymi hakukoneesta - ja ihmiset eivät osaa edes harkita toiseen hakukoneeseen vaihtamista.
Toki Googlen muutosten takana on myös muuttunut maailma. Muutoksia avataan erinomaisesti Search Englne Landin artikkelissa. Sosiaalisen median nousu, Amazonin ylivalta tuotehakujen osalta Yhdysvalloissa ja lyhytvideoiden suosion kasvu ovat kaikki muuttaneet osaltaan sitä, mitä Google nostaa hakutulostensa kärkeen.
Nyt hakukoneiden kenttää ovat myllertämässä tekoälyfirmojen uudenlaiset hakutuotteet, joiden uskotaan nakertavan ainakin osan Googlen hakukoneissa nauttimasta monopolista itselleen.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT