Telia esti vuoden aikana 10 miljoonaa puhelua - Elisa esti puoleen vuoteen 1,5 miljoonaa huijausviestiä
Vuoden 2023 lokakuussa astunut Traficomin velvoite estää huijauspuhelua on tuottanut mainioita tuloksia. Jo aiemminkin teleoperaattoreista Telia on estämiään määriä tuonut esille ja nyt vuoden lopun kunniaksi Telia kertoo koko vuoden tilastonsa.
Telia kertoo tiedotteessaan estäneensä tämän vuoden aikana yli 10 miljoonaa huijauspuhelua. Kymmenen miljoonan estetyn huijauspuhelun raja rikkoutui joulukuussa. Vuoden viimeisellä neljänneksellä Telia on estänyt keskimäärin päivässä 38 000 huijauspuhelua. Nousua vuositason keskiarvoon suhteutettuna on reilu viidennes, sillä koko vuonna torjuttiin noin 30 000 huijauspuhelua päivässä.
"Uusi suodatusteknologia mahdollistaa sen, että estämme huijaussoiton ennen kuin puhelin ehtii edes soida – näin varmistamme asiakkaidemme turvallista mobiiliarkea", Telia Finlandin turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo.
Eniten huijauspuheluita Suomeen soitettiin maaliskuussa, jolloin Telia esti liki 1,5 miljoonaa soittoa. Vastaavasti huijausyritysten aallonpohja nähtiin toukokuussa, kun torjuttuja huijauspuheluita oli noin 0,5 miljoonaa kappaletta.
Telia kertoo, että huijauspuheluiden määrä on laskenut merkittävästi loppuvuodesta 2023, kun suodatusteknologia otettiin käyttöön. Loppuvuodesta 2024 huijauspuhelut näyttävät asettuneen Telian mukaan uudelle trenditasolle, joka on lievästi nousujohteinen.
Vastaavanlaista suodatusteknologiaa käytetään myös viestien osalta.
Elisa kertoo, että se on noin viimeisen puolen vuoden aikana estänyt 1,5 miljoonaa huijausviestiä. Elisa myös kommentoi omalta osaltaan huijauspuheluiden estoa. Elisa on estänyt huijauspuheluita jo ennen kuin varsinainen velvoite astui voimaan.
"Suomi on näyttänyt muulle maailmalle suuntaa huijauspuheluiden estämisessä, ja vuodesta 2021 lähtien Elisa on estänyt yhteensä noin 23 miljoonaa huijauspuhelua. Nykyisin huijauspuhelut tulevat usein Iso-Britannian ja Intian kaltaisista maista, joissa on laaja tarjonta call center -palveluita. Yhä useammat rikolliset hankkivat huijauskampanjat palveluna normaalin yrityksen kaltaisilta toimijoilta, joissa työntekijät käyvät päivätöissä, eivätkä edes välttämättä ymmärrä osallistuvansa rikolliseen toimintaan. Seuraavaksi etsitään ratkaisuja myös näiden huijausten kitkemiseen, Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä kertoo.
Elisa nostaa tiedotteessaan esille myös Mobiilivarmenteen, joka on noussut kaiken kansan tietoisuuteen tänä vuonna.
Elisan mukaan tunnistautumispalvelu Mobiilivarmenteen käyttöönotoissa nähtiin piikki loka-marraskuussa, ja koko vuoden aikana palvelua käyttävien kuluttaja-asiakkaiden määrä nousi Elisalla 60 prosenttia. Suosioon vaikuttivat muun muassa laaja uutisointi tietojenkalasteluhuijauksista sekä viranomaisten suositukset.
"Mobiilivarmenteen räjähdysmäinen suosio on vuoden 2024 tietoturvailmiö ja suurin muutos suomalaisten tietoturva-asenteissa vuosikymmeniin. Tietoisuuden kasvu on positiivinen asia koko yhteiskunnan huoltovarmuudenkin kannalta", Mäkelä kuvailee.
KOMMENTOI
Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.