AfterDawn logo

Suomessa julkaistiin Euroopan ensimmäinen sähköautojen tilauslatauspalvelu - Toimii aluksi pääkaupunkiseudulla sekä Turun ja Tampereen alueella

Janne Yli-Korhonen Janne Yli-Korhonen
1 kommentti

Suomalainen sähköautojen liikkuvaan latauspalveluun erikoistunut EV Assistance Oy julkisti tiistaina 18.6. Suomen ja Euroopan ensimmäisen sähköautojen tilauslatauspalvelun Jyväskylässä linja-autoalan suurimmassa BUS2024 tapahtumassa.

Tavallisille sähköautoille suunnatun EV Mobilen saa tilattua tarvitsemaansa paikkaan silloin, kun sitä tarvitsee.

EV Mobile voi tulla suoraan kotipihaan lataamaan sähköauton tai vaikkapa mökille. Lataus onnistuu kaikissa paikoissa, johon pakettiautolla pääsee.

Mikäli auton latausluukku tukee etäavausta, lataus onnistuu ilman että olet itse paikalla.

Autoon ladataan pikalaturilla (n. 60kW) tai suurteholaturilla (n. 150kW 1.9.2024 alkaen) asiakkaan tarvitsema määrä energiaa. Akkuvaraston kapasiteetti on jopa 322 kWh.


EV Mobile on aluksi saatavissa pääkaupunkiseudulla sekä Turun ja Tampereen alueella. Palvelu laajenee ensi vuoden aikana koko Suomen kattavaksi.

Aluksi käynnissä on pilottivaihe, johon EV Mobile hakee asiakkaita. Pilottivaiheessa palvelu maksaa 10 euroa 20 kWh:n kohden. Palvelu on saatavilla arkisin klo 17-23 ja viikonloppuisin klo 7.00-00.00.

Raskaammalle kalustolle on tarjolla EV Heavy, joka tarjoaa kolme erilaista palvelua:

  • Hätäapulataus mahdollistaa riittävän latauskapasiteetin tuomisen tien varteen pysähtyinelle sähköbusseille ja kuorma-autoille, jolloin säästytään kalliilta ja aikaa vievältä raskaan kaluston hinaukselta.
  • Tilauslataus tuo tarvittavan määrän energiaa ja suurteholatauksen sovittuun aikaan ja paikkaan, mahdollistaen joustavan palvelutarjonnan bussi- ja logistiikkaoperaattoreille.
  • Vakiolataus mahdollistaa joustavamman reittisuunnittelun sekä uusien vakioreittien käynnistämisen, vaikka tarvittavaa lataus- tai sähköinfraa ei olisi vielä saatu toteutettua.


EV Assistance Oy pystyy lataamaan kaikkia CCS2, Chademo ja GB/T standardien mukaisia ajoneuvoja sekä työ- ja metsäkoneita.

Laitteistot on suunniteltu yhteistyössä suomalaisen YES-EU Oy:n kanssa.

1 KOMMENTTI

DeNiWar1/1

Tai sähköautoilijan pitää sähköttömään korpeen lähtiessään ottaa matkaan aggregaatti jolla voi ladata jos akku sippaa...

Sähköautomainoksissa ajellaan kaukana aavikoilla, jollaisen keskellä olisi varmasti hienoa huomata että akku on tyhjä ja lähimmälle latauspisteelle on toistasataa kilsaa tai enemmän.
Sellaiseen ei saa mukaan vara-akkua, kuten vanhemmissa autoissa polttoaineen loppumiseen pystyi varautumaan ennakolta varakanisterilla.

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki