AfterDawn logo

Googlen hakukoneen markkinaosuus Suomessa laski ennätyksellisen alas

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

On esitetty arvioita, että Googlen hakukoneen kanssa realistisesti kilpailevan hakukoneen rakentaminen maksaisi miljardeja. Tämän vuoksi maailmaan ei synny kovinkaan usein uusia hakukoneita, saati sitten sellaisia, jotka kattaisivat koko netin sisällön.

Käytännössä ainoa varteenotettava kilpailija Googlelle on ollut jo vuosien ajan Microsoftin omistama Bing, mutta se ei ole onnistunut oikein koskaan saavuttamaan minkäänlaista "imua" käyttäjiltä.

Viime vuonna vaikutti siltä, että tällä kertaa kaikki on toisin.

Microsoft omistaa puolet tekoälyhuuman tärkeimmästä yhtiöstä, OpenAI:sta ja saa sen kautta käyttöönsä OpenAI:n tekniikkaa omiin palveluihinsa. Yksi ensimmäisistä käyttökohteista onkin ollut Bing - ja nimenomaan sen tekoälyä ja hakukonetta yhdistelevä Bing Chat.

Bing Chat yhdistää varsin taidokkaasti netistä reaaliajassa haettuja hakutuloksia ja GPT-4:n kykyjä toisiinsa, tarjoten samalla sekä vastauksen että lähdelinkit, joiden kautta aiheeseen saa haettua lisätietoa.


Mutta valitettavasti pintaraapaisulla katsottuna näyttää siltä, että Bingin merkittävä parantuminen ei ole vaikuttanut sen markkinaosuuteen juurikaan.

Joulukuussa Bingin markkinaosuus maailman nettihauista oli 3,37%. Nousua on kesän 2023 jälkeen tullut, mutta vain rahtusen verran, sillä esimerkiksi kesäkuussa 2023 Bingin markkinaosuus oli 2,77. Joulukuun 2023 tuloksella Bing oli edelleen maailman toiseksi suurin hakukone, kuten jo pitkään - joka kuvannee Googlen valtavaa monopoliasemaa (Googlen osuus oli musertava 91,62%).

Suomessa tilanne on Microsoftin kannalta valoisampi, sillä Bing nousi yli 4% markkinaosuuteen, napaten joulukuussa 4,05% osuuden suomalaisten hauista.

Mutta tilastoja tarkemmin kaivamalla löytyy todella positiivista kehitystä Microsoftin kannalta: poistamalla luvuista kännykät ja tabletit ja keskittymällä pelkästään tietokoneisiin, saadaan jo sitten eri lukuja. Kännyköiden käyttäjistä valtaosa ei vaivaudu vaihtamaan käyttöjärjestelmän oletukseksi asetettua Googlea toiseen (tai edes tiedä miten hakukone vaihdetaan), mutta työpöytäselainta käyttäessä valinnan voi tehdä enemmän tietoisesti.

Tietokoneilla tehdyissä hauissa Bing saavutti Suomessa 10,1 prosentin markkinaosuuden. Tilastoja tutkimalla näyttää siltä, että Bing on napannut siivua nimenomaan Googlelta. Googlen osuus Suomessa tietokoneilla tehdyistä hauista laski joulukuussa 2023 ensimmäistä kertaa koko StatCounterin mittaushistorian aikana alle 85 prosentin tasoon. Vielä vuonna 2010 Googlen markkinaosuus tietokoneilla tehdyistä hauista Suomessa oli pohjoiskorealaisen mukava 98,3%.

Kaikkien hakujen ja tietokoneilla tehtyjen hakujen merkittävä ero kuvaa sitä, miten tärkeää Googlelle on se, että yhtiön hakukone pysyy kännyköissä oletushakukoneena - vaikka sitten maksamalla etuoikeudesta miljardeja laitevalmistajille.


Muut hakukoneet kuin Google ja Bing eivät tyypillisesti hallinnoi omaa hakuindeksiään, vaan käyttävät jommankumman jätin hakutuloksia hakujensa tukena. Näin myös mm. yksityisyyttään suojelevien lempihakukone DuckDuckGo, jonka hakutuloksista osa pohjautuu Bingin tuloksiin. Merkittävän poikkeuksen tähän tekee täysin eurooppalainen hakukone, Qwant, jolla on oma hakuindeksi.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT