OP ja Nordea kehittävät yhdessä ratkaisuja puhelinnumeron avulla tapahtuvaan maksamiseen
OP ja Nordea tiedottavat, että finanssialan yritykset ovat perustaneet yhteisyrityksen, jonka tavoitteena on "ratkaista maksamisen haasteita kotimaisin voimin".
Tavoitteena ja suunnitelmana pankeilla on kehittää sekä kuluttajia että yrityksiä hyödyttäviä ratkaisuja puhelinnumeron avulla tapahtuvaan maksamiseen ja e-laskujen hallinnointiin. Ratkaisu rakennetaan avoimeksi muillekin markkinatoimijoille.
Kyseessä on siis haastaja suositulle MobilePaylle, jolla voi maksaa ja lähettää rahaa puhelinnumeron perusteella.
"Yhteisyrityksen myötä valmistaudumme Suomessa maksamisen tulevaisuuden murrokseen ja tuotamme nopeammin parempia ratkaisuja kauppiaille. Jatkossa kauppias voisi lähettää asiakkailleen e-laskuja pelkän puhelinnumeron avulla. Tämä hanke on finanssialalle luonteva kehityskulku, josta olemme nähneet esimerkkejä myös muissa Pohjoismaissa", sanoo Nordean henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Eloranta.
OP:n ja Nordean tavoitteena on laajentaa jo nyt tasaosuuksin omistamaansa Siirto Brand Oy:n toimintaa, jonne siirrettäisiin Siirron nykyiset kauppiaspalvelut. Suunniteltu järjestely koskee yrityksille ja kauppiaille tarjottavia ratkaisuja.
Ensimmäisessä vaiheessa palveluita on tarkoitus rakentaa yhteisen maksunsaajarekisterin ympärille, ja tulevaisuudessa kehitettäisiin myös laajemmin muita tilipohjaisen maksamisen ratkaisuja. Tavoitteena on käynnistää yrityksen toiminta vuoden 2024 aikana, ja ennen sitä Siirto-palvelun käyttö jatkuu asiakkaiden osalta kuten ennenkin.
Toteutuakseen järjestely edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksynnän.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT