AfterDawn logo

Vuoden edullisin ostospäivä luvassa kolmen viikon päästä - Suomalaisilla liian suuret odotukset alennuksista

Janne Yli-Korhonen Janne Yli-Korhonen

Tämän vuoden Black Friday on kolmen viikon päästä 24. marraskuuta, vaikkakin oletettavasti tänäkin vuonna alennusmyynnit alkavat jo selvästi tuota päivää aiemmin. Ennen tätä ostospäivää Hintavertailupalvelu Hintaopas on julkaissut tutkimuksen Black Fridayhin liittyen.

Nykyisessä taloustilanteessa monet suomalaiset säästävät ostoksistaan, mutta tästä huolimatta Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 276 euroa, mikä tarkoittaa noin 36 euron nousua viime vuoteen. Yli puolet kuluttajista aikoo ostaa myös joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä.

"Tämän vuoden Black Friday -myynnin ennustaminen ei ole helppoa. Kyseessä on perinteisesti vuoden vilkkain ja edullisin ostospäivä Suomessa, mutta kuluttajilla on tällä hetkellä erittäin tiukka ote lompakostaan, ja arvioitu ostovoima on laskussa. Moni asia viittaa kuitenkin Black Friday -myynnin kasvuun. Kuten kuluttajatutkimuksemme tulokset näyttävät, suomalaisten hintatietoisuus on kasvanut voimakkaasti, ja erityisesti isoja ostoksia harkitaan pidempään. Moni on säästänyt ostostarpeitaan loppuvuoteen ja odottaa Black Fridaylta huomattavia alennuksia. Tämä näkyy suurten alennusmyyntipäivien suosiossa, ja tutkimuksen perusteella suomalaisten Black Friday -budjetti kasvaa viime vuodesta, ja yhä useampi kuluttaja aikoo tehdä ostoksia", kommentoi Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Suomalaiset odottavat Hintaoppaan mukaan näkevänsä Black Fridayna keskimäärin 25 prosentin suuruisia alennuksia, mutta todellisuus on toista.

Viime vuoden Black Fridayn toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli alle viisi prosenttia.


Hintaopas tosin huomauttaa, että luvut eivät kuitenkaan ole niin yksiselitteiset.

"Black Friday on silti kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä, ja tarjolla on aina poikkeuksellisen korkeita alennuksia. Esimerkiksi viime vuonna niillä tuotteilla, joiden hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 %. Kuluttajan kannattaa kuitenkin vertailla tuotteiden pitkäaikaista hintahistoriaa löytääkseen aidosti parhaat alennukset. Viime vuonna noin 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna jopa kalliimpi kuin marraskuun alussa, eli kaikki ei todellakaan ole automaattisesti halvempaa", Matinvesi-Bassett muistuttaa.

Niin sanottujen keinotekoisten alennusten määrä laski viime vuonna kahdeksaan prosenttiin. Näillä tuotteilla hintaa oli ensin nostettu ja sen jälkeen laskettu Black Fridayksi suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi. Uuden alennusmyyntilain myötä kauppojen tulee ilmoittaa alin hinta, millä tuotetta on markkinoitu edellisen 30 päivän aikana – keinotekoisten alennusten lukumäärä voi laskea entisestään, mutta juuri tällä hetkellä hinnoissa on nähtävissä nousua.

Hintaoppaan mukaan miehistä jopa 66 prosenttia aikoo ostaa elektroniikkaa talven alennusmyynneistä. Näitä tarjouksia tulemme myös seuraamaan AfterDawnin sivuilla.

Naisista suurin osa lähtee puolestaan tarjouskaupoille muodin ja kauneustuotteiden perässä.

Suosituimmat tuotekategoriat Black Fridayn aikana ovat muun muassa puhelimet, kuulokkeet, hajuvedet, televisiot, pelikonsolit ja älykellot.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT