S-Pankki varoittaa huijauspuheluista, joilla yritetään kalastella varoja tai pankkitunnuksia
S-Pankki on julkaissut sivuillaan tiedotteen, jossa varoitellaan huijauspuheluista.
S-Pankki kertoo, että sen tietoon on tullut huijauspuheluita, joissa S-Pankin edustajaksi esittäytynyt henkilö on yrittänyt saada asiakkaalta varoja tai pankkitunnukset haltuunsa.
"Pankilla on tiedossa toistaiseksi vain muutama tapaus, mutta haluamme varoittaa asiakkaitamme ilmiöstä. Erilaisia pankkien nimissä tehtyjä huijausyrityksiä liikenteessä koko ajan, ja huijarit käyttävät jatkuvasti uusia erilaisia keinoja huijatakseen asiakkaalta rahanarvoisia tietoja, kuten pankkitunnuksia", kertoo S-Pankin fraud-kehityspäällikkö Jouni Määttä.
S-Pankki jakaa sivullaan vinkkejä, joiden avulla huijauspuhelun tunnistaa. Tärkein vinkki on se, että S-Pankki ei koskaan soita ja kysy verkkopankkitunnuksiasi. Huijauspuhelun voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että sinua kehotetaan kiireen tuntua korostaen antamaan yksityistä tietoa, kuten pankkitunnuksesi tai henkilötunnuksen, tai siirtämään varoja tuntemattomalle pankkitilille. Huijauspuhelu yleensä myös tulee tuntemattomasta numerosta tai yksityisistä matkapuhelinliittymistä.
Mikäli sinulle soitetaan huijauspuhelu, kannattaa puhelu vain lopettaa, neuvoo S-Pankki.
Lue myös: Suomalaisten puhelinnumeroita käytetään nyt paljon huijaus- ja häiriöpuheluihin.
S-Pankki varoittaa myös tekstiviestihuijauksista, joita liikkuu tällä hetkellä. Nämä saattavat näyttää aidoilta, sillä viestit näyttävät tulevan samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen tekstiviestien kanssa.
S-Pankki huomauttaa tässäkin kohdin, että pankki ei koskaan lähetä asiakkailleen linkkejä sivustoille, joissa kysytään pankkitunnuksia tai korttitietoja.
S-Pankki varoitteli vastaavista huijausviesteistä vuosi sitten.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT