--->
AfterDawn logo

YouTube hyökkää TikTokin kimppuun rahalla: Maksaa siivun mainostuloista myös lyhytvideoiden tekijöille

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

YouTubella on ongelma. Ongelman nimi on TikTok. Kiinalainen lyhytvideosovellus on jyrännyt itsensä kukkulan kuninkaaksi viimeisen parin vuoden aikana hengästyttävän nopeasti.

Etenkin kriittisissä nuorten ikäryhmissä TikTok on jo jyrännyt reilusti ohi YouTuben ja tahti tuntuu vain kiihtyvän. YouTubesta on kovaa vauhtia tulossa keski-ikäisille samanlainen "meidän oma juttu" kuin lineaarinen televisio on eläkeikäisille.

YouTuben omistaja Google on yrittänyt napata itselleen siivun trendinstä ja lanseerasi YouTube Shorts -palvelun Suomessakin vuoden 2021 kesällä.

YouTube Shorts on käytännössä suora kopio TikTokista, pienin muutoksin. Mutta se ei ole onnistunut haastamaan TikTokia millään tavalla - ja on käyttäjäkommenteista päätellen onnistunut jopa suututtamaan YouTuben pitkiin videoihin viehättyneitä vakikäyttäjiä.

MAINOS


Nyt Google koettaa ratkaista ongelman rahalla. Yhtiö ryhtyy maksamaan YouTube Shorts -videoiden yhteydessä näytettävistä mainoksista osuuden sisällöntuottajille.

Tämä osuukin arkaan paikkaan, sillä TikTok ei käytännössä maksa videoiden tekijöille korvauksia. Sen Creators Fund -maksut ovat erittäin pieniä verrattuna vaikkapa YouTuben pitkistä videoista maksamiin korvauksiin.

Käytännössä pelkillä TikTokin nykyisin maksamilla korvauksilla kukaan ei täyspäiväisesti elä. Yksi tunnetuimmista videovaikuttajista Mr Beast kertoi taannoin tienanneensa vuoden aikana TikTokin maksamilla tuloilla vain noin 15 000 dollaria - vaikka videoilla oli yli miljardi katselukertaa.

Ja tässä on Googlelle iskun paikka: YouTube Shorts aikoo maksaa hulppeat 45 prosenttia videoiden kaikista mainostuloista suoraan tekijöille.

Aivan kaikki videoiden tekijät eivät osingoille pääse. YouTube-tilillä pitää olla vähintään tuhat tilaajaa ja sen lisäksi kanavan videoille täytyy kertyä 10 miljoonaa katselukertaa kolmen kuukauden aikana sekä vähintään 4000 katselutuntia viimeisen 12 kuukauden aikana.

Muutoksilla Google tavoittelee tietysti sitä, että suosituimmat TikTok-vaikuttajat siirtyisivät TikTokista YouTube Shortsiin, tuoden seuraajansa mukanaan.

Uusi YouTube Shorts -mainostulojen jakamisen malli tulee käyttöön alkuvuodesta 2023.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Microsoft julkaisi sen ohjelmiston lähdekoodin, mistä koko Microsoft aikoinaan syntyi 50 vuotta sitten

AfterDawn

Digita päättää maksu-tv-lähetykset antenni-tv-verkossa

AfterDawn

Trumpin tullit voivat nostaa mm. iPhonejen hintoja käsittämättömän paljon Yhdysvalloissa

AfterDawn

Trumpin tullit: Nintendo perui Switch 2 -konsolin ennakkotilaukset Yhdysvalloissa - hinta uhkaa nousta reilusti

AfterDawn

Kotimainen pelimedia pienenee: Pelaaja-lehti lakkautetaan

AfterDawn

Kiinan teknologiafirmat julkistivat kilpailijan HDMI:lle - GPMI tukee 8K-tarkkuuden kuvaa

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Garminin vívoactive 6 -älykellossa on kirkkaampi AMOLED-näyttö ja älyherätys

Puhelinvertailu

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki