--->
AfterDawn logo

Hintaopas: Black Friday on vuoden edullisin päivä, vaikka hinnat eivät laske erityisen paljon

Janne Yli-Korhonen Janne Yli-Korhonen

Loppuvuosi tuo tullessaan tuttuun tapaan erilaisia tarjousmyyntejä. Näistä suosituin on Black Friday, joka on tänä vuonna 26. marraskuuta. Tulevaa tarjouspäivää ajatellen hintavertailupalvelu Hintaopas on julkaissut oman raporttinsa, jossa käydään läpi mm. tarjousten laatua.

Hintaoppaan tilastojen mukaan Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostopäivä, vaikka hinnat eivät laske tuolloin erityisen paljon.

Suomessa 34 prosentilla tuotteista hinta laski Black Fridayna 2020. Keskimäärin laskua hinnassa nähtiin 4 prosentin verran.

Hintaopas myös kertoo, että jotkut kaupat jopa ensin nostavat hintoja suurten ostospäivien alla ja sitten laskevat niitä saadakseen alennusprosentit näyttämään suurilta.

Parhaat tarjoukset näkee esimerkiksi Hintaoppaan Black Friday -sivulta. Lisäksi palvelusta näkee tietyn tuotteen hintahistorian, josta selviää, onko kyseessä oikeasti hyvä alennus.

MAINOS


kuvaaja kertomassa hintojen kokonaismuutoksesta marraskuu - joulukuu 2020 ajalta

Hintaoppaan tilastot kertovat, että Black Friday on vuoden edullisin ostopäivä. Kuva: Hintaopas.

"Se, että hinnat ovat alhaisemmat Black Fridayna kuin muina alennuspäivinä, johtuu tarjonnasta ja kysynnästä. Kaupat laskevat hintoja nähdessään mahdollisuuden myydä suuria tuotemääriä, ja Black Fridayna suomalaisten ostokiinnostus on korkeimmillaan", Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

Perinteisesti hyviä alennuksia on nähty erityisesti elektroniikassa, peleissä ja pelikonsoleissa. Viime vuonna kaiuttimien ja kuulokkeiden hinnat laskivat keskimäärin 7 prosenttia ja pelien ja konsoleiden hinnat 5 prosenttia. Tänä vuonna tilannetta vaikeuttavat sekä kontti- että komponenttipula.

"Etenkin elektroniikassa tuotteiden saatavuus on nyt haastavaa, mikä voi vaikuttaa myös tuotteiden hintoihin ja tarjousten suuruuteen. Lisäksi tarjolla voi olla enemmän esimerkiksi tietyn tuotteen vanhempia malleja tai vain rajallinen erä tarjouksessa", Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Hintaoppaan Bilendiltä tilaaman tutkimuksen mukaan lähes puolet (47%) suomalaisista aikoo melko tai erittäin todennäköisesti tehdä tänä vuonna Black Friday -ostoksia. Keskimäärin ostoksiin aiotaan käyttää 232 euroa.

Viime vuoteen verratessa kiinnostus on noussut suomalaisten keskuudessa, mutta rahaa aiotaan tänä vuonna käyttää selvästi vähemmän.

Noin 50 prosenttia suunnittelee tänä vuonna ostavansa elektroniikkaa ja 41 prosenttia muotia ja vaatteita. Viime vuoden Black Fridayn suosituimmat tuotteet näet tästä.


AfterDawnilla tulemme seuraamaan tiiviisti tulevia tarjouksia ja kerromme niistä AfterDawnin Päivän diili -sivulla.

Tämä artikkeli sisältää yhteistyökumppaneiden linkkejä. Tuotteen hinta ei muutu, mutta saamme mahdollisesti siitä pienen komission.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Suomalaiset kyllästyivät huijauksiin: Mobiilivarmenteesta tuli yhtäkkiä huikean suosittu

AfterDawn

Netflixin pomo: Elokuvateatterit ovat kuolleet

AfterDawn

Olet varmasti törmännyt tekoälyllä tehtyihin feikkeihin elokuvien trailereihin? Leffastudioille ne ovat kultakaivos

AfterDawn

Google toi juuri julkaistun Gemini 2.5 Pron ilmaiseksi käyttöön

AfterDawn

Garminin kännykkäsovelluksesta tuli osittain maksullinen - nykyiset toiminnot pysyvät ilmaisina, näin paljon se maksaa

AfterDawn

Ouran sormukset nyt myynnissä Verkkokauppa.comilla

AfterDawn

Valtameren yli matkalla ollut lento joutui palaamaan takaisin, kun matkustaja hukkasi puhelimensa lennon aikana

Puhelinvertailu

Telialla laaja ongelma - datayhteydet eivät toimi

AfterDawn

Tekoäly saapui WhatsAppiin Suomessakin - ja sitä ei voi kytkeä pois päältä, mitenkään

Puhelinvertailu

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki