Steam Deck suorituskyky: Tuloksia julki
Valven vuoden 2021 lopulla myyntiin tulevan Steam Deck -käsikonsolin ensimmäisiä testituloksia on saatu julki, kun kehittäjäversiot ovat saapuneet pelikehittäjien käsiin.
Kiinalainen pelikehittäjä oli päättänyt kokeilla kourallisella suosittuja pelejä sitä, miten hyvin Linux-pohjainen Steam Deck-käsikonsoli oikeasti jaksaa pyörittää AAA-luokan pelejä. Tulokset ovat varsin mukiinmeneviä.
Luonnollisesti tulokset ovat edelleen alustavia ja pohjautuvat tämän hetken tilanteeseen ja konsolin kehittäjäversioon. Steam Deckin kehittäjän, Valven, tavoitteena on luonnollisesti parantaa edelleen Proton-yhteensopivuustilan tehoja ennen laitteen lopullista julkaisua joulukuussa 2021.
Shadow of the Tomb Raider sai korkeimmalla grafiikka-asetuksella 30fps ruudunpäivitysnopeuden. Vastaavasti grafiika-asetusten tipauttaminen pykälää alemmas eli high -tasolle nosti ruudunpäivityksen 36fps tasolle. Matalimmalla pelin grafiikka-asetuksella tulokseksi saatiin 60fps.
Vuoden 2016 DOOM sai hieman muokatuilla korkeilla asetuksilla tulokseksi 46fps sekä muokkaamattomalla medium -tilalla tulokseksi 60fps.
Kilpapelien yksi kunkku, Dota 2 puolestaan puristi korkeimmilla asetuksilla ruudunpäivityksen numeroihin 47fps ja matalimmilla asetuksilla 80fps.
Ainoa testatuista peleistä, joka tuntui testaajalla tökkivän, eli jäävän alle 30fps tason, jota pidetään sulavan ruudunpäivityksen rajana, oli Cyberpunk 2077. Korkeimmilla grafiikka-asetuksilla pelin fps vaihteli testaajan mukaan 20fps ja 30fps välimaastossa. Grafiikka-asetuksia ruuvaamalla hieman hillitymmälle tasolle peli pyöri testissä sulavasti.
Koko testi-artikkeli löytyy täältä (kiinaksi).
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT