Listaus: Pisimmälle yhdellä latauksella kestävät sähköautot
Norjassa paikallinen autoliitto päätti pistää 21 eri sähköautomallia tosielämän testiin. Norjan autoliitto NAF ajoi liutaa sähköautoja niin kauan, kunnes niiden akut oli ajettu aivan täysin tyhjäksi.
NAF halusi verrata tuloksia valmistajien ilmoittamiin virallisiin WLTP -kantamiin. Ja yllätys olikin tällä kertaa positiivinen: 21 testatusta autosta ainoastaan 3 hyytyi ennen ilmoitettua kantamaa, loput jaksoivat WLTP-kantamaa pidemmälle - jotkut jopa reilusti pidemmälle.
NAF testasi autot samalla lenkillä, johon sisältyi sekä kaupunkiajoa, moottoritieajoa että vuoristoista ajoa. Jokaisen testatun auton akku ajettiin niin tyhjään kuin autolla vain pystyi ajamaan, ajotietokoneen varoituksista piittaamatta.
Pisimmälle yhdellä latauksella testissä pääsi Tesla Model 3 Long Range joka kiskaisi mittariin 654,9 kilometriä. Auton ilmoitettu WLTP-kantama on 614 km (uusi, vuoden 2020 lopulla julkaistu malli). Kakkoseksi kiri Ford Mustang Mach-e AWD joka pääsi yhdellä latauksella 617,9 kilometrin matkan, WLTP-kantaman ollessa 610 kilometriä.
NAF on testannut autojen kantamat myös Norjan talvessa, jolloin kantamat luonnollisesti laskevat. Alkuvuodesta 2021 tehty talvitesti antoi samaiselle Teslan mallille silloinkin ykköspaikan 514,8 kilometrin kantamalla. Kakkoseksi ylsi myös talvitestissä Fordin uutuus, 502,5 kilometrin talvikantamalla.
Testireitti on sama sekä talvella että kesällä. Tarkemmin testin olosuhteista voi lukea NAFin sivuilta (norjaksi).
Testattujen autojen top 10 alla:
Auto | Kesäkantama | Talvikantama | WLTP |
---|---|---|---|
Tesla Model 3 Long Range AWD 2021 | 654,9 km | 514,8 km | 614 km |
Ford Mustang Mach-e Long Range RWD | 617,9 km | 502,5 km | 610 km |
Ford Mustang Mach-e Long Range AWD | 551,9 km | 430 km | 540 km |
Volkswagen ID.3 Pro S | 564 km | ei testattu | 539 km |
Skoda Enyaq | 522 km | ei testattu | 520 km |
Volkswagen ID.4 | 532 km | ei testattu | 487 km |
Hyundai Kona 2021 | 537 km | ei testattu | 484 km |
Polestar 2 | 467 km | 344 km | 470 km |
Audi e-tron GT | 528,1 km | ei testattu | 468 km |
Hyundai IONIQ 5 | 502 km | ei testattu | 460 km |
Monet listalle nousseista autoista ovat tänä vuonna myyntiin tulleita malleja, joten ne eivät ole ehtineet NAFin talvitestiin.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT