AfterDawn logo

Apple oli alkuvuoden käytetyin tuotemerkki verkkoväärennöksissä

Janne Yli-Korhonen Janne Yli-Korhonen

Tietoturvayhtiön Check Point Software Technologiesin tutkimustoiminnasta vastaava Check Point Research on julkaissut vuoden 2020 ensimmäistä neljännestä koskevan Brand Phishing -raporttinsa, josta selviää, mitä tuotemerkkejä rikolliset käyttävät eniten.

Brand Phishing tarkoittaa tapaa, jossa rikolliset yrittävät hyödyntää tunnetun tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samaa domain-nimeä tai URL-osoitetta ja samantyyppistä sivuston ulkoasua. Väärennetyille sivuille yleensä päätyy esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä tulleen linkin kautta. Väärennetyillä sivustoilla rikolliset yrittävät kalastella uhrin henkilö- tai pankkitietoja.

Eniten käytetty brändi huijausyrityksistä alkuvuoden aikana oli Apple, jonka nimi esiintyi 10 prosentissa kaikista brand phishing -yrityksistä globaalisti. Applen sijoitus viime vuoden lopun vastaavassa katsauksessa oli vasta seitsemäs. Applen takana tulee 9 prosentin osuudella Netflix ja kolmannen sijan nappasi Yahoo! (6%).


Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana huijauksissa käytettiin eniten teknologiabrändejä, toiseksi eniten väärennettiin pankkien ja kolmanneksi eniten median brändejä. Raportti osoittaa kuinka hyvin kyberkonnat näyttivät olevan hyvin perillä siitä, mitä palveluja kuluttajat käyttävät siirryttyään etätöihin ja viettäessään paljon aikaa kotona.

"Kalastelu tulee varmasti jatkumaan lähikuukausina, kun kyberrikolliset hyödyntävät kotiin linnoittautuneiden ihmisten pelkoja ja tarpeita. Kehotamme nyt, kuten aina, tarkkaavaisuuteen ja varovaisuuteen henkilö- ja pankkitietojen luovuttamisen suhteen", sanoo Check Pointin tietoturvatutkijoiden tiimiä vetävä Director, Threat Intelligence & Research, Products Maya Horowitz.

Väärennetyimmät brändit, Q1 2020

  1. Apple (mukana 10 prosentissa kaikista brand phishing -yrityksistä globaalisti)
  2. Netflix (9 %)
  3. Yahoo (6 %)
  4. WhatsApp (6 %)
  5. PayPal (5 %)
  6. Chase (5 %)
  7. Facebook (3 %)
  8. Microsoft (3 %)
  9. eBay (3 %)
  10. Amazon (1 %)

Väärennetyimmät brändit välineen mukaan

Eniten kalastelua tapahtui verkossa, joka vei 59 prosentin osuuden kaikista tapauksista. Toiseksi yleisintä oli puhelinkalastelu, joka jäi viime vuoden lopulla kolmoseksi. Nousua selittänee se, että ihmiset käyttävät koronakriisin aikana entistä enemmän puhelimiaan, ja kyberkonnat hyödyntävät tätä tosiasiaa.

Sähköposti (18 % kaikista kalasteluyrityksistä)

  1. Yahoo
  2. Microsoft
  3. Outlook
  4. Amazon


Internet (59 % kaikista kalasteluyrityksistä)

  1. Apple
  2. Netflix
  3. PayPal
  4. eBay


Mobiili (23 % kaikista kalasteluyrityksistä)

  1. Netflix
  2. Apple
  3. WhatsApp
  4. Chase


Tiedot perustuvat Check Pointin ThreatCloud-tietokantaan, joka tunnistaa päivittäin yli 11 miljoonaa haittaohjelmaa ja yli 5,5 miljoonaa tartunnan saanutta verkkosivua analysoidessaan yli 250 miljoonasta verkko-osoitteesta saamiaan tietoja.


Lue lisää aiheesta Check Pointin blogista.

Lue myös:

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki