Apple päivittää kauppojensa myymäläkokemuksen uuteen aikaan
Apple aikoo päivittää 254 yhdysvaltalaisen kauppansa myymäläkokemuksen uuteen aikaan. Apple Store -liikkeisiin asennetaan Bluetooth-lähettimiä, jotka yhdessä iBeacon-tekniikan kanssa pystyvät määrittämään asiakkaiden tarkan sijainnin kaupassa.
Mikropaikannuksen ansiosta asiakkaan iOS-laitteisiin voidaan lähettää tilanteeseen sopivaa tietoa tai puhelimesta voidaan hakea pian tarvittavaa tietoa. Vaatimuksena on, että iOS-laitteesta löytyy Apple Store -sovellus ja jäljitysominaisuus on kytketty päälle.
Käytännönesimerkkinä iBeacon-tekniikan mahdollisuuksista voidaan antaa se, että asiakkaan iPhone hakee automaattisesti noudettavan lähetyksen tilausnumeron kun hän lähestyy kaupan kassaa. Tekniikalla voidaan tehdä myös myyjien töitä: iPhone-näytealueella olevalta asiakkaalta voidaan kysyä puhelimeen lähetetyn viestin avulla, että haluaako hän vaihtaa uudempaan malliin. Lisäksi hänelle voidaan kertoa millaisen hyvityksen hän vaihtaessaan nykyisen puhelimensa.
IBeacon-mikropaikannuksen mahdollistamaa myymäläkokemusta voi periaatteessa täydentää Applen Passbook-sovelluksen avulla. Valmiiksi esiin ilmestyvien tarjouskuponkien lisäksi käyttäjille voidaan antaa heidän sijaintiin perustuvia räätälöityjä tarjouksia.
Applen lisäksi baseball-liiga MLB ja tavarataloketju Macy's ovat kiinnostuneet tekniikasta.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT