Apple avaa iOS:n peliohjaimille
Applen iOS 7 -käyttöjärjestelmän kehitystyökalupaketista löytyy yhtiön mukaan yhteensä yli 1500 uutta rajapintaa. Kehitystyökalujen yhtenä uutena ominaisuutena on standardisoitu tuki peliohjaimille.
Tähän asti iOS-pelien kehittäjät ovat teoriassa joutuneet koodaamaan tuen jokaiselle ohjaimelle erikseen. Tämä tuo ylimääräistä vaivaa pelikehittäjille ja ohjainmyynninkin kannalta tilanne on epäoptimaalinen, sillä ohjaimen pelituen laajuus riippuu pelikehittäjien aktiivisuudesta ja kiinnostuksesta. Ohjainvalmistajat ovatkin tukeutuneet iCaden protokollaan, minkä ansiosta käytännön tilanne ei ole ollut niin paha kuin se olisi teoriassa voinut olla.
Apple on nyt tuomassa pelikehittäjille ja ohjainvalmistajille rajapinnan, jota käyttämällä rauta ja pelit puhuvat keskenään. Rajapinta helpottaa niin pelikehittäjien kuin ohjainvalmistajien arkea oleellisesti, mutta on siitä hyötyä Applellekin. Kolmannen osapuolen kehittämien ohjainlaitteiden avulla yhtiön asema käsikonsoleiden vaihtoehtona vahistuu. Apple TV:n ja AirPlayn ansiosta iOS-pelit saa näkyvän TV:n ruudulla, mitä kautta yhtiö liikkuu samoilla vesillä kuin perinteiset pelikonsolit.
TouchArcaden mukaan Apple suunnitelmissa on sekä analogisilla ohjaimilla varustettu standalone-ohjain että ohjainmalli, jossa iOS-laite upotetaan ohjaimen sisään.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT