Uuden Xboxin nettiyhteysvaatimus saattaa olla pelikohtainen
Tulevan Xboxin mahdollinen vaatimus jatkuvasta nettiyhteydestä on herättänyt huolta konsolipelaajissa. Tarkempia tietoja todellisista vaatimuksista ei kuitenkaan ole tähän mennessä saatu. Polygonin tuoreet tiedot antavat vihiä siitä, että tilanne ei välttämättä ole niin paha kuin vaikuttaa.
Sivusto väittää omiin lähteisiinsä perustuen, että tähän mennessä vain "always on" -termillä kuvailtu vaatimus liittyy ensiksikin laitteen mediaominaisuuksiin, joiden toiminnan kannalta nettiyhteys on tärkeä, mutta nettiyhteyttä voidaan käyttää myös kopiointiestomenetelmänä.
Aikaisempien huhujen perusteella monia on huolettanut se, että konsoli saattaisi vaatia nettiyhteyttä kaikkia pelejä pelatessa ja yhteyden katketessa katkeaisi myös peli riippumatta siitä, onko kyseessä yksin- vai moninpeli. Polygonin tietojen perusteella Microsoft antaa pelikehittäjille päätäntävallan sen suhteen, tarkistaako peli aitouden netin kautta vain asennuksen yhteydessä vai vaaditaanko käynnistymiseen joka kerta toimivaa nettiyhteyttä. Sivusto kuitenkin huomauttaa, että Microsoftin ohjeistus nettiyhteydestä saattaa muuttua vielä ennen marraskuun alussa odotettua julkaisua.
Vastaava tilanne on tällä hetkellä pc-puolella, jossa jatkuvaan nettiyhteyteen perustuva DRM-toiminto on kuitenkin ollut melkoisessa vastatuulessa. Esimerkiksi Ubisoft päätti luopua DRM-tekniikastaan vihaisten pelaajien kritiikin jälkeen. Edellinen toimintaa rajoittavan DRM:n käytöstä syytetty pelijulkaisija oli Electronics Arts, jonka uusin SimCity-peli oli käyttökelvoton useita päiviä julkaisunsa jälkeen, kun pelaajaryntäys kaatoi pelipalvelimet.
Nettiyhteyteen liittyvien tietojen lisäksi Polygon kertoo, että sosiaalinen media ja sisältöjen jakaminen tulee olemaan suuressa roolissa myös tulevassa Xboxissa. Polygonin mukaan laitteeseen tulee PlayStation 4:n tapaan mahdollisuus jakaa pelivideoita suoraan nettiin ohjaimesta löytyvän painikkeen avulla.
18 KOMMENTTIA
WereCatf1/18
Toisin sanoen voi olettaa, että 90+ prosenttia peleistä vaatii nettiyhteyden kaiken aikaa -- minkä takia sitä ominaisuutta ei käyttäisi, kun kerran Microsoft on tehnyt siitä niin helppoa?
mcmopo2/18
Toisin sanoen konsoli jää pölyttymään hyllyyn.
MrZeko3/18
Miksi jäisi? Kyllä tässä maassa suurimmalla osalla alkaa jo olemaan kiinteälaajakaista, joten mielestäni tämä poraaminen tästä asiasta on aivan turhaa. Kunhan Microsoft vain varaa tarpeeksi palvelimia tätä ominaisuutta varten eikä toista EA:n virhettä niin en näe tässä ongelmaa.
Viljis4/18
Entä jos offline-pelaaminen ei onnistu ollenkaan...
MrZeko5/18
En oikein jaksa uskoa tuohon. Microsoft hakkaisi itseään jalkaan, jos se ei mahdollistaisi offline-pelaamista. Jos tämä "pakotus" tulee niin uskon sen vaativan sitä vain pelin käynnistyksessä, jos siinäkään.
J-lalli6/18
"sen vaativan sitä vain pelin käynnistyksessä" Nii, ei nettii, ei pelaamista.
Boss937/18
@ MrZeko "Kyllä tässä maassa suurimmalla osalla alkaa jo olemaan kiinteälaajakaista"
1) Tässä maassa... Niin ja Microsoftin kannattaakin ajatella asia siten, että jossain peräpohjolassa suurimmalla osalla on internetyhteys...
2) eipä tuo internetyhteys kovin suurimmalla osalla ole maailmanlaajuisesti... http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co..._Internet_users Suomessakin vain 89%:lla on nettiyhteys... ja kiinassa (Hemmetin suuri markkina-alue) vain 38%:lla
Xsiarasa8/18
Kyllä huonolta näyttää pelaamisen tulevaisuus, joka asiassa mennään kuluttajan kannalta takapakkia.
Taitaa jäädä nämä nykykonsolit viimeiseksi mitkä omistaa.
pkaksp9/18
Tuohan on ihan pelaajista itsestään kiinni miten se asia menee. Jos firma X tekee pelin/konsolin joka ei toimi niinkuin kuluttaja haluaisi(pakotettu netti tms), niin sitä ei ole pakko ostaa. Ostamatta jättäminen kertoo firma X:lle, että sen tuote on kuraa ja jos ei siihen tule muutoksia, niin sen myyminen ei kannata eikä se tuota firmalle rahaa.
Eli kyllähän tässä mennään kuluttajan ehdoilla. Äänestä lompakolla, se kannattaa.
yussef10/18
Tässähän on muitakin ongelmia kuin se, löytyykö asiakkaalta nettiyhteys.
Nettiyhteyden vaativalla kopiosuojauksella asiakas joutuu todennäköisesti rekisteröitymään pelaamista varten. Ok, mutta entäs sitten kun haluat myydä pelin? Pelin käyttöoikeuden siirto toiselle tilille ei tietenkään onnistu, joten et käytännössä voi myydä peliä jos sinulla on samojen tunnusten alla muita pelejä. Näinhän on jo käynyt esim Starcraft 2 kanssa. Ongelman ratkaisee tietysti oman tunnuksen luominen erikseen jokaiselle pelille...mutta jos sinulla on viisikin peliä, jatkuva kirjautuminen 5 eri tilille kuulostaa yhtä kätevältä kuin iso kivi kengän pohjalla.
Tämän lisäksi tulevat ongelmat palvelinkatkosten kanssa (ea:lla viikottaisia) ja voihan joku haluta pelailla esim. mökillä, johon ei ole nettiyhteyttä erikseen hankittu.
Jiiksi11/18
Ja jos teet jokaiselle pelille eri tilin niin joudut maksamaan joka pelille erikseen livestä :P
ArttuH5N112/18
Niin ja vähän aikaa kun malttaa odottaa, voi boksin ostaa modattuna ja pelailla ilman nettiä. Piraatit 1 Microsoft 0. Tavallinen jamppa kärsii.
Sove9213/18
Konsolit ovat tulleet koko ajan vaikeammiksi modata, tosin mahdolliset online-vaatimukset varmasti kasvattavat intoa hakkeroida tuo purkki. PS3:n hakkerointiin ei panostettu yhtä paljon kuin 360:n ja Wii:n hakkerointiin, kun PS3-peleissä ei aluekoodeja ollut (kunnes Persona 4 Arena).
Ja kyllähän always-online on perseestä vaikka kiinteä laajakaista olisikin. Jos satut olemaan Soneran asiakas (joko sitten vanhemmat tai ei muuta operaattoria ole tarjolla), niin pätkimistä on paljon. Kaiken lisäksi tuollainen viritys suorastaan houkuttelee DDoS-pellejä.
miksu199714/18
Jos nyt vähän näin asiantuntijana kertoisin, että Ps3: hakkerointi ei ole ollut panostuksesta kiinni. Ps3:n suojaukset ovat paljon vaikeampia murtaa. Ja tämän aiheuttaa Ecdsa algo. Hakkeri nimeltä kakarotoks. Yritti saada homebrewit toimimaan originaalissa ps3:sessa. Mutta vuoden kuluttua ei jaksanut jatkaa enää... :/
Lumikki15/18
Eli tehdään samaa mitä tekijäoikeudessa. Kirjoitetaan lakiin että kuluttaja saa kopioida, jos sitä ei ole suojattu. Sitten suojataan asiat, jolloin se kopiointi mahdollisuus meni siinä.
Eli tässä tapauksessa luvataan että ei kaikki "välttämättä" vaadi jatkuvaa nettiä, mutta missään ei taata että kaikki ei sitä vaatisi tulevaisuudessa. Pääasiahan on vain saada ihmiset ostamaan laitteen.
jmani16/18
Microsofthan ei ole vielä edes Xbox360:stä julkaissut Kiinassa, ja 38% kiinalaisistakin on jo ihan mukava määrä ihmisiä. todennäköisesti tuohon 38% sisältyy iso osa niistä kiinalaisista myös joilla ylipäätänsä olisi edes varaa tuollaiseen konsoliin. Myöskin tuo suomen 11% jotka elävät ilman nettiä, voidaan aika hyvillämielin olettaa että iso osa näistä on vanhuksia ja muita jotka eivät edes ole potentiaalisia ostajia.
Mutta toki itsekkin toivon että Offline pelaaminen olisi mahdollista, ei sitä koskaan tiedä millon tulee tilanne että nettiä ei syystä tai toisesta ole käytössä ja tekisi mieli pelata.
ArttuH5N117/18
Itse jaksan kyllä vahvasti uskoa piraattien (käytetään termiä nyt erittäin laveasti) sinnikkyyteen. Ja mitä turhauttavammat kopiosuojaukset yms., sitä sinnikkäämmät piraatit.
miksu199718/18
Oikeesti microsoft. Pikkasen älliä tähän hommaan. Itse omistan maailman nopeimman nettiyhteyden. Nimittäin kaikkien tuntema. Maailman luotettavin keksintö. "!"!"NETTITIKKU. 1 MB/s on nopeus. Ja katkeilee parin kymmenen minuutin jälkeen. Ja just kun olen päässyt pelaamisen intoon. Peli loppuu. Ja käynnityy "INternetin vianmääritys" Haista vaan MikroaaltouuniSOFT
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT