Psy ei piittaa tekijänoikeuksista, nettoaa miljoonia Gangnam Stylellä
Eteläkorealainen Psy on tehnyt Gangnam Style -hitillään jo 8,1 miljoonaa dollaria voittoa suhtautumalla rennosti kappaleeseen kohdistuneisiin tekijänoikeusrikkomuksiin. Techdirt -sivuston mukaan miljoonatulos on tehty lähinnä YouTube-mainoksilla, iTunes-latauksilla ja TV-mainoksilla. Psy eli oikealta nimeltään Park Jae-sang on antanut kappaleen levitä vapaasti mm. YouTube-palvelussa ja kerää nyt tuloja esimerkiksi esiintymällä TV-mainoksissa.
The Associated Pressin tietojen mukaan PSY on ansainnut vähemmän kuin 60000 dollaria kotimaansa online-musiikkimyynnistä. YouTube-mainosmyynnistä on kertynyt 870000 dollaria, josta Google pitää noin puolet. Isot rahat Psy kerää olemalla Etelä-Koreassa mainoskasvo sellaisille yrityksille kuin Samsung ja LG Uplus. Mainostamalla muun muassa jääkaappeja ja nuudeleita Psy nettoaa lähes viisi miljoonaa dollaria. Levymyynti on ollut tuloissa pienessä osassa.
Psy onkin esimerkki artistista, joka on antanut luvan levittää musiikkiaan tehokkaasti niin, että siitä on tullut käsite. Google pystyy havaitsemaan YouTube-palvelussaan videoita, jotka sisältävät tekijänoikeussuojattua sisältöä. On itse artistin päätettävissä, kuinka sellaiseen sisältöön suhtaudutaan. Tällä hetkellä YouTube-palvelussa on satoja tuhansia nimekkeitä hakusanalla "Gangnam Style".
Heinäkuussa julkistetusta Gangnam Style -videosta tuli hiljattain koko seitsemänvuotiaan YouTuben katsotuin video.
11 KOMMENTTIA
kane_k1/11
Kyllähän se levityksen vapaus edesauttaa ilmiön synnyssä. Jos tekijänoikeuslafkat on heti vinkumassa poistoa jollekin teokselle parin dollarin menetyksen pelossa niin eihän se saa kerättyä millään "tarpeeksi" katsojia.
overdose2/11
Hyvin näyttää tuloja tuovan tämä tyyli.
Tulevaisuudessa ehkä useammat artistit huomaavat, että tämä on nykyaikaa.
bfr3/11
En tiedä millaisia artisteja te suositte mutta itse en tosiaankaan toivo että bändien pitää hankkia rahansa myymällä persettään johonkin nuudelimainoksiin kun ihmiset eivät viitsi maksaa musiikista.
Joku "Cannibal Corpse Hernekeitto" tästä pelleilystä vielä puuttuisikin.
xxwavx1124/11
No hyvähän tätä on pitää esimerkkinä tekijänoikeuksia vastaan kun on kyseessä tällainen ilmiö, harva artisti kuitenkaan saa tällaisen tilaisuuden.
Agent_0075/11
Kyllä tuo on pop-musiikin kohdalla jo arkipäivää. Muutamien artistin/bändin musavideoita on jo rahoitettu pelkästään tuotesijoittelulla, ja musiikin lisäksi artistit kauppaavat esim. omia hajuvesiä. Musiikki ei ole siis enää tärkeimmässä roolissa, vaan musiikin tekijä tai esittäjä, jonka ympärille rakennetaan tuottava brändi.
Slayahhh6/11
Totta, että vapaa levitys on avain tälläisten ilmiöiden syntyyn, mutta ei vuodessa kovin montaa gangnam styleä synny. Senpä takia itse en pitäisi tätä minään voittona vapaalle levitykselle.
Mutta yleisesti ottaen, kyllä nykyään tunnetuksi tulemisen edellytys on että sitä voidaan levittää estoitta, myös pienemmissä mittasuhteissa. Eri asia saako sillä kuuluisuudella sitten lainkaan tuloja.
aduta (vahvistamaton)7/11
Enpä tiedä voiko tuota edes pitää erityisenä suhtautumisena tekijänoikeuksia piittaavasti. Hän on vain antanut yhden musiikkivideon tehdä itselleen nimeä, ei taida kuitenkaan antaa levyjään ilmaiseksi jaettavaksi? Sitä paitsi otsikkokin on jo harhaanvievä, miljooniahan hän on nimenomaan tehnyt tv-mainoksilla, sekä youtuben mainoksilla.
jartar8/11
Juttu on lähinnä hyvä esimerkki millä tavalla on mahdollista menestyä ja miten saada rahaa. Ilman suurta levymyyntiäkin on mahdollista tienata hyvin. Vaihtoehtoja siis on. Kaikinkeinoin tekijänoikeuksista taistelu ei aina tuotakkaan parasta tulosta.
Bändejä on erilaisia ja jokaisella on omat periaatteet, rahanhankintakeinot jne. Jotkut pyrkii olemaan esillä, jotkut keskittyy keikkamyyntiin, jotkut levymyyntiin jotkut fanitavaran kauppaamiseen jne. Mainitsemasi Cannibal Corpsekin "myy persettään" brutaalin näköisillä fanituotteilla joita on monen sellaisen päällä ketkä kyseistä bändiä eivät mistään hinnasta kuuntele. Rahaa pyritään siis saamaan muilla kuin musiikillisilla ansioilla.
Monet julkisuuden henkilöt, näyttelijät, urheilijat jne. esiintyvät mainoksissa. Harva sitä pitää kummallisena.
klanh9/11
Vähän paha kun ihmiset pitää PSY:n tilannetta jotenkin omituisena. Eihän artistit tienaa levymyynnillä kuin senttejä. Levy-yhtiöt jahtaavat piraatteja, koska ne "syövät" levy-yhtiön osan tuotoista. Artisteille levyn tekeminen ei ole mitään muuta kuin ponnahduslauta julkisuuteen ja tätä kautta paremmat keikkamyynnit. Se joka uskoo, että TTVK/RIAA/IFPI jahtaa piraatteja artistien etu mielessään on aikamoinen idiootti.
Väännetään nyt vielä rautalangasta.
Levy-yhtiön rahat: levymyynti
Artistin rahat: keikkailu, fani tuotteet, brändi
RichardvonBacon10/11
Niin paitsi, että nykyään laskevien levymyyntien johdosta levy-yhtiö haluaa myös keikkamyynnistä (ja mahdollisesti kaikesta muustakin) osansa (riippuu sopimuksesta). Jos fyysistä levymyyntiä halutaan suuremmaksi, niin levyn on oltava sopivan hintainen. Heräteostosmainen 5-10e saisi ihmisten ostamaan niitä enemmän.
Pihlis1211/11
www.youtube.com/watch?v=wWib7eFQcQ4
Ansaintatavat muuttuu.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT