AfterDawn logo

UltraViolet on saanut taakseen noin 800.000 käyttäjää

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
16 kommenttia

Elokuvateollisuuden kehittämä uusi UltraViolet-kopiointisuojausmekanismi on kerännyt julkaisunsa jälkeen noin 800.000 käyttäjää. Kopiointisuojauksen alaisia nimikkeitä on ostettu noin miljoona kappaletta.

UltraViolet on pilvipalvelutyyppinen ratkaisu, jossa luotuun käyttäjätiliin säilötään tiedot hankituista (fyysinen tai digitaalinen kopio) elokuvista. Tällöin elokuvaa voi katsella millä tahansa UltraViolet-laitteella (rajoitettu 12 kappaleeseen per tili). Yhdellä tilillä saa olla korkeintaan kuusi käyttäjää.

Käytännössä UltraViolet pyrkii tilanteeseen jossa kaupasta ostettua DVD-elokuvaa voi katsella esimerkiksi tabletilla ilman, että kuluttajan pitää tehdä omaa kopiota elokuvasta tai ostaa se uudelleen digitaalisena kopiona.

Tutkimusyhtiö IHS:n mukaan UltraViolet-tilejä on laadittu nyt 800.000 kappaletta, joihin on liitetty keskimäärin 1,25 elokuvaa per tili. Yhteensä UV-elokuvia on siis ostettu miljoona kappaletta. Panasonicilta on tulossa tänä vuonna UV-yhteensopivia televisioita ja Blu-ray-soittimia, jollaisia Samsunginkin on tarkoitus tuoda markkinoille.


Elokuvastudiotkin, muiden muassa Paramount, ovat hiljalleen siirtymässä UltraVioletiin. Epäileviä Tuomaitakin on, kuten esimerkiksi Disney. Studion johtaja Bob Iger on pessimistinen UV:n tulevaisuuden suhteen sisällön pienuuden takia. Siitä on myös kehitetty hänen mielestä kuluttajaepäystävällinen järjestelmä.

16 KOMMENTTIA

xxwavx1121/16

Bob Igerille plussaa.


ArttuH5N12/16

Itse pidän tätä hyvänä ideana, kontrastissa niitä lukuisia p*skoja DRM-systeemejä vasten. Tässä ideaa viedään edes jollain tavalla eteen päin, vaikkei tämäkään tietenkään vailla ongelmia ole. Toivottavaa olisi, että jos joku DRM pitää ottaa käyttöön, otetaan edes jonkin verta "innovatiivisempi".

Sokar803/16

se siitä laillisesta leffojen katselusta


Jiiksi4/16

Just oli joku aika sitten netti poikki pari päivää, kyllä vituttas yrittää leffoja katella ton kanssa.

charmakr5/16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:

Itse pidän tätä hyvänä ideana, kontrastissa niitä lukuisia p*skoja DRM-systeemejä vasten. Tässä ideaa viedään edes jollain tavalla eteen päin, vaikkei tämäkään tietenkään vailla ongelmia ole. Toivottavaa olisi, että jos joku DRM pitää ottaa käyttöön, otetaan edes jonkin verta "innovatiivisempi".

Hei onhan tämä ehdottomasti askel eteenpäin, mutta mutta. UV elokuvia/sisältöä ei voi myydä eteenpäin tai niitä ei voi lainata kaverille, myöskin tilanteissa joissa perheeseen ostetaan elokuvia ja perhe hajoaa/ihmisiä muuttaa pois ovat ongelmallisia tilanteita, koska elokuvat ovat kuitenkin sidottuja aina yhteen käyttäjätiliin. Toinen hyvin kummallinen ominaisuus, jonka UV esittelee on laitteiden liittäminen UV tiliin. Yhdellä käyttäjätilillä voi siis olla max 12 laitetta ja nämä 12 laitetta voidaan jakaa 6 käyttäjän kesken. On hieman epäselvää voiko laitteilta saada kytköksen käyttäjätiliin poistettua(ilmeisesti ei). Eli laitteiden myyminen/lainaaminen on hieman hankalaa.

Lainaus:

Käytännössä UltraViolet pyrkii tilanteeseen jossa kaupasta ostettua DVD-elokuvaa voi katsella esimerkiksi tabletilla ilman, että kuluttajan pitää tehdä omaa kopiota elokuvasta tai ostaa se uudelleen digitaalisena kopiona.


Käytännössä tämä ei kuitenkaan onnistu kuin tämän 1 vuoden(3 latauksen) ajan:

Lainaus:

UltraViolet retailers are required to give you three free downloads in the first year after purchase. (After that they are allowed to charge for more downloads or continue to provide them for free. It's up to them.)

Tietysti on mahdollista itse kopioida jo ladattuja elokuvia sinun omistamiesi laitteiden välillä, mutta ei kannata luottaa siihen, että sen saisi uudestaan ladattua Internetistä.

trooper786/16

Lainaus:

UltraViolet-kopiointisuojausmekanismi on kerännyt julkaisunsa jälkeen noin 800.000 käyttäjää


Paljon on tyhmiä ihmisiä maailmassa =/

Lumikki7/16

Ei ole todellakaan hyvä että sidotaan DRM asioita fyysiseen laitteeseen. Hieman samaa kuin Viasat tekee satelliitti puolella. Eli asiat on sidottu johonkin ja ne eivät toimi kuin näiden sidottujen asioiden kanssa.

Itseäni ei ainakaan kiinnosta hankkia jotain laitteita jotka on sidottu johonkin tietyyn palveluun, joka rajoittaa käyttöä ja tilanteita ihan helvetisti.

Eli käytännössä yksi tili ja N -laittetta sidottu yhteen. Perhe hajoaa niin elokuvat ja KAIKKI laitteet jää sitten yhdelle henkilölle. Koska se henkilö jolla on tuo tili, niin vain sen kanssa asiat toimivat, mukaan lukien fyysiset laitteet. Ei voi myydä asioita, koska mikään ei toimi ilman tuota kokonaisuutta.

Myös kaikki laitteet joita on pitää olla juuri tietynlaiset, tietyn tahon hyväksymiä ja ei ole mitään takeita mitä muita ehtoja noissa laitteissa on, koska mikään muu laite ei toimi. Joten mikä on valinnanvara laitteiden osalta. Eli ota se mikä tarjotaan tai ole ilman. Et myöskään laita mitään NASia tai mitään muutakaan luovaa käyttäjäystävällistä siihen järjestelmään, koska asiat eivät toimi.

Todennäköisesti vielä kun tuo tili häviää tai hakkeroidaan, niin kaikki elokuvat ja laitteet lakkaa toimimasta. Näistä tilanteista on jo olemassa esimerkkejä pelipuolelta. Jossa pelaaja ei enään pysty pelaamaan pelejään.

wipe20008/16

Lainaus:

Käytännössä UltraViolet pyrkii tilanteeseen jossa kaupasta ostettua DVD-elokuvaa voi katsella esimerkiksi tabletilla ilman, että kuluttajan pitää tehdä omaa kopiota elokuvasta tai ostaa se uudelleen digitaalisena kopiona.


Aika turha perustella DRM-järjestelmää kuluttajan etuna.

Lainaus:

Hei onhan tämä ehdottomasti askel eteenpäin,


Millä lailla ja kenen kannalta? Minusta edistystä olisi myydä hyvälaatuisia DRM-vapaita videotiedostoja jossain laajalti yhteensopivassa formaatissa sen verran halvalla, että ostajien määrä kasvaisi merkittävästi nykyisestä.

Lainaus:

mutta mutta. UV elokuvia/sisältöä ei voi myydä eteenpäin tai niitä ei voi lainata kaverille, myöskin tilanteissa joissa perheeseen ostetaan elokuvia ja perhe hajoaa/ihmisiä muuttaa pois ovat ongelmallisia tilanteita, koska elokuvat ovat kuitenkin sidottuja aina yhteen käyttäjätiliin.


Sehän lienee tarkoituskin, että jälkimarkkinoista päästään eroon, myydyt käytetyt kun ovat pois uusien myynnistä.

Itse en kyllä osaa kuvitella ostavani muka "hyllyyn" mitään leffaa, jonka katselu vaatii netin. Eli ensimmäisenä pitäisi uusia kaikki laitteet niin kotona, mökillä kuin autossakin. Ja kohta sitten tulee uusi ja parempi UV2, joka yllätys yllätys vaatiikin laitteiden uusimisen. Tai palvelu päätetään muuten vaan ajaa joskus alas, eikä leffoilla tee enää mitään. Kiva olla jonkun suuryrityksen armoilla, voiko katsella ostamiaan leffoja vaiko ei ja missä voi.

Ja kuten yllä mainittu, jos netti joskus onkin poikki, ei katselu onnistu, vaikka juuri silloin olisi enemmän aikaa katseluun.

horgh9/16

Mafiallehan tämä on lisää rahaa. Ostamiaan tuotteita ei voi, ainakaan helposti, myydä eteenpäin. Lisäksi voidaan aina sopivin väliajoin laittaa serverit kiinni niin kuluttajat joutuvat ostamaan sisällön uudestaan. En tiedä miten muut, mutta itse en todellakaan ole aina nettiin yhdistettynä laitteella, jolla sisältöjä katson. Entä, jos yhteys on poikki? Jos piratismia oikeasti tahdotaan vähentää niin DRM:stä on luovuttava ja tuotteet oltava hyvälaatuisina, helposti ja nopeasti saatavilla. Mikään muu ei tule toimimaan.

mjk10/16

Toivottavasti kuoppaavat vähin äänin...meinaan niillä joilla dvd/br-vehe ei ole netissä kiinni (kuten veikaan monella olevan) mitens tuo järjestelmä toimisi kunnolla? Entä kun kotikatu ei enää kiinnosta, jällleen myynti?

Zeitsei11/16

Niinpä niin. Mediayhtiöt haluavat, että tulevaisuudessa kuluttaja saa vain "käyttöoikeuksia" mediaan, joka luonnollisesti sijaitsee pilvipalvelussa. Näin he voivat rahastaa yhä uudestaan ja uudestaan, koska kenellekkään ei jää pysyvää kopiota materiaalista. Samalla jälleenmyynti tehdään mahdottomaksi. Fanivideoiden tekokin vaikeutuu, mutta mitäpä väliä: sekin on varmasti jo kielletty.

TavaraaTuleeToosasta (vahvistamaton)12/16

No jo sairas systeemi, heh!
Mistähän noita puupäitä löytyy, jotka ovat (jopa vastikkeetta) valmiita sitomaan omistamiensa pelien tai videoiden tai musiikin käytön internetyhteyteen tai tietyn mallisiin laitteisiin???
Pilvipalvelut on kehitetty ainoastaan kuluttajien valvomiseksi ja hallitsemiseksi, esim. musan kopiointi muistikortilta pc:lle, kännyyn, autostereoihin ym. on ylivoimaisen kätevää ja ongelmatonta verrattuna yhteysriippuvuuteen ja toistuvaan latailuun netistä, ettei olemattomista hyödyistä kannata puhuakaan.
Mitä leffojen hankkimiseen noin yleensä tulee, niin eipä voisi vähempää kiinnostaa leffan omaksi ostaminen muutenkaan, ne kun ovat musaan ja peleihin verrattuna suunnilleen kertakäyttötavaraa.

charmakr13/16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:


Lainaus:

Hei onhan tämä ehdottomasti askel eteenpäin,


Millä lailla ja kenen kannalta? Minusta edistystä olisi myydä hyvälaatuisia DRM-vapaita videotiedostoja jossain laajalti yhteensopivassa formaatissa sen verran halvalla, että ostajien määrä kasvaisi merkittävästi nykyisestä.

Teknisesti mennään eteenpäin siinä suhteessa, että tämä UV DRM on paljon monipuolisempi, mutta kuten aiemmin jo kommentoin niin kuluttajan kannalta kuitenkin aivan hirveä. Niinkin yksinkertainen tapahtuma, kuten elokuvan mukaan ottaminen mökille/lomalle/kaverille vaatii käytännössä koko UV-laitteiston mukaan ottamista, koska käyttäjätilisi kaikki max 12 laitetta ovat kotonasi ja et tietenkään voi käyttää kaverin UV-laitetta elokuvasi soittamiseen.

Lumikki14/16

Lainaus:

Toivottavasti kuoppaavat vähin äänin...meinaan niillä joilla dvd/br-vehe ei ole netissä kiinni (kuten veikaan monella olevan) mitens tuo järjestelmä toimisi kunnolla? Entä kun kotikatu ei enää kiinnosta, jällleen myynti?


Ei näitä kuopata, koska maailmassa on liian paljon idiootteja jotka käyttävät näitä asioita, ymmärtämättä yhtään minkälaisia palveluja tukevat rahoillaan. Kunnes nämä idiootit sitten vihdoin joidenkin vuosien kuluttua törmää ongelmaan näiden tuotteiden osalta. Mutta tällöin asiakkaat on jo rahastettu. Kyse on siis kertakäyttö tai vuokraus toiminnasta, jonka materiaalin kontrolli on noilla mediayhtiöillä, ei siis asiakkalla joka tuoteen osti.

wipe200015/16

Lainaus:

Ei näitä kuopata, koska maailmassa on liian paljon idiootteja jotka käyttävät näitä asioita, ymmärtämättä yhtään minkälaisia palveluja tukevat rahoillaan. Kunnes nämä idiootit sitten vihdoin joidenkin vuosien kuluttua törmää ongelmaan näiden tuotteiden osalta.


Tuo on aivan totta. Ja mitä itsekin luulen tuntevani pari tuollaista "idioottia", niin itkevät ehkä hetken, että nyt ne rahat meni ja leffat ei enää näy, mutta ostavat sitten hetken päästä kiltisti uudet. Kaikki eivät jaksa tutustua lainkaan taustalla oleviin asioihin, vaan innostuvat heti, kun myyjä järjestelmää kauniisti kehuu kaupassa. Rahaa tuntuu siis riittävän hukattavaksi, vaikka sen vähyyttä toisaalta valitetaan.

Bluejack16/16

kylläpäs siellä ajoissa juhlitaan. Onko tulevaisuus ja usko tässä? Eli suomeksi kuluttajan tyhmyyden osoittaminen?

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki