--->
AfterDawn logo

Peligurun projekti keräsi vapaaehtoisilta miljoonia, kritisoi konsoleita

Matti Robinson Matti Robinson

Tim Schafer on nimi joka ei välttämättä ole konsolisukupolvelle tuttu, mutta kokemus seikkailupelien genressä on kiistaton. Koomisesta tarinan kerronnasta tunnetun Schaferin ansiolistasta löytyy muun muassa Monkey Islandeja, Maniac Mansioneja ja muita LucasArtsin legendaarisia seikkailupelejä. Sittemmin Schafer on luonut Double Fine -pelistudionsa kanssa pelejä PlayStationeille ja Xboxeille muun muassa Psychonautsin ja Brütal Legendin muodossa.

Double Finen uusimman peliprojektin tiimoilta Hookshot Inc. -sivusto haastatteli Schaferiä pelikehittämisen haasteista. Pelistä tulee perinteinen seikkailupeli, joita Schafer teki jo uransa alkuaikoina. Koska julkaisijoiden mielenkiinto ei riittänyt tällaisen pelin julkaisemiseen, rahoitusmallina kokeiltiin vapaaehtoisten lahjoituksia.

Schafer käynnisti 34 päivää kestävän Kickstarter-rahoituskierroksen, jossa pyydettiin ennätyksellistä 400 000 dollaria lahjoituksina. Kehittäjä itse uskoi ensimmäisen päivän tuovan mukanaan ehkä muutaman tuhannen dollarin edestä lahjoituksia, mutta useat kymmenet tuhannet uskolliset fanit ja seikkailupelien ystävät onnistuivat kasaamaan summan täyteen jo kahdeksassa tunnissa. Tällä hetkellä aikaa on jäljellä 26 päivää ja lahjoituksia annettu yli 1,8 miljoonan dollarin edestä.

MAINOS


Uudenlaiset rahankeruumallit ja julkaisukanavat luovat toivoa pienemmille pelinkehittäjille. Double Finen kaltaiset pelistudiot joutuvat tekemään usein kompromisseja ollessaan julkaisijoiden armoilla. Enemmän tai vähemmän avoimet julkaisualustat kuitenkin tarjoavat uusia mahdollisuuksia peliyrityksille, sillä niiden kautta julkaiseminen on huomattavasti helpompaa ja erityisesti halvempaa.

Tim Schafer kertoo haastattelussa uskoneensa PlayStation Networkiin ja Xbox Liveen palveluiden saapuessa markkinoille. Ne tarjosivat pienemmille peleille paikan parrasvaloissa. Pian kuitenkin tuli esiin epämielyttäviä yllätyksiä. Patchejen eli korjausten julkaiseminen osoittautui yllättävän kalliiksi. Yksittäisen korjauksen lisääminen verkkopalveluun saattaa maksaa jopa 40 000 dollaria, joka on tietysti pienelle yritykselle suuri summa.

Double Fine luottaakin edullisempiin vaihtoehtoihin, joka tietysti rajoittaa alustatukea. Uusinta peliprojektia työllistetään tällä hetkellä PC:lle, Macille, Linuxille sekä iOS- ja Android-mobiilialustoille.

Schafer kertoo ensimmäisessä videopäiväkirjassaan, että peliä tukeneet pääsevät testaamaan peliä Steamin kautta lähikuukausien aikana. Pelin odotetaan saapuvan markkinoille lokakuussa. Pelin kehityksestä tehdään samalla dokumenttia, joka on 2 Player Productionsin käsialaa, kuten alla oleva videokin.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Polarnode rakentamassa Nokian kaupungin alueelle usean sadan miljoonan euron datakeskusta

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Nyt se tapahtui: Linkkivero iski Suomeen - Amppareiden kilpailija suljettiin, Kopiosto vaati rahaa otsikoista

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Digita päättää maksu-tv-lähetykset antenni-tv-verkossa

AfterDawn

Kaksi läppärivalmistajaa keskeytti tietokoneidensa myynnit Yhdysvalloissa - tullien takia hinnoittelu on mahdotonta

AfterDawn

Kotimainen pelimedia pienenee: Pelaaja-lehti lakkautetaan

AfterDawn

Venäjämielinen ryhmä teki viikolla useita palvelunestohyökkäyksiä suomalaisiin verkkosivustoihin - lisää saattaa olla luvassa viikonloppuna

AfterDawn

Kiinan teknologiafirmat julkistivat kilpailijan HDMI:lle - GPMI tukee 8K-tarkkuuden kuvaa

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki