Xbox 720 julkistetaan tammikuussa?
Uusimpien huhujen mukaan Microsoft tulee tekemään "suuren paljastuksen" seuraavan sukupolven Xbox-pelikonsolista seuraavilla CES-messuilla tammikuussa.
Ranskalaisen Xboxygen-julkaisun mukaan Microsoft aikoo julkistaa Xbox 720:n CES-messuilla tammikuussa. Lähteeksi mainitaan yrityksen sisäinen henkilö, jonka mukaan julkistuksessa esitellään lähinnä konsolin ominaisuuksia samaan tapaan kuin Nintendo teki viime kesänä Wii U:n julkistuksessa, eikä varsinaisia julkaisupelejä tulla esittelemään.
Xboxygenin lähteen mukaan uudessa konsolissa on kuusi prosessoriydintä, 2 Gt DDR3-muistia ja AMD:n kahden piirin näytönohjain.
Muiden huhujen mukaan Microsoft on lähettämässä ensimmäiset devkitit kehittäjille ennen joulua, ja uusi konsoli tulisi todennäköisesti myyntiin jo ensi vuoden lopulla. CES-messujen järjestäjät ovat myös kertoneet Microsoftin CEO Steve Ballmerin pitävän messuilla keynote-esityksen, joka saattaa olla merkki uuden konsolin julkistuksesta. Toisaalta Ballmer saattaa olla paikalla markkinoimassa tulevaa Windows 8:a.
33 KOMMENTTIA
maksa841/33
en pidä juuri minään.
aj842/33
Ei paha, ei paha ollenkaan. Alkaa olla konsoleissakin aika raakasti tehoa. Ero kutistuu pc koneiden kanssa tasaiseen tappavaan tahtiin :) Viimeiset 16v alaa seuranneena huomannut että kehitys on alkanut jannaamaan paikallaan, puhutaan vain marginaalisista parannuksista komponentti puolella joten ajankohta on mitä parhain. Saapas nähdä mitä Sony uuteen konsoliinsa kehittelee ?
Lumikki3/33
Ongelma on se että PC:n suorituskyky on selvästi parempi kuin nykyisten konsolien. Josta johtuen konsolien suorituskykyä pitää lisätä uusissa konsoli versioissa. Tästä kuitenkin aiheutuu uusi ongelma ja se on konsolin korkea hinta. Tähän asti konsoleja on myyty koska ne ovat halvempia kuin peli-PC, mutta jos suorituskyky nousee niin myös hinta-ero pienenee PC:hen verrattuna.
Tavallaan syy miksi konsolia ostetaan PC:n tilalle pelaamiseen, pienenee.
Miika984/33
EEEEIII Justii sain XBOX 360.. :-( 360 boxissa pelit vanhenee jne eikä nihin kihta enää varmaa ees tehä mitää :(
LigHtX5/33
Taitaapi jäädä tuo Skyrim viimeiseks 360-peliks jonka hommaan =)
dRD6/33
IMO, ei. Omasta mielestäni syy konsolin ostoon peli-PC:n sijaan ei välttämättä ole siihen sijoitettu hinta (jossa toki on eroa tyyliin about 250 euroa vs 750 euroa), koska PC:llä nyt tehdään paljon muutakin. Omasta puolestani ja monen tutun osalta syy konsolin ostoon pelikoneeksi on se, että sitä ei tarvitse päivittää koko sen elinkaaren aikana. Jos ostit X360:n yli puolivuosikymmentä takaperin (tuli myyntiin 2005 lopulla..), se sama boksi pyörittää kaikki uusimmat pelit edelleenkin. Jos ostit 750-1000 euron peli-PC:n vuonna 2006, käytät sitä todennäköisesti nykyisin lähinnä surffilautana ja olet päivittänyt peli-PC:si jo ainakin pariin otteeseen :-)
nRT7/33
Muuten kuulostaa hyvältä, mutta luulisi keskusmuistin olevan sen verran edullista, että sitä voisi laittaa suorilta sen 4GB. Pari gigatavua riittää kyllä nyt, mutta pari vuotta julkaisun jälkeen alkaa kyllä olemaan (jälleen kerran) kapulana pc-puolen rattaissa.
gigguli8/33
Totta, mutta tarvitaanko pelin pyörittämiseen niin paljon muistia? Verrattuna tietokoneeseen, konsolissa pyörii samanaikaisesti huomattavasti vähemmän roinaa samaan aikaan. Olisi kyllä fiksu veto tehdä muistipaikka niin, että siihen voisi tarpeen tullen lisätä muistia. Jos vaikka pelit alkaisivat vaatia niin paljon muistia?
Lumikki9/33
@dRD
En ole samaa mieltä.
EI PC:tä ole pakko päivittää, jos ei halua. Kyllä sillä pelaa ihan hyvin pelejä vuosia.
Esimerkiksi nykyiset konsolit ovat noin 5-6 vuotta vanhaa teknologiaa. Kyllä 5-6 vuotta vanhalla tietokoneellakin pelaa PC-pelejä ihan hyvin. Mutta konsoleissa on ihan sama, eli et pysty pelaamaan paremmalla kuvanlaadulla kuin se 5-6 vuotta teknologia antaa mahdollisuuden. Ihan sama sen on 5-6 vuotta vanhassa PC:ssä, eli joudut pelaamaan huonommalla kuvanlaadulla, eli 5-6 vuotta vanhalla.
Joten tuo pakko päivitys on kyllä niin ja näin. Itse pelailin aikoinaan noin 10-vuotta vanhalla PC:llä pelejä pitkän aikaa, kun sitä ei edes pystynyt päivittää, koska PC:n liitännät laajentamiseen olivat vanhentuneita.
Kyllä se minusta on HINTA joka tuon ratkaisee. Jos saisit peli-PC:n 250 eurolla, niin tuskin valitsisit konsolia siksi että "sitä ei tarvitse päivittää".
Mitä tapahtuu kun konsoli maksaa sen 750 euroa?
Tarkoitukseni on sanoa että kun konsolin hinta nousee sen tehokkuuden myötä, myös syyt ostaa konsoli vähenee, verrattuna PC:hen.
VesaViiksi (vahvistamaton)10/33
Eiköhän se Sonyn tuleva maksakin 750e. Jos riittää :D.
eekoo11/33
Vanhallakin PC:llä pelailee ruuvaamalla asetuksia pienimmälle, mutta mikään ei pakota PC -pelien kehittäjiä optimoimaan pelejä tukemaan esim. 5 vuotta vanhaa PC -rautaa, toisin kuin konsoleissa. Toki tässä vaikuttaa nykyään sekin, että PC -pelit kehitetään yhä useammin konsolien ehdoilla, eli tavallaan joudutaan tukemaan sitä vanhaa rautaa :)
Ehkä suurin syy monilla konsolien käyttöön on se pelattavuuden yksinkertaisuus. Ostat pelin, laitat asemaan ja alat pelaamaan. Ei asentelua, päivityksiä tai ajurisäätöä.
Itse pelailen molemmilla laitteilla, mutta täytyy todeta että valitsen kyllä useammin pelin PC -version, säätämisestä huolimatta.
Miika9812/33
Harmittaa :( olisi voinut jäädä tulemattakin tuo XBOX 720 sekä PS 4
Agent_00713/33
Ei tuohon välttämättä tartte enempää, koska toi DDR3 viittaisi siihen, että näytönohjaimella on oma muistinsa toisin kuin nykyisessä Xbox 360:ssa, jossa muisti on jaettu näytönohjaimen ja suorittimen kesken. PC-puolella tuo 2 gigatavun sovelluskohtainen raja pysyy vielä pitkään, sillä Windows 8:sista on tulossa myös 32-bittiset versiot, joten harva kehittäjä tehnee 64-bit only -pelejä.
Vaihdettavia sisuskaluja ei konsoleissa nähdä, koska ne olisivat tavalliselle kuluttajalle liian hankala juttu ja samalla sirpaloisivat alustaa, joka olisi kehittäjien kannalta huono juttu.
Tuo kahden näytönohjainpiirin käyttäminen konsolissa tuntuu hieman erikoiselta. Ainoa semijärkevä syy olisi 3D-näyttöjen tukeminen SLI/Crossfire-hengessä, mutta micro stuttering tekee koko hommasta aika riskialttiin operaation. Toinen vaihtoehto on tietenkin toisen näytönohjaimen käyttömahdolliisuus GPU-laskentaan, jolloin se toinen näytönohjain voisi olla kuristettua mallia. Valmistuksen ja ohjelmoinnin kannalta yksi näytönohjainpiiri on kuitenkin se helpoin ratkaisu.
nRT14/33
Voisin tähän konsolit vs pc pelialustana väittelyyn kommentoida yhtä sun toista, mm. sen että hankintahintojen ero tasoittuu hieman pelien hintaeron myötä, mutta laiskana en jaksta vääntää pitkää tekstiä.
Ylläolevaan lainaukseen tosin on kommentoitava sen verran, että kyllä se pc:lläkin nykyään aika yksinkertaista touhua. Ajurit asennetaan käyttiksen asennuksen yhteydessä eikä niihin juuri tarvitse sen jälkeen puuttua. Eikä se edes ole vaikeata. Näytönohjamenkin ajurit on nykyään mahdollista päivittää parilla klikkauksella. Mitä peleihin tulee, ei niidenkään kanssa nykyään tarvitse säätää juuri ollenkaan jos ei välttämättä halua. Ostat pelin Steamista/aktivoit sen Steamiin ja avot, päivitykset yms. hoituvat täysin automaattisesti. Helppoa ja vaivatonta.
@Agent_007: Hyvä huomio, en tullut ajatelleeksi tuota 32-bittisten käyttisten muistirajoituksia. Kiitokset korjauksesta.
mcmopo15/33
Miksi ihmeessä? Tuohon ei ole saatu edes minkäänlaista varmuutta että tuo on totta. Lisäksi 360:stä tueteaan vielä jonkin aikaa ja uusia pelejä tulee ja on vielä kehitteillä. Eikä lähellekkään kaikilla ole varaa ostaa konsolia julkaisussa. Eli elinikää on nykyisillä konsoleilla vielä rutkasti.
Lisäksi kuulostaa tuo julkaisuajankohta jotenkin oudolta. Jos devkitit menevät vasta kohta peliyhtiöille niin mitenkä ne meinaa tehdä pelejä vuodessa? Johan sen järkikin sanoo että nykyisiä pelejä ei saada vuodessa tehtyä mitenkään.
eekoo16/33
Juu tarkoituksena ei todellakaan ollut provota mitään konsoli vs pc väittelyä. Yksinkertaisuudella meinasin lähinnä sitä, että kun on PC:llä jokusen kerran joutunut Googlettelemaan omituisia virheilmoituksia, työpöydälle kaatumisia tai vaikkapa ihan julkaisualustassa olevia ärsyttävyyksiä (Origin + BF3, ..ei jaksa edes keskustella siitä..), saattaa konsolipelaaminen tuntua joskus yksinkertaiselta.
Toki Windows seiskan myötä vakaus PC:lläkin on parantunut huomattavasti, mutta kyllä välillä vieläkin törmää ihan henkimaailman ongelmiin jotka ratkeavat jos ratkeavat jollain rekisterikikkailulla tai uudelleenasennuksilla..
tomppa2217/33
Muistia saisi olla 8 gigaa. Tekstuurit jää rumiksi noi pienellä muistimäärällä. Tämä taas aikaansaa rumempia pelejä kautta linja ja jarruttaa koko pelialan kehitystä. PS3 ja xbox360 tekee samaa tälläkin hetkellä. Surkeata.
pitokokka18/33
Eiköhän jo ole aika päivittää X0 uuteen sukupolveen. Hyvinhän tuo X0 on riittänyt ja riittänee vielä pitkään. Lisääntyneet tehot mahdollistaisivat mm. 3D pelaamisen ja dual playn lasit nenällä, olisiko niillä massamarkkinoita?
PCn kanssa suurin ongelma on säätäminen. Konsolissa riittää, että pistät levyn sisään ja alat pelamaan, korkeintaan tallennat pelin levylle ja annat konsolin hakea päivityksen. Pelaaminen ei vaadi esim. verkkoyhteyttä ja pelejä voi vaihdella / lainata kavereille.
pähkinä19/33
On turha verrata konsolien ja pc:n muistimääriä. Konsolilla ei mene muistia läheskään samoja määriä "hukkaan" kuin pc:llä. Kun miettii kuinka vähän nykyisissä konsoleissa on muistia ja vaikka se nykyään yksi pullonkaula onkin, niin silti pc vaatii moninkertaisen määrän muistia päästäkseen samaan tulokseen. Sama pätee kaikkeen konsolirautaan, kun pelit optimoidaan vain tietylle raudalle, on tulokset huomattavasti parempia.
Se on muuten ihan sama mitä rautaa siihen konsoliin tungetaan. Joka tapauksessa se tulee jossain vaiheessa rajoittamaan pc-pelien kehitystä, koska konsoleita ei päivitetä vuoden välein. En sano että kaikki vaihtaisivat tietokoneensa raudan vuoden välein, mutta yhtälaiseen vanhan pc-raudan omistajien on turha odottaa graafisesti juurikaan laadukkaampia pelejä koneellensa.
Ja jos tuohon nyt tulisikin se 8 gigaa muistia, niin sitten se pullonkaula olisi vain joku muu komponentti. Johonkin ne rajat on vedettävä.
tikte7620/33
Ibm on kai jo kehittänytkin 5 Ghz prossun että sitäkin ne voisivat käyttää.
Smanci21/33
Ja taas menee vuosia ennen kuin optimointi on kohdallaan.
Astro24722/33
nyt boxissa taisi olla joku 60mb ramia ja kyllähän voisi siihen varmaan helposti 8gigaagin laittaa jos haluaisivat mutta ei sille tulisi tarvetta
pähkinä23/33
Tähän asti on ollut pääasiassa pleikkarin ongelma.
ep_24/33
Ei että tuo nimi. Konsoleissa parasta on helppous. Pelit varmasti toimivat kun on vain yksi laite. Kaupassa riittää kun katsoo, että peli on oikealle konsolille. Kuitenkin konsoleiden toivoisin muuttuvan vielä enemmän olohuoneen viihdekeskuksiksi. PS3:han täyttää jo tämän asian varsin hyvin. Parannettavaa kuitenkin olisi.
Xboxissa on yksi ikävä pieni puute: Blu-ray puuttuu. Toisaalta eihän se Microsoftin vika ole kun sillon PS3:n ja Xboxin julkaisun aikaan HDDVD ja Blu-ray kilpaili ja HDDVD hävisi. Olisikohan tässä uudessa boxissa tuki Blu-raylle? Aika iso plussa monen kuluttajan silmissä olisi.
Jouko?25/33
Jos 360:stä puhut niin kyllä siinä on 512mb sitä muistia. Tällä hetkellä noi uuden boxin tehot näyttää kyllä hyviltä :)
specio26/33
Sanokaas, että eikös se kasi giga ois siinä mielessä loistava, että saisi ajettua pelikoodia selkeesti enempi muistiin eikä tarvitsisi aina levyltä käydä hakemassa. Miettikää, ei olisi mitään viiveitä. Lataus toki suoritetaan siinä alussa alkudemojen aikana.
Toisaalta jos konsolit on 32 bittisiä, niin sitten tuo 4 lienee parempi...
tikte7627/33
32 bittisyyden muisti tuki on 3 gt eli jos on muistia 4 gb niin olisi hyvä olla 64 bittinen.
Agent_00728/33
64 bittinen tuo suoritin suurella varmuudella on, kun IBM (joka saanee tälläkin kertaa kaikki uuden sukupolven pelikonsoleiden sirusuunnittelusopparit itselleen) on tehnyt 64 bittisiä suorittimia jo 2000-luvun alusta alkaen, ja tod näk tuossa konsolissa on jonkinlainen taaksepäinyhteensopivuus nykyisen Xbox 360:n kanssa, jossa on kanssa IBM:n suunnittelema 64-bittinen suoritin.
aj8429/33
Niin no, jos 2gb keskusmuistia ja "erillinen" oma muisti GPU:lla, niin kyllä ne siinä vaiheessa ne tekstuurit ladataan ihan GPU:n muistiin ! Eri asia tietty jos jaettua.. Tuskin on, koska jo ps3 käyttää XDR muistia mikä on todella paljon rivakampaa kuin DDR3 muisti. Eli puhuttaisiin takapakista suorituskyvyssä. Nykyiset GPU:t työpöytäpuolella eivät nekään käytä koko muistiaan tekstuureihin siltään, anisotrooppinen suodatus ja reunanpehmennys ovat ne jotka muistia varsinaisesti kuormittavat koska pahimmassa tapauksessa ne jopa viisinkertaistavat muistin käytön. Eli 2gb riittää vallan mainiosti. Saa nähdä mikä on valinta prosessorin arkkitehtuurille, kun olin lukevinani että vaihtuisi. Nintendolla on hyvin pullat uunissa kun käyttävät Power 5 tai Power 6 kannan prosessoreita, ne ovat tämän hetken suorituskykyisimpiä mitä on. Toki konsolipuolella ei varmaankaan järjettömillä välimuisteilla jne. mutta kuitenkin tulee olemaan ripeä :) Mielenkiintoista on.
xxwavx11230/33
PC vs Konsolit -taistelussa käytetään usein PC:tä vastaan argumenttia "PC:tä pitää päivittää", itse sanoisin "PC:tä voi päivittää".
ördespörde (vahvistamaton)31/33
omasta mielestä nuilla vanhoilla konsoleilla pelaa hyvin ja sitte jos nuihin uusiin konsoleihin rupeaa tulemaan 8gb ja 6 ydin prossuja ynnä muuta vastaavaa nii sen konsolin hinta nousee sieltä 200-250e johonkin 500-700e joka ei kyllä ole ollenkaa mukava
bfr32/33
Tuon verran uudet konsolit ovat aina maksaneet. Ps2 ja Xbox maksoivat 3000mk eli 500e ja ps3 muistaakseni 600e. 360 taisi olla satasen halvempi.
Bolzak33/33
Ajattele silleen, että saat pelejä sitten halvemalle vanhalle mallille.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT