v-sync
v-sync (suomeksi pystytahdistus) on lyhenne Vertical synchronization -termistä. Sillä tarkoitetaan tekniikkaa, joka kertoo näytönohjaimelle milloin näyttöpuskuriin voi piirtää, ettei piirtäminen näy ruudulla. Ilman v-sync:iä saattaa esiintyä tilanteita, jossa näytöllä näkyvä kuva koostuu kahdesta (tai useammasta) eri kuvasta, koska näytölle piirtäessä on näytön kuva päivittynyt näyttöpuskurissa (tämä ongelma tunnetaan englanniksi Screen tearing -nimellä).
v-sync siis rajoittaa piirtämisen näytön virkistystaajuuden nopeudelle. Tämän takia se saattaa haitata esim. nopeita FPS-pelejä tai 100 FPS videon katsomista, koska näytöllä kuva päivittyy hitaammin kuin todellisuudessa.
v-sync ongelma Quake 2 -pelissä. Pelaajan näytöllä näkyy puolet kahdesta eri hetkestä pelissä.