AfterDawn logo

Yhdysvallat: Google on monopoli, joka käyttää asemaansa väärin

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
1 kommentti

Hakukonejätti Google saattaa olla sellaisessa pulassa, josta se ei välttämättä aivan naarmuitta selviä.

Yhdysvaltain kongressin kartellien vastainen komitea on julkaissut muhkean 449-sivuisen tutkimuksen internet-jättien tavasta käyttää määräävää markkina-asemaansa väärin.

Itse asiassa raportin Google-osuus alkaa sanoilla "Googlella on monopoli..."

Raportissa Googlen katsotaan olevan määräävässä markkina-asemassa Yhdysvalloissa sekä hakukoneiden että hakutulosmainonnan osalta. Määräävässä markkkina-asemassa olevat toimijat joutuvat noudattamaan eri tavalla säädöksiä kuin muut toimijat, kuten hiljattain avasimme asiaa Facebookin tilannetta analysoidessamme.

Komitean raportti on karua luettavaa. Siinä huomioidaan Googlen lisäksi myös Facebook, Amazon ja Apple, joiden kaikkien väitetään käyttävän vähintäänkin monopolistisia toimia.

Googlen katsotaan käyttäneen valta-asemaansa monin tavoin väärin, mm:

  • Google on suosinut hakutuloksissa omia palveluitaan kilpailijoiden sijaan, vaikka kilpailijoilla olisi tarjota parempia tuloksia hakuun. Esimerkkinä tästä pidetään vaikkapa hintatietojen tarjoamista sekä videoita, joissa YouTuben tulokset menevät käytännössä aina muiden videopalveluiden edelle hakutuloksissa.
  • Google on pakottanut Android-laitevalmistajat sopimuksiin, jossa niiden on pakko tarjota Googlen hakua esiasennettuna, jotta valmistajat ylipäätään saisivat täyden käyttöoikeuden Androidiin.
  • Google näyttää jotkut hakutulokset "avattuina" jo suoraan hakutuloksissaan, jolloin käyttäjä ei klikkaa tuloksia lainkaan ja kyseinen sivusto ei saa näin ollen lainkaan vierailijoita, vaikka sisältö tuleekin kyseiseltä sivustolta.
  • Google on tarkoituksella tehnyt epäselväksi maksetun mainonnan ja "oikeiden" hakutulosten välisen eron, siten, että kuluttajan on vaikea tietää onko kyseessä mainos vai oikea hakutulos.
  • Google täyttää hakutulosten sivun alkuosan niin täyteen tekstipohjaisia mainoksia, että "oikeat" hakutulokset jäävät pimentoon.
  • Google on tarkoituksella laskenut omien palveluidensa kanssa kilpailevien palveluiden näkyvyyttä hakutuloksissaan.


Lisäksi Googlea ja muita teknologia-alan jättiläisiä syytetään siitä, että ne ovat sementoineet asemansa ostamalla uudet kilpailijat pois markkinoilta.

Komitea ehdottaa useita toimenpiteitä, joilla Googlen valta-asemaa olisi mahdollista muuttaa:

  • Rakenteellinen eriyttäminen yhtiön eri osien välillä, siten, että esim. Android ei olisi kytköksissä Googlen hakuliiketoimintaan
  • Kielto, jonka pohjalta Google ei saisi suosia omia tuotteitaan muissa omissa tuotteissaan. Eli Google ei saisi keinotekoisesti nostaa omien palveluidensa näkyvyyttä Googlen hakukoneen tuloksissa, eikä tuoda omia, uusia palveluitaan Androidin sisälle automaattisesti.
  • Kielto tietyn tyyppisiin yrityskauppoihin ja fuusioihin.


Lisäksi komitea ehdottaa, että lainsäädäntöä uudistetaan kartelli- ja monopolilainsäädännön osalta. Aiheesta uutisoi mm. Search Engine Journal -sivusto.

Komitean työ ei ole vielä määräys, laki tai oikeuden päätös, mutta sillä odotetaan olevan vaikutusta lainsäädäntöön sekä mahdollisiin oikeustoimiin sekä Googlea että muita teknologiajättejä vastaan. Teknologiajätit, kuten Google ja Facebook ovat myös EU:n kilpailuviranomaisten hampaissa, jossa pohditaan täsmälleen samoja asioita kuin valtameren toisellakin puolen.

1 KOMMENTTI

RingLeaderTM1/1

Sepä juuri näin, että ne palvelut ovat ympätty käyttöjärjestelmään on se selain nyt juuri harvinaisen kuumana tänään, mutta ei se nyt vain vahingossakaan kiinnosta.

Take a choose pure-> melodies.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT