--->
AfterDawn logo

Väite: Kun teini poistaa oman selfiensä, Facebook tarjoilee kosmetiikkamainoksia

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Maailmalla on aiheuttanut paljon meteliä entisen Facebookin sisäpiiriläisen, Sarah Wynn-Williamsin kirja "Careless People". Kirja sisältää paljon ikäviä paljastuksia Facebookin, nykyisen Metan toimintakulttuurista.

Yksi rujoimmista kirjan kohdista kertoo siitä, miten Facebookin algoritmit tunnistavat hetket, jolloin alaikäiset teinit ovat palvelussa "heikoimmillaan".

Facebookin (ja oletettavasti myös Metan omistaman Instagramin) algoritmit tunnistavat mm. sen, kun 13-17 -vuotias käyttäjä lisää palveluun selfien, mutta päättääkin hetkeä myöhemmin poistaa sen.

Tällaisella hetkellä algoritmi tunnistaa sen, että käyttäjän itsetunto horjuu - ja tähän signaaliin voivat mainostajat tarttua. Käytännössä tällöin mainoksiin alkaa ilmestymään kosmetiikkabrändien, kuntosalien ja muiden "ulkonäköteollisuuteen" kuuluvien yhtiöiden mainoksia.

Asia paljastui alunperin jo vuonna 2017, mutta tuolloin vielä Facebookina tunnettu yhtiö lupasi korjata tilanteen ja pahoitteli tapahtunutta.


Myyntimenestykseksi nousseen Careless People -kirjan kirjoittajan mukaan mikään ei kuitenkaan ole oikeasti muuttunut tuon jälkeenkään.

Meta on kiistänyt väitteen ja kertoo, että se ei tarjoa työkaluja mainostajille, joiden avulla ne voisivat kohdentaa mainontaa käyttäjiensä sen hetkisten tunteiden mukaan.

KOMMENTOI

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki