Uusi selain aikoo kerätä käyttäjistään kaiken tiedon - parantaa mainosmyyntiä
Tekoälyfirma Perplexity on jo jonkin aikaa ollut kehittämässä omaa selaintaan.
Yhtiö on tullut tunnetuksi varsin suosituksi kasvaneesta tekoälypohjaisesta hakukoneestaan, mutta yhtiö on nähnyt omalle selaimelle selkeän tarpeen.
Perplexityn toimitusjohtajan mukaan firman haasteena on se, että ihmiset hakevat yhtiön hakukoneen kautta lähinnä työhön liittyviä asioita, mutta yhtiö ei tiedä käyttäjiensä muusta elämästä riittävästi.
Oman selaimensa avulla yhtiö aikoo "kerätä kaiken mahdollisen datan käyttäjistään". Syy tiedon keräämiselle ei tietenkään ole se, että hakukone toimisi näin ollen paremmin. Ehei.
Sen sijaan syy on täsmälleen sama kuin silläkin, että maailman suurin mainosfirma Google sattuu omistamaan maailman suosituimman selaimen Chromen.
Eli Perplexity haluaa oppia kohdentamaan käyttäjilleen mahdollisimman tehokkaasti mainontaa. Yhtiö kuvaa haastattelussa näitä mainoksia "hyper-kohdennetuiksi mainoksiksi".
Samalla toimintamallilla Google on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista yhtiöistä, joten sinänsä Perplexityn idea on (sijoittajien kannalta) hyväksi todettu.
Perplexity saattaa olla yksi yhtiöistä, joka hyötyy siitä, että Google on tällä hetkellä kilpailuviranomaisten hampaissa niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Google on pitkään ostanut itsensä rahalla ja pakolla kännyköiden oletushakukoneeksi - ja saattaa olla, että Google ei voi tätä enää jatkossa harrastaa. Joten tilanne avaa ovia uusille, pienemmille toimijoille, jotka voivat ostaa itselleen paikan älypuhelinten näytöille.
Yksi askel onkin jo nähty, kun Motorola otti käyttöön uusissa kännyköissään nimenomaan Perplexityn tekoälyn.
Kerroimme hiljattain testistä, jolla voit tarkistaa miten paljon selaimesi seuraa sinua.
1 KOMMENTTI
Lekovan1/1
Surullisinta tässä on se, että on ihmisiä jotka aikovat jopa käyttää tuota selainta kun se joskus julkaistaan.
Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.