Gigantti uskoo Black Fridayn merkityksen olevan nyt suurempi kuin koskaan, mutta kuluttajat eivät luota kauppojen alennusmyynteihin
Black Friday tulee jälleen. Virallisesti sitä vietetään tänä vuonna perjantaina 29.11. mutta jo totutusti kampanjointi on alkanut tai alkaa reilusti ennen tätä päivää.
Esimerkiksi Gigantilla Black Friday käynnistyy jo nyt perjantaina 15.11. Jälleenmyyjän tiedotteen mukaan luvassa on tuhansia tarjouksia koko joulukaudelle.
Gigantti myös uskoo mustan perjantain merkityksen olevan tänä vuonna suurempi kuin koskaan aiemmin, sillä taloustilanne on vähentänyt käytettävän rahan määrää.
"Suomalaisten kukkaronnyörit ovat vallitsevan taloustilanteen vuoksi tiukoilla ja uskomme, että Black Fridayn merkitys tulee olemaan tänä vuonna suurempi kuin koskaan. Olemme keränneet asiakkailtamme palautteita ja toiveita pitkin vuotta, ja panostaneet siihen, että meillä on paljon vaihtoehtoja koko loppuvuodeksi, oli kyseessä sitten Black Friday -asiakas tai viime hetken joululahjaostaja. Uuden Helsingin keskusvarastomme ansiosta tarjolla on myös ennätysmäärä tuotteita saman päivän toimituksilla etenkin Etelä-Suomeen", kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.
Gigantti kertoo, että sen Black Friday -tarjontaa on koottu paitsi asiakastoiveet mielessä, myös kodinkoneiden ja elektroniikan ajankohtaisia trendejä seuraten. Gigantti esimerkiksi odottaa isojen televisioiden sekä puhelinten menevän kaupaksi Black Fridayn aikana.
Muista jälleenmyyjistä ainakin Power julkaisee omat tarjouksensa sunnuntaina ja saman tekee Google omassa verkkokaupassaan.
Hintavertailupalvelu Hintaopas julkaisu aiemmin tässä kuussa kyselytutkimuksen Black Fridayhin liittyen. Palvelun mukaan 40 prosenttia suomalaisista suunnittelee tekevänsä todennäköisesti ostoksia Black Fridayna, ja kuluttajat odottavat Black Fridaylta keskimäärin 24 prosentin suuruisia alennuksia, mutta viime vuoden toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli -4,2 prosenttia. Neljänneksellä tuotteista hinta jopa nousi.
Hintaopas kertoo suomalaisten käyttävän tänä vuonna Black Friday -ostoksiin keskimäärin 250 euroa, mikä tarkoittaa noin 26 euron laskua viime vuoteen verrattuna. Lisäksi tutkimus paljastaa, että lähes 60 prosenttia vastanneista ei luota lainkaan tai juurikaan kauppojen alennusmyyntihintoihin.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT