EU: Facebookin ja Instagramin "maksa tai luovuta tietosi mainostajille" -malli ei tarjoa oikeaa vaihtoehtoa - valtavat sakot lähestyvät?
Meta on pyrkinyt rimpuilemaan Euroopan Unionin uusia sääntöjä vastaan varsin luovilla ratkaisuilla.
Metan suurimmat palvelut, kuten Facebook ja Instagram kuuluvat nyt EU:n Digital Markets Act -lainsäädännön alle ja sen tiukimmin säädeltyyn osaan.
DMA asettaa palveluille nipun vaatimuksia, joista yksi koskee sitä, että käyttäjien täytyy voida kieltäytyä kohdennetusta mainonnasta. Vaatimus on erityisen vaikea Metalle, jonka koko liiketoiminta pohjautuu siihen, että se omistaa käsittämättömän määrän hyvin yksityiskohtaista tietoa käyttäjistään.
Yhtiö ei suostunutkaan siihen, että EU-kansalaisille olisi tarjottu selkeää nappia, josta voi valita antaako henkilötietonsa mainonta-algoritmeille vai ei. Sen sijaan Meta avasi maksullisen, mainoksista vapaan version sekä Instagramista että Facebookista.
Vähemmän yllättäen kansalaisjärjestöt ja EU eivät ole varsinaisesti hyppineet riemusta Metan ideaa tutkiessaan. Niiden mukaan ajatus siitä, että vain rahalla voi ostaa yksityisyyttä sotii DMA-lainsäädännön periaatetta vastaan.
Nyt Euroopan komissio on ilmoittanut virallisen, alustavan kantansa Metalle aiheesta. Komission mukaan Metan tarjoama "maksa tai suostu" -malli ei tule kuuloon Metan tapauksessa. Sekä Instagram että Facebook ovat niinkutsuttuja "portinvartijoita", joilla katsotaan olevan äärimmäisen paljon valtaa verkossa - joten usein kuluttajilla ei ole todellista vaihtoehtoa kieltäytyä palveluiden käytöstä. Näin ollen palveluiden pitää tarjota myös vaihtoehtoja, joissa yksityisyys ei ole vaarassa, mutta josta ei täydy maksaa.
Portinvartijoiden pitää DMA-lainsäädännön mukaan tarjota "vastaavaa, mutta vähemmän personoitua" versiota palvelusta sellaisille käyttäjille, jotka eivät suostu henkilötietojensa luovutukseen.
Nyt Meta ei komission mukaan tarjoa kumpaakaan näistä lainsäädännön vaatimista vaihtoehdoista:
- "maksa tai suostu"-malli ei tarjoa lainsäädännön vaatimaa kieltäytymisvaihtoehtoa, jossa palvelu toimisi kuten aiemminkin, mutta vähemmän personooituna
- lisäksi "maksa ja suostu"-palvelu ei tarjoa kuluttajalle todellista, vapaaseen tahtoon pohjautuvaa suostumusmahdollisuutta, kun vaihtoehto suostumukselle maksaisi rahaa
Seuraavaksi Metalla on mahdollisuus vastata komission syytteisiin. Metan vastauksia odotellaan varsin kauan ja EU:n tutkimukset aiheesta jatkuvat samalla nekin. Komissio tekee lopullisen päätöksen siitä, rikkooko Meta DMA-lainsäädäntöä, 25. maaliskuuta, vuonna 2025.
Mikäli Metan katsotaan rikkoneen DMA-lainsäädäntöä, voi EU määrätä Metalle sakot, jotka vastaavat 10 prosenttia Metan maailmanlaajuisesta, vuosittaisesta liikevaihdosta.
Metan liikevaihto vuonna 2023 oli 134,9 miljardia dollaria eli noin 126 miljardia euroa.
Mikäli Metan saa EU:lta sakot, ne voisivat siis olla noin 12,6 miljardia euroa.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT