AfterDawn logo

Yhdysvallat haastoi Ticketmasterin ja Live Nationin oikeuteen

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Yhdysvalloissa on nostettu harvinaislaatuinen monopolisyyte maailman suurinta lippukauppaa, Ticketmasteria ja sen emoyhtiötä Live Nationia vastaan.

Pitkän kehityksen taustalla on vuonna 2010 solmittu fuusio, jossa maailman suurin keikkajärjestäjä Live Nation ja maailman suurin lippupalvelu Ticketmaster yhdistyivät.

Tuon jälkeen Live Nation on kaapannut itselleen tietyillä markkinoilla, etenkin Yhdysvalloissa, käytännössä monopolia vastaavan aseman, syytteessä kerrotaan.

Live Nation on rakentanut palapelinsä monen paketin kokonaisuudesta. Ensinnäkin Live Nation edustaa yksinoikeudella suoraan yli 400 megaluokan artistia. Eli kyseisten artistien kaikki keikkajärjestelyt hoidetaan Live Nationin toimesta.

Toisekseen Live Nation omistaa tai hallinnoi yli 60 prosenttia kaikista Yhdysvaltain suurista stadioneista ja esiintymispaikoista (ns. amfiteatteri-kokoluokka, joka vastaa suurinpiirtein Helsingin Olympiastadionin katsojapaikkojen määrää).


Niiden keikkapaikkojen osalta, joita Live Nation ei suoraan omista tai hallinnoi, yhtiö on solminut sopimuksia, jotka antavat Live Nationille yksinoikeuden keikkojen järjestämiseen - ja lippukauppaan. Sopimukset ovat usein jopa vuosikymmenten mittaisia.

Ja luonnollisesti Live Nationin järjestämien konserttien liput myydään lähes yksinomaan Live Nationin omistaman Ticketmasterin kautta.

Syytettä (PDF) ajavat yhdessä Yhdysvaltain liittovaltio, 29 osavaltiota sekä maan pääkaupungin, Washingtonin, liittopiiri.

Yhdysvaltain hallitus haluaa yksiselitteisesti Live Nationin pilkottavaksi. Liittovaltio pitää ongelmallisena etenkin yksinoikeussopimuksia: Live Nationin talliin liittyvät artistit eivät saa vapaasti valita keikkapaikkojaan eivätkä lipunmyynnin järjestäjää.

Myös yksinoikeussopimukset keikkapaikkojen kanssa lankeavat samaan ongelmaan eli sopimuksen tehneet keikkapaikat eivät voi ottaa stadioneilleen muita kuin Live Nationin artisteja - tai ainakin Live Nationin artisteilla on "etuajo-oikeus" päivämäärien kanssa. Usein nyös kaikki lipunmyynti täytyy järjestää Ticketmasterin kautta, vaikka esiintyvä artisti ei olisikaan Live Nationin listoilla.

Oikeusjutussa nostetaan erikseen esiin yksi suurimmista itsenäisistä stadioneiden omistajista, Oak View Group, joka on solminut pitkän yhteistyösopimuksen Live Nationin kanssa. Juttua ajavan oikeusministeriön mukaan Oak View Group olisi - ilman sopimusta - yksi harvoista tahoista, joka voisi tosissaan haastaa Live Nationin. Mutta sopimus Live Nationin kanssa on tehnyt Oak View Groupista Live Nationin päätöksille alisteisen.

Oikeusministeriö haluaa purkaa välittömästi Live Nationin ja Oak View Groupin välisen sopimuksen. Lisäksi syyte tavoittelee Ticketmasterin irrottamista Live Nationista omaksi yrityksekseen, kieltäen samalla Live Nationia ja Ticketmasteria solmimasta keskenään yksinoikeussopimuksia, jos pilkkominen onnistuu.


Live Nation luonnollisestikaan ei hyväksy väitettä monopolista, vaan sanoo, että Ticketmasterin markkinaosuus on vuosien mittaan itse asiassa laskenut, eikä emoyhtiön voittomarginaaleja voi mitenkään verrata monopoliasemassa toimivan yrityksen voittoihin.

kuvituskuva: Flickr / donielle / CC-BY SA 2.0

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki