AfterDawn logo

Euro NCAP vaatii autojen vilkut toimimaan vivuilla, ei kosketusnäytöstä

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Euroopassa autojen turvallisuusluokituksia antava Euro NCAP on kyllästynyt kosketusnäyttöjen yleistymiseen autoissa.

Nyt järjestö on tehnyt linjauksen, jonka mukaan tiettyjen toimintojen on pakko olla fyysisten painikkeiden takana tai autolle ei voida myöntää täysiä tähtiä Euro NCAP:n turvallisuusluokituksissa.

Koska turvallisuudesta annettavat tähdet ovat hyvinkin tärkeässä osassa uusien autojen markkinointia ja mielikuvaa, Euro NCAP:n päätöksellä voi olla erittäin merkittävä vaikutus autojen käytettävyyden kannalta lähivuosina.

Euro NCAP:n lista ei sinänsä kuulosta kohtuuttomalta, sillä järjestön mukaan seuraavat toiminnot on pakko siirtää fyysisten painikkeiden tai vipujen taakse jatkossa:

  • äänimerkki eli "töötti"
  • vilkut
  • tuulilasinpyyhkijöiden säätimet
  • hätävilkut
  • auton hätätoiminnot ("SOS-toiminnot"), joilla hälytetään onnettomuuden sattuessa apua


Muutoksille annetaan kuitenkin varsin reippaasti aikaa, sillä uudet vaatimukset koskevat autoja, jotka testataan vuonna 2026. Etenkin Tesla ja VW (tytäryhtiöineen) ovat saaneet viime vuosina runsaasti moitteita siitä, että lähes kaikki autojen toiminnot on siirretty kosketusnäyttöjen valikoihin.


Euro NCAP:n mukaan ajamisen kannalta välttämättömiä toimintoja, kuten vilkkuja ja tuulilasinpyyhkijöitä pitäisi voida ohjata ilman, että katsetta täytyy irrottaa tiestä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki