AfterDawn logo

TikTokin sinulle räätälöidystä sisällöstä voi jatkossa kieltäytyä

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Videopalvelu TikTokin muista videopalveluista edukseen erottava tekijä on sen suosittelualgoritmi. Jokainen palvelua käyttänyt tietää, miten uskomattoman hyvin ja tehokkaasti se osaa suositella juuri omaan makuun sopivia videoita - jättäen varjoonsa etenkin YouTuben.

Mutta vahvassa räätälöinnissä on myös sudenkuoppansa: kohdennus vaatii valtavan määrän tietoja siitä, miten käyttäjä käyttää palvelua - eli paljon datan keräämistä käyttäjästä.

Tämä taas sotii vastaan Euroopan Unionin hiljattain voimaan tullutta Digital Services Act -lainsäädäntöä, sillä TikTok on yksi lainsäädännössä erikseen listatuista "valtavista" palveluista, joita koskevat tiukemmat säännöt kuin muita.

Kävimme läpi jo viime vuoden mitä DSA-lainsäädäntö oikein tarkoittaa käytännössä.


TikTokin kannalta isoin muutos tulee olemaan se, että eurooppalaiset käyttäjät - suomalaiset mukaanluettuna - voivat jatkossa kieltäytyä kohdentamisesta.

Yhtiön mukaan videovirta muokkautuu jatkossa näin:

  • Seurataan-välilehti: Mikäli kieltäydyt syötteen räätälöinnistä, näkyy tässä osiossa seuraamiesi tilien julkaisut aikajärjestyksessä, uusin video ensin.
  • Kaverit-syöte: Alareunasta löytyvästä kavereiden syötteestä löytyvät siitäkin vain kaikki kaveriesi julkaisemat videot, aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan, mikäli kieltäydyt räätälöinnistä.
  • Sinulle: Tärkein ja yleisimmin käytetty videovirta, eli Sinulle-syöte sisältää - ilman kohdentamista - suosituimpia videoita maasta, jossa asut (eli useimpien lukijoiden tapauksessa Suomesta).


Lisäksi palvelu muuttuu siten, että jatkossa 13-17 -vuotiaille mainontaa ei kohdenneta lainkaan käyttäjän profiilin pohjalta.

Muutokset tulevat voimaan viimeistään elokuun 28. päivä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT