Kelan verkkopalvelut ongelmissa palvelunestohyökkäysten takia
Kelan verkkopalvelut ja Kanta-palvelut ovat olleet perjantaina 9.12.2022 väliaikaisesti poissa käytöstä palvelunestohyökkäysten vuoksi.
Kelan mukaan hyökkäys on kohdistunut laajasti Kelan verkkosivustoihin ja verkkopalveluihin, sisältäen Kanta-palvelut.
Palvelunestohyökkäyksellä pyritään estämään palvelun käyttö. Sen luonteeseen ei yleensä kuulu tiedonhankkiminen.
Kela myös ilmoittaa, että hyökkäys ei ole vaikuttanut asiakastietojen turvallisuuteen.
"Palvelunestohyökkäyksiä on liikkeellä paljon, ja olemme Kelassa varautuneet siihen, että ne kohdistuvat ennemmin tai myöhemmin myös meihin. Oma varautumisemme ja prosessimme ovat kunnossa, joten tilanne on meillä hallinnassa", sanoo Kelan IT-johtaja Jukka Melanen.
Kela on ryhtynyt vastatoimiin. Korjaustoimenpiteet jatkuvat edelleen ja käyttökatkoja voi vielä esiintyä.
Kelan verkkopalvelut ja Kanta-palvelut ovat olleet tänään 9.12. väliaikaisesti poissa käytöstä palvelunestohyökkäysten vuoksi. Asiakkaiden tiedot eivät ole olleet vaarassa.
— Kela Fpa (@KelaFpa) December 9, 2022
Korjaustoimet jatkuvat. Käyttökatkoja voi vielä esiintyä.
Pahoittelemme asiakkaille koitunutta haittaa! pic.twitter.com/XiIHeZec6N
Lue myös: Eduskunnan verkkosivut kaatuivat venäläisen hakkeriryhmän palvelunestohyökkäyksen takia.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT