--->
AfterDawn logo

Google kehittää Androidiin enemmän käyttäjän yksityisyyttä kunnioittavia mainontaratkaisuja

Janne Yli-Korhonen Janne Yli-Korhonen

Google on ilmoittanut blogissaan kehittävän Android-käyttöjärjestelmään Privacy Sandboxia eli niin sanottua tietosuojahiekkalaatikkoa. Monivuotisen hankkeen tavoite on rakentaa käyttöjärjestelmälle uusia mainontaratkaisuja, jotka kunnioittavat enemmän käyttäjän yksityisyyttä.

Kyseessä on osittain vastaus Applen iOS 14:n myötä tuodulle ratkaisulle, jonka myötä iPhone-käyttäjien tulee antaa suostumus sovelluksille tietojen käyttöön ja seurantaan.

Googlen mukaan uudet ratkaisut rajoittavat käyttäjätietojen jakamista kolmansien osapuolten kanssa ja toimivat ilman sovellusten välisiä tunnisteita, mukaan lukien mainostunnusta.

Google kertoo, että sen tavoitteena on kehittää Androidin Privacy Sandboxista käyttäjälle yksityisempi, mutta kehittäjille ja yrityksille tehokasta, jotta näillä on mahdollisuus menestyä mobiilissa tulevaisuudessakin. Käytännössä tehokas tarkoittaa osuvien mainosten näyttämistä.

MAINOS


Blogikirjoituksessa Google viittaa epäsuorasti Appleen ja kertoo sen ratkaisun rajoittavan liikaa kehittäjien ja mainostajien käyttämiä tekniikoita.

Muutoksia ei tosin ole vielä luvassa ihan hetkeen, sillä Privacy Sandboxin tuomia uudistuksia on luvassa betavaiheen muodossa vasta tämän vuoden lopulla. Lisäksi Google kertoo blogikirjoituksessa aikovansa tukea olemassa olevia mainosalustoja vähintään kahden vuoden ajan.

Privacy Sandbox käyttää yhtenä osana Topics-seurantaa, jota Google kehittää osaksi selaimia.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Tekoäly saapui WhatsAppiin Suomessakin - ja sitä ei voi kytkeä pois päältä, mitenkään

Puhelinvertailu

Telialla laaja ongelma - datayhteydet eivät toimi

AfterDawn

Netflixin pomo: Elokuvateatterit ovat kuolleet

AfterDawn

Valtameren yli matkalla ollut lento joutui palaamaan takaisin, kun matkustaja hukkasi puhelimensa lennon aikana

Puhelinvertailu

Ouran sormukset nyt myynnissä Verkkokauppa.comilla

AfterDawn

Olet varmasti törmännyt tekoälyllä tehtyihin feikkeihin elokuvien trailereihin? Leffastudioille ne ovat kultakaivos

AfterDawn

1,5 miljoonaa deittisovelluksissa käytettyä kuvaa, myös yksityisviesteillä lähetettyjä kuvia vuoti verkkoon

AfterDawn

Google toi juuri julkaistun Gemini 2.5 Pron ilmaiseksi käyttöön

AfterDawn

Suomalaiset kyllästyivät huijauksiin: Mobiilivarmenteesta tuli yhtäkkiä huikean suosittu

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki