--->
AfterDawn logo

Norjassa myytiin maaliskuussa 2019 enemmän sähköautoja kuin polttomoottoriautoja

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Norjassa on maaliskuussa 2019 lyöty tiskiin ennätykselliset lukemat, kun maassa myytiin kuukauden aikana enemmän sähköautoja kuin polttomoottoriautoja. Sähköautojen osuus maaliskuun uusista autoista oli hulppeat 58 prosenttia.

Maaliskuussa vuonojen maassa myytiin 11 518 sähköautoa. Määrä on kasvanut hurjaa tahtia, sillä luku on lähes kaksinkertainen vuotta aiempaan ajanjaksoon - joka sekin oli puolestaan lähes kaksinkertainen vuoden 2017 maaliskuuhun verrattuna.

Maan 12 myydyimmästä automallista yhdeksän oli sähköautoja. Myydyimmät sähköautojen mallit Norjassa olivat:

  1. Tesla 3
  2. VW eGolf
  3. BMW i3
  4. Nissan Leaf
  5. Audi E-Tron

Myyntiluvut olisivat voineet olla paremmatkin, sillä maassa on suuria toimitusvaikeuksia suosituimpien sähköautomallien osalta.

Norja on maailman mittapuussa täysin omaa luokkaansa sähköautojen suhteen. Maa, joka on suurin piirtein Suomen kokoinen, on maailman kolmanneksi suurin sähköautojen markkina, heti Kiinan ja Yhdysvaltain jälkeen, myyntimäärissä mitattuna. Vuonna 2018 maan kaikista myydyistä autoista 31 prosenttia oli sähköautoja ja jos nykytrendi jatkuu, tänä vuonna myös koko vuoden myyntiluvuissa sähköautot ylittävät 50 prosentin rajan.

MAINOS


Mikäli myynnin kasvu jatkuu nykytahdilla, Norjassa arvioidaan olevan 1,5 miljoonaa sähköautoa vuonna 2030. Tällä hetkellä maasta löytyy 226 000 rekisteröityä sähköautoa.

Hulppeat edut

Norjan sähköautobuumia selittää etenkin maan politiikka, joka on tukenut sähköauton hankintaa uuden polttomoottoriauton sijaan erittäin voimakkaasti. Maa ei mitenkään erityisesti rankaise vanhojen polttomoottoriautojen omistajia, mutta on pyrkinyt siihen, että uusista ostetuista autoista valinta osuisi nimenomaan sähköautoon.

Suomessa esimerkiksi Norjan suosituin sähköauto, Tesla Model 3 maksaa tätä kirjoittaessa 61 428 euroa. Norjassa vastaava auto maksaa 46 806 euroa päivän valuuttakurssilla laskettuna. Ero ei ole aivan valtava itsessään, mutta merkittävä kuitenkin. Ero selittyy sillä, että Norjassa sähköautoista ei peritä lainkaan arvonlisäveroa.

Lisäksi Norjassa sähköautoille on myös muita etuja, kuten mm. ilmainen pysäköinti monissa paikoissa, ilmaiset (tai halvemmat) tietullit sekä edulliset latauspisteet ympäri Norjaa.

Maassa on kuitenkin pitkät etäisyydet ja tämä tekee sähköauton hankinnalle omia ongelmiaan. Barents Observerin mukaan Norjan Lapista eli Finnmarkista ei löydy latauspisteitä kuin sattumanvaraisesti - pisimmillään etäisyydet pikalatausasemalle saattavat olla jopa 600 kilometriä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Kaksi läppärivalmistajaa keskeytti tietokoneidensa myynnit Yhdysvalloissa - tullien takia hinnoittelu on mahdotonta

AfterDawn

Osuuspankin verkkopankki, mobiilipankki ja tunnistautuminen ovat nurin

AfterDawn

Venäjämielinen ryhmä teki viikolla useita palvelunestohyökkäyksiä suomalaisiin verkkosivustoihin - lisää saattaa olla luvassa viikonloppuna

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Polarnode rakentamassa Nokian kaupungin alueelle usean sadan miljoonan euron datakeskusta

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Digita päättää maksu-tv-lähetykset antenni-tv-verkossa

AfterDawn

Kotimainen pelimedia pienenee: Pelaaja-lehti lakkautetaan

AfterDawn

Kiinan teknologiafirmat julkistivat kilpailijan HDMI:lle - GPMI tukee 8K-tarkkuuden kuvaa

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki