AfterDawn logo

Nuoret vaihtavat television älypuhelimeen – ja kanavien tilalle on tullut YouTube

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
3 kommenttia

Älypuhelimista on muodostunut nuorison keskuudessa kiistatta suosituin massamedian muoto Yhdysvalloissa. Tutkimusyhtiö Nielsenin tekemän tutkimuksen mukaan 34 prosenttia 18–34-vuotiaiden käyttämästä media-ajasta tapahtui älypuhelimella. Älypuhelinten osuus kasvoi vertailuajankohdasta (Q3/2017) 5 prosenttiyksikköä.

Huomionarvoista tutkimuksen tuloksissa oli se, että älypuhelimien suosio oli suoraan pois televisiosta: toisin sanoen nuoret aikuiset näyttäisivät korvaavan enenevissä määrin televisionkatselun älypuhelimella. Television osuus media-ajasta oli enää 22 prosenttia ja radiolla 16 prosenttia. Isolla ruudulla on kuitenkin edelleen merkitystä, sillä televisioon kytkeytyvien laitteiden osuus on 15 prosenttia (esim. DVD-soittimet ja pelikonsolit).

Yli 65-vuotiaiden mediakulutus poikkeaa varsin voimakkaasti nuorista, sillä television osuus oli heidän keskuudessa 58 prosenttia. Älypuhelimien osuus oli vuorostaan 14 prosenttia.


Sandvinen tutkimuksen mukaan mobiilista verkkoliikenteestä peräti 37 prosenttia on peräisin YouTubesta, mikä ehkä omalta osaltaan selittää millä nuoret ovat korvanneet lineaarisen television katsomisen. Facebookin ja Snapchatin osuus mobiiliverkkoliikenteestä on molemmilla reilut kahdeksan prosenttia. Netflixin osuus on vain 2,4 prosenttia, joten palvelua ei ilmeisesti käytetä kovin ahkerasti mobiililaitteilla.

3 KOMMENTTIA

DeNiWar1/3

Onko tutkimus tehty nettiliikennettä tutkimalla käyttöjärjestelmän perusteella vai arpomalla, muutamansadan ihmisen osallistuminen tutkimukseen jonka perusteella arvotaan tuhansien ihmisten tavat on lähinnä arvonta jonka tulos saadaan helposti manipuloitua haluttuun tulokseen tekemällä tutkimusotanta sopivasti valitussa paikassa tai ryhmässä.

Lasketaanko "älypuhelimiksi" myös kaikki android ja iOS laitteet, jolloin android-käyttöjärjestelmällä varustetut televisiot ja mediatoistimet ja myös appleTV vääristävät puhelinten oikeaa osuutta. Lisäksi todennäköistä on että myös puhelimella toistettu sisältö siirtyy useammassakin tapauksessa chromecastin tai vastaavan avulla puhelimesta isolle näytölle.
Televisioon kytkeytyvien laitteiden osuus voi siis todellisuudessa olla huomattavastikin suurempi.

Televisio kansallisena lähetysformaattina tappaa itsensä hitaasti mutta varmasti julmetulla ja tiheään tuputetulla mainossonnallaan (samaa mainosta tiheään syötetyissä mainoskatkoissa parhaimmillaan parikin kertaa samassa mainoskatkossa ärsyttää ihmisiä ja tekee sen tehokkaasti) ja suomessa samojen moneenkertaan nähtyjen ohjelmien uusintojen uusinnoilla, itse isoruutuinen laite varmasti pysyy käytössä tai vaihtuu videotykkiin monessa nettivideoita katsovassa taloudessa.

pkaksp2/3

Lainaus:

Televisio kansallisena lähetysformaattina tappaa itsensä hitaasti mutta varmasti julmetulla ja tiheään tuputetulla mainossonnallaan (samaa mainosta tiheään syötetyissä mainoskatkoissa parhaimmillaan parikin kertaa samassa mainoskatkossa ärsyttää ihmisiä ja tekee sen tehokkaasti)

Tuskin mainokset telkkaria tappavat. Samaa sontaa mainostetaan myös tuolla youtubessa ja ehkä vielä tiheämmin. Ohjelmatarjonta nyt on mitä on. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ite en käytä tubea kun satunnaisten videoiden kattomiseen.

daim0n3/3

En lukenut tutkimusta, mutta itse ainakin uskoisin, jos puhutaan perinteisistä Televisiokanavista, että niiden suosio on romahtamassa.

Televisioita sinänsä varmasti myydään enemmän tällä hetkellä kuin koskaan. Nuorten keskuudessa tosin tutkimus voi pitää paikkansa.

Itsellä ainakin olen viime vuosina huomannut, että kanavien katseleminen on jäänyt tyystin unholaan (kohta ikää 40v). Youtube on korvannut tyystin kaiken "tosi-tv" hötön, koska youtubesta löytyy paljon mielenkiintoisempaa ja hyödyllisempää materiaalia - loputtomasti. Ja silloin kun sitä haluaa katsella.

Leffojen ja sarjojen saralla olen siirtynyt täysin Netflix/HBO kuluttajaksi (leffateatteria nyt lukuunottamassa, missä tulee käytyä muutama kerta vuodessa).

Myös musiikissa on käynyt sama kuvio. Radiota saattaa tulla kuunneltua satunnaisesti autossa tai pizzeriassa.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki