AfterDawn logo

Hollywoodin elokuvapalvelu ajetaan alas – Käyttäjien pitää varmistaa pääsy ostettuihin elokuviin

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
1 kommentti

Kuluvan vuosikymmenen aikana Hollywood on yrittänyt edistää UltraViolet-nimistä DRM-teknologiaa, jolla voitaisiin rajoittaa digitaalisesti levitettävien sisältöjen käyttöoikeuksia. Järjestelmä sai laajan tuen, mutta keskeiset isot toimijat jäivät kuitenkin sen ulkopuolelle. Tästä syystä UltraVioletia ajetaan nyt alas.

Palvelu aiotaan lopettaa heinäkuun viimeiseen päivään mennessä, jolloin UltraVioletin käyttäjien tulisi yhdistää tilinsä jonkin yhteistyökumppanin palveluun, jotta käyttäjä säilyttäisi pääsyn ostamaansa sisältöön. UltraVioletin yleistymisen esteenä oli muun muassa Disneyn jättäytyminen ulkopuolelle. Myöskään Google, Apple tai Amazon eivät tukeneet UltraVioletia.

UltraViolet ehti kerätä 30 miljoonaa käyttäjää, joiden hallussa on yhteensä 300 miljoonaa elokuvaa tai TV-sarjan jaksoa.

1 KOMMENTTI

teme5651/1

Tästä syystä itse karsastan sähköisessä muodossa ostettavaa sisältöä, jota ei saa ladattua omalle koneelle niin, että se olisi "ikuisesti" turvassa. Tällaisessa kohtaa, jos vastaava palvelu ajetaan alas, pitäisi asiakkaille joko tarjota haluttaessa rahat takaisin tai mahdollisuus ladata elokuva omalle koneelle. Toki mainittu käyttöoikeuden siirto kilpailevaan palveluunkin sopii, mutta se taas on eri asia, pääsevätkö palveluntarjoajat keskenään sopimukseen tällaisesta "asiakkuudensiirrosta".

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki