Toyota teki läpimurron akuissa – Lupaa parempia ominaisuuksia sähköautoihin
Toyota on edennyt niin sanottuun production engineering -kehitysvaiheeseen sähköautomallissaan, jossa hyödynnetään uudenlaista kiinteää elektrolyyttiä käyttävää akkuteknologiaa.
Elektrolyytin kiinteän olomuodon ansiosta akuista voidaan rakentaa paljon pienempiä kuin nykyisistä litiumioniakuista, mikä helpottaa olennaisesti sähköautojen suunnittelua sekä vähentää niiden painoa. Näin ollen autojen kantomatkoja voidaan pidentää nykyisestä. Japanilaisen Chunichi Shimbun -julkaisun mukaan Toyotan akut mahdollistavat pidemmän ajomatkan, minkä lisäksi ne latautuvat vain muutamassa minuutissa.
Uudella akulla on muitakin etuja perinteisiin litiumakkuihin verrattuna. Ne ovat esimerkiksi paljon paloturvallisempia sekä ne sietävät paremmin lämpötilavaihteluita.
Toyotan tavoitteena on saada uudenlaisella akulla varustettu automalli myyntiin vuonna 2022.
10 KOMMENTTIA
mcmopo1/10
Onse kumma kun puhutaan läpimurrosta vaikka nykyistä parempi akkuteknologia ketitettiin jo yli satavuotta sitten. Harmi vain että patentit on visusti jenkkiläisten energiayhtiöiden hallussa.
Vilperi132/10
Lähde?
mcmopo3/10
Lähde googlettamaan "edison battery" (toiselta nimeltä Nickel–iron battery). Ei lämpötila riippuvainen ja kestää parhaimmillaan satoja vuosia ennempää kuin tarvii uusia. Toimivia pattereita ostetaan vaikka valmistus olisi tapahtunut 1800-luvulla (ebay). Aikaisemmissa pattereissa oli paino ja varaus ongelmia (niinkin kaikisa vanhoissa, ei tarpeeksi pinta-alaa) mutta nykyisellä nanoteknologialla voidaan valmistaa paljon parempia kuin nykyisiä pattereita. Taitaa yksi jenkkivirma jo valmistaakkin noita mutta patettimaksut nostavat hinnat useisiin tuhansiin.
Whiskey4/10
Ei toimi suomen pakkasessa tämäkään akku / sähkö EI tule töpselistä.
perhana5/10
No eipä tuolta wikipediasta tarvitse lukea kuin ensimmäinen kappale ja sen viimeinen lause:
Mutta toki kannattaa lukea koko tarina, ettei tarvitse kirjoitella ihan puuta heinää muun muassa siitä että ei olisi lämpötilariippuvainen kun tuolla ihan selvästi sanotaan että
suomeksi sanottuna toimivat huonosti kylmässä.
Ja kallis hinta perustuu ihan tuotantokustannuksiin, ei mihinkään patenttimaksuihin.
arcanix6/10
Vaikka toimisivatkin kylmässä ja olisivat halvempia, niin eivät silti soveltuisi autoihin. NiFe akuilla näemmä 19-25Wh/kg kun taas litiumeilla 100-265Wh/kg. Vievät myöskin tilaa aika paljon enemmän, NiFe 30Wh/l ja litiumeilla 250–693Wh/l.
pentsu7/10
Varmaan nyt kuitenkin olet sen verran ollut koulussa fysiikan tunneilla hereillä ja ymmärrät että raudan (Fe) tai nikkelin (Ni) ominaispaino ei muutu mihinkään vaikka käytettäisiin mitä kehittynyttä tekniikkaa. Varmaan ihan kätevä patteri joissain sovelluksissa mutta ei autoissa eikä missään muussakaan jossa akkua pitää liikutella akkuun varastoidulla energialla.
user_org (vahvistamaton)8/10
>100vuotta vanha patentti, ei siitä muille harmia, päinvastoin. (Eikä tarvi lisenssistä maksaa)
user_org (vahvistamaton)9/10
Tarkemmat todelliset tiedot olisivat olleet kivoja.
Kilometri lisää, gramma pois, ja mitä koossa tuo "paljon" tarkoittaa.
Jos tällä tarkoitetaan minimistä täyteen, niin se hieno ominaisuus, vaikka sitä ei käytännön pistokelataus sovelluksiin (autoihin) tuotaisi.
johtaja5910/10
Mitähän tämä "production engineering -kehitysvaiheeseen" tarkoittaa, kun muutaman kuukauden välein mullistava akkutekniikka on melkein sarjatuotantovalmis.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT