Google varoittaa nettisivustoja – Chromeen tulee mainosesto
Google aikoo lisätä Chrome-selaimeensa mainosblokkerin ensi vuonna, kirjoittaa Wall Street Journal. Yhtiö on varoittanut muutoksesta jo julkaisijoita, joiden liiketoimintaan uusi ominaisuus voi vaikuttaa perinpohjaisesti.
Blokkerin ajatuksena ei ole kuitenkaan estää kaikkea nettimainontaa, vaan se suodattaa mainokset vain niiltä sivustoilta, joiden nähdään esittävän liian aggressiivisia mainoksia. Häiritseviä mainoksia ovat esimerkiksi äänellä varustetut ja automaattisesti toistuvat videot sekä koko näytön peittävät interstitial-mainokset.
Google ei ole filtteröinnin kanssa erityisen helläkätinen, sillä Chrome tulee blokkaamaan kaikki mainokset sivustolla, mikäli sieltä löytyy häiritsevää mainossisältöä. Blokkeri ei siis estä pelkästään häiritseviä mainoksia. Mainosesto toimii sekä desktop- että mobiiliympäristöissä.
Ominaisuus tulee varmasti herättämään paljon närää, sillä Googlen voidaan kokea yrittävän määritellä liikaa sivustojen liiketoimintaa. Googlen tarkoituksena ei ole kuitenkaan tehdä hallaa nettisivustoille, vaan se haluaa suojata omaa liiketoimintaansa: aggressiiviset nettimainokset ovat lisänneet kolmansien osapuolien mainosblokkereiden käyttöä, minkä johdosta myös Googlen mainosverkon mainokset peittyvät.
6 KOMMENTTIA
Lumikki1/6
Koska Google ei tietenkään estä omia mainoksia niin nyt se pääsee suodatuksella rahastamaan muiden mainoksia. Maksakaa meille niin päästämme Teidän mainokset läpi tai mainostakaan meidän kautta niin se toimii. Vaikka itse en mainoksista pidä niin tässä liikutaan hyvin lähellä missä "määräävä taho" alkaa kontrolloimaan kilpailijoiden toimintaa.
G0lden_Kebab2/6
Jaahas, vaikka itellä mainosblokkeri päällä tällä sivulla niin kohta ei taida tarvii kun Google hoitelee.
pentsu3/6
Niin, tai sitten käy se mitä toivotaan ja mainostajat luopuu "liian agressiivisista" mainoksista.
Tuo "määräävä taho" ei toteudu tässä yhteydessä millää muotoa, sillä kuten varmaan kaikki tietää ettei chrome ole ainoa nettiselain.
user_org (vahvistamaton)4/6
En tiedä mitä tässä tarkoittaa "määräävä taho"
Markkinasta riippuen Googlella on varsin suuri markkina-asema selaimissa, mailmanlaajuisesti taitaa 50% rikkoutua mobiilisurffailussa joidekin tilastojen mukaan. Joillain alueilla paljon isompi.
Tilannetta pahentaa että Google on iso peluri mainonnan myymisessä.
Mainostajille tuo on isopaukku, ei mainostaja voi vaihtaa käyttäjien selaimi toiseksi. Joten mainostajille jää vaihtoehdoksi vaihtaa Google mainospalveluihin tai yrittää noudattaa Googlen ohjeita, ja toivoa parasta, sillä lisää pahentaa se että uutisen mukaan Google Chrome estää kaikki mainokset sivustoLLA (ei pelkästään ykisittäistä mainosta tai yksittäistä sivua)
Jos jättää uutisesta "mainos" sanan pois, niin touhu menee entistä oudommaksi. kananttaa muistaa että Google hallitsee myös Youtuben
Tässä ei vielä pohdittu lainkaan Googlen hakukonetta.
Googlella on lakimiesarmeja joka varmaan pohtinut onko uhkana syytöksiä esim. määrävän markkina-aseman käytöstä ja mitä ja millä viiveellä niistä voi seurata. Jos arivoineet että jonkinlainen uhka siitä että viiden-kymmennenvuoden päästä kielto ja mirjardi$akko, niin ei välttämättä pelota.
No uutinen ei ehkä anna kuvaa siitä millainen toteutus on kyseessä, tämän perusteella en vielä ammu, mutta jos koodattu niin ettei estä Googlen sisältöä niin....
Lumikki5/6
Kuluttaja voi vaihtaa selainta mutta jos ajatellaan sen kilpailevan mainostajan kannalta tilannetta niin he eivät voi vaikuttaa siihen mitä selainta kuluttajat käyttävät. Jolloin tuon selaimen "määräävä taho" voi lohkaista ison osan heidän mainoksista pois.
jartar6/6
Ja tilanne on siinäkin mielessä epäreilu, että tämä muutos tekee Chromesta nykyisille käyttäjille paremman, kun näkevät vähemmän mainoksia. "Jaloillaan" kukaan tuskin tulee äänestämään siksi, että voisi maksimoida näkemiensä mainosten määrän...
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT