AfterDawn logo

Vaasa pääsi jatkoon – Jättimäinen akkutehdashanke etenee

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
2 kommenttia

Pohjolaan jättimäisen akkutehtaan rakentamista suunnitteleva Northvolt-kasvuyritys on keventänyt tehtaan potentiaalisten sijoituspaikkojen listaa. Jatkoon pääsi yhteensä 10 paikkakuntaa, joista kahdeksan sijaitsee Ruotsissa ja kaksi Suomessa, kertoo Pohjalainen.

Suomesta jatkoon pääsivät Vaasa sekä Kotka–Hamina. Molempia paikkoja on yritetty markkinoida myös Teslan Gigafactory-akkutehtaan sijoituspaikoiksi, joten Tesla-selvitykset voivat poikia investointeja vaikka Tesla itse päätyisikin rakentamaan oman akkutehtaansa lähemmäs Keski-Euroopan markkinoita.

Northvoltin mukaan sijoituspaikoilta edellytetään hyvää sähköntuotantoinfraa, osaavan työvoiman saatavuutta, korkeakoulua satamaa, lentokenttää ja hyviä rautatieyhteyksiä. Tässä mielessä Vaasa vaikuttaa varsin houkuttelevalta paikalta. Mikäli Northvolt päätyy rakentamaan tehtaansa, se työllistäisi noin 2500 ihmistä.


Sijoituspaikkakuntien lista kuitenkin osoittaa, että Northvoltia kiinnostaa etupäässä investoida Ruotsiin. Ruotsin valtion omistama Vattenfall-energiayhtiö on yksi Northvoltin sijoittajista.

2 KOMMENTTIA

Digitizer1/2

Ruotsissa on yritysverotus pienempi, joten melkoisella varmuudella tehdas menee Ruotsiin.

pentsu2/2

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Digitizer:

Ruotsissa on yritysverotus pienempi, joten melkoisella varmuudella tehdas menee Ruotsiin.

Taisit keksiä ihan omasta päästäsi? Onneksi faktat ovat tässä(kin) asiassa Suomen puolella.

Jollei tiedä aiheesta, ei haittaisi yhtään että perehtyy aiheeseen edes vähän ennen kuin julkistaa "tietonsa"

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tila...Yhteisoverotus/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteis%C3%B6vero

Edellämainittujen faktojen lisäksi faktaa on myös se että Ruotsi kaavailee yhteisöveroonsa reipasta korotusta.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki