AfterDawn logo

STT: Viestintävirasto aikoo vaatia laajakaistojen toimivan operaattorien mainostamilla nopeuksilla

Sami Koivunen Sami Koivunen
19 kommenttia

Viestintäviraston mukaan laajakaistan nopeusvaatimuksia tullaan kiristämään vielä tänä vuonna. Asiasta uutisoi STT.

Viestintäviraston lakimiehen Marko Priikin mukaan nyt myydään liittymiä, joissa maksiminopeuksiin ei ikinä päästä. Uuden sääntelyn mukaan kaikkien kiinteiden laajakaistojen tulisi joskus saavuttaa maksiminopeus. Lisäksi aajakaistojen tulisi aina kyetä vähintään 75 prosenttiin maksiminopeudesta. Sääntelyn taustalla on EU:n asetus ja sitä valmistellaan syksyksi. Se tiukentaisi myös mobiililaajakaistojen ehtoja.

Nykyisin operaattoreilta vaaditaan käytännössä 40 prosenttia luvatusta maksiminopeudesta. Vuonna 2013 Viestintävirasto huomautti seitsemää toimijaa harhaanjohtavasta markkinoinnista. Kuluttaja-asiamies huomautti asiasta kaksi vuotta sitten DNA:ta, TeliaSoneraa ja Elisaa.

Operaattorien etua ajava FiCom ry vastustaa sääntelyn kiristämistä. Liiton lakimies Marko Lahtisen ei omien sanojensa mukaan ymmärrä, mitä ongelmaa sääntelyllä pyritään ratkaisemaan. Lahtisen mukaan sääntely voisi saada operaattorit alentamaan ilmoitettuja maksiminopeuksia.

19 KOMMENTTIA

Sefriol1/19

Lainaus:

Lahtisen mukaan sääntely voisi saada operaattorit alentamaan ilmoitettuja maksiminopeuksia.

Niin no. Eikös tämä ole vähän niin kuin se koko jutun idea? Kukaan ei tee teoreettisella maksiminopeudella yhtään mitään, jos sitä ei koskaan saavuteta.

Tällä pyritäänkin vähentämään harjaanjohtavaa mainontaa. Antaa myös kuluttajalle mahdollisuuden irtisanoa sopimus, koska operaattori ei pysty tarjoamaan lupaamaansa tuotetta. Fakta vaan on se, että joillakin operaattoreilla on joillakin aluella parempi infrastruktuuri. Jos kaksi operaattoria tarjoaa liittymän mökillesi samalla nopeudella, niin voi olla että toinen näistä yksinkertaisesti tarjoaa paremman keskinopeuden ja maksiminopeuden vaikka tekniikka olisi täysin sama.

Operaattorit ovat myös innokkaampia korjaamaan asiakkaan ongelmia, jos näillä on helppo syy irtisanoa sopimus.

LIMPLAD2/19

No jo oli aikakin. Pitäisi olla 50Mb:iä. Mutta ei ole ylittänyt
koskaan 30:tä, vaikka maksan 50:tä. No kävivät viimekuussa asenta-
massa taloyhtiöön 100Mb:n valokaapelin.Kun edellinen sopimus loppuu
täytyy kokeilla DNA:ta, jos vaikka päästäisiin luvattuihin nopeuksiin. Terveisiä elisalle.

WereCatf3/19

Kuulostaa ainakin näin äkkiseltään ihan pirun hyvältä suunnitelmalta omaan korvaan; parempi vaan, jos saadaan vähän valvontaa ja vastuuta tuohon harhaanjohtavaan mainontaan! Esim. Yhdysvalloissa se on ilmeisesti ihan pirun yleistä, että mainostetaan niin-ja-niin paljon kaistaa, mutta käytännössä saat hädintuskin 10% siitä parhaimmillaankaan.

Mainittakoon, että omassa ISP:ssä (Anvia) ei ole mitään valittamista, 250Mbps-kaistasta maksetaan ja erittäin hyvin ne myös sen tarjoaa.

muppis4/19

Hyvä Marko Lahtinen.

Tällä pyritään ratkaisemaan se ongelma, että operaattorit tällä hetkellä myyvät tyhjää.

Olen tällä hetkellä itseni kohdalla onnekkaassa asemassa, koska ADSL yhteyden linjanopeus on 23.5/0.9 Mbps liittymäsopimuksen ollessa 24/1 Mbps. Edellisessä osoitteessani linjanopeus oli 5.5/0.75 Mbps, kun liittymää myytiin nopeudella 8/1 Mbps. Ei oikein tyydyttänyt kuin se vakaus, millä yhteys pysyi auki.

Tiedän paikkoja, jonne ei pystytä tarjoamaan edes jälkimmäistä vaikka myydään 24/1 Mbps yhteyttä. Tätä tällä korjataan.

Nikotiko5/19

Paras mitä olen saanut 150Mbps liittymällä on n. 132Mbps, joka oli aivan tornin vieressä... Olisi kyllä ihan hieno juttu, jos oikeasti saisi sen mitä luvataan, koska pääasiassa saan tuosta 150:stä sen 30-40.

PJL786/19

Itselläni on 100/10, mutta todellisuudessa nopeus on 94.17/9.26. Viive on 14ms. Ei siis ihan mitä luvattiin, mutta eihän se voi olla edes, kun laitteisto ei ole uusinta ja parasta, eikä piuha ole lyhyt, vaan 15 metrinen pölynkerääjä sohvan alla =P

Ainut mikä ylti lähelle luvattua nopeutta oli Soneran valokuitu aivan uudessa asunnossa, ilman johtoja. Nopeuden piti olla 100/10, mutta koneesta poispäin nopeus olikin yli tuplat luvattuun... 99/36.

G0lden_Kebab7/19

Jep, erittäin hyvä idea! Ne teroreetiiset "maksimit" millä niitä liittymiä kuitenkin silti myydän/manostetaa niin ei lähes koskaa toteudu, ellei kyseessä oli juuri valmistunut kuitu tai kaapeli keskustassa.

Se todellakin vaatii ihanne olosuhteet että niihin päästään.

Niitä voisi tosissaan alkaa myymään niillä lupauksilla mihin se liittymä keskiarvoisesti pystyy. Ei sillä minkä voi saada metrin johdolla keskusjakamosta.

Tiedostan että siellä sopparissa lukee se vaihteluväli, mutta eipä sitä mainostettaessa lue missään isolla. Tämänkin aina niin absurdia kun vaihteluväli on satasen liittymässä ilmoitettu ~40-100M.

figo108/19

Tämä on tavallaan hyvä, mutta kun tietää jotain tekniikoista ja niiden toimintaperiaatteesta ja ongelmista niin ei hyvä. Kupari yhteyksissä isoin ongelma on matka. Eli kun sitä kuparikaapelia on siellä maassa 3km pätkä talon ja jakamon välissä, niin siinä ihan luononlait aiheuttaa yhteysnopeuden laskun. Tälle ei vain voi mitään, toki voidaan sitten sitä kuitua vetää, mutta haluaako jokainen asukas kustantaa sen maksut? Kuparin vetäminen ei kuitenkaan ihan edullista ole saatika vanhan kuparin pois vetäminen.

Mobiiliverkossa taas tämä aiheuttaa sen, että nuo nopeat yhteysluokat poistuu ja jäljelle jää ehkä 5m luokka, 10m luokka ja 20m luokka. Eli ei voida myydä enää 300m liittymää kun sen toiminnasta ei ole mitään taetta. Käytännössä jos halutaan tietää mikä kenelläkin on nopeus mobiililaajakaistassa, niin vaatii ympärivuorokautisen seurannan n. vuoden verran kyseisessä osoitteessa paikanpäällä jotta tiedetään miten liittymä toimii. Mobiililaajakaistan toimivuuteen vaikuttaa ihan kaikki, seinän paksuus, sääolot, naapurin langattomat verkot, lintujen vaellusreitit, uusi kerrostalo 1km päässä jne. Eli ihan oikeasti sitä ei kukaan voi tietää miten se 4G tai 3G siellä sinun omassa asunnossasi kuin kokeilemalla. Miten ajattelevat sitten sen operaattoreiden puolelta järjestyvän? Nythän on myös 14pv palautusoikeus liittymissä, niin mikä este on testailla ja palauttaa jos ei toimi. Tai sitten prepaid kokeiluun ja jos ei toimi, niin kokeilee toista. Ei käsittääkseni kukaan operaattori enää nykyisin väkisin pidä kiinni toimimattomasta liittymästä vaan päästää määriksenkin irti, jos ei toimi. Toki haluavat aina ihan syystäkin tutkia, että voiko asialle jotain tehdä ja todennäköisesti sen vikailmoituksen ainakin kerran vaatii.

Hyvä toki jos nämä nopeudet olisivat sitä mitä luvataan, mutta toisaalta myös ihmisten pitäisi oppia lukemaan pieni präntti ja ymmärtää se miten tekniikka toimii ja sen rajoitukset. Operaattorit todennäköisesti ihan mielellään jokaiselle tarjoaisi vaikka 1gigan netit vaihteluvälillä 999,9-1000 jos se olisi käytännössä mahdollista. Tässä vain se ongelma, että se ei ole.

Käytännössä siis tämän vaikutus on se, että operaattorit tiputtaa nopeuksia ja jos sinulla olisi toiminut 300m mobiili niin et saa sitä enää kun ei uskalleta sitä tarjota. tai kiinteä adsl on sitten suosiolla se 4m niin ei mene ainakaan pieleen nopeudet, vaikka toimisikin 21m niin ei voida luvata.

Sitten vielä kun tähän lisätään ihmisten tietämättömyys siitä, että se wlan-verkko ei ole sama kuin netin nopeus ja jokainen nopeustesti antaa vain viitteen nopeudesta.

Nojoo... tulipahan nyt jotain naputeltua. Tiedä onko tuossa edes järkeä kun tää ruutu on niin pieni ja ei jaksa puhtaaksi kirjoitella wordissa. :D

Nikotiko9/19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:

Tämä on tavallaan hyvä, mutta kun tietää jotain tekniikoista ja niiden toimintaperiaatteesta ...

Ajattelet ehkä hieman liian monimutkaisesti. Operaattorit tietää vaihteluvälin nytkin, niin miksi tarjota sitten sitä 150M nopeutta kun vaihteluväli todellisuudessa on se 10-80?

figo1010/19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Nikotiko:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:

Tämä on tavallaan hyvä, mutta kun tietää jotain tekniikoista ja niiden toimintaperiaatteesta ...

Ajattelet ehkä hieman liian monimutkaisesti. Operaattorit tietää vaihteluvälin nytkin, niin miksi tarjota sitten sitä 150M nopeutta kun vaihteluväli todellisuudessa on se 10-80?

Koska 150m nopeuksia on ihan itsekkin tullut nähtyä mobiilissa. Sitäkin nopeampia tuloksia olen nähnyt. Sitä mahdollisuutta tarjotaan ottaa nopeampi yhteys, jos niin haluaa. Mobiilissa siis käytännössä myydään maksimia ei nopeutta. Vaihteluväli on 150m liittymässä muistaakseni minimissään 5m ja maksimissaan 150m ja tästä verrokiksi 50m liittymässä minimi 5m ja maksimi 50m, jos nyt oikein muistan nuo jostain sopimusehdoista löytyvät tiedot. Ja jos se naapurin Sepolla toimii 5m nopeudella niin se saattaa 200m päässä Makella toimia 150m nopeudella. Sitten kun ongelmaa selvitellään, niin siellä on Sepolla kivitalo selektiivilaseilla sun muuta kivaa mikä heikentää signaalia ihan liikaa. Mistäpä operaattorit näitä tietäisivät?

recoil11/19

Mulla 20mb:n yhteys(edellinen 10mb..) ja nopeus alle 11Mb!!
Eipä hirveesti noussut nopeus ja myivät silti vaikka luultavasti tiesivät ettei tänne saa tuota uutta nopeutta..kuulemma liian pitkät piuhat..näin elisa/saunalahti!

Lumikki12/19

Lainaus:

Tämä on tavallaan hyvä, mutta kun tietää jotain tekniikoista ja niiden toimintaperiaatteesta ja ongelmista niin ei hyvä.


Ongelma ei ole se että vaihteluväli on suuri vaan se että myydään jotain mitä suurin osa käyttäjistä ei koskaan saavuta. Kyse on siis enemmän markkinoinnista kuin teknisestä toteutus mahdollisuudesta.

Esimerkiksi jos nopeuden "teoreettinen" katto on yhteydelle 50Mbits niin sitä ei saisi myydä 50Mbits yhteytenä, koska lähes kukaan ei siihen oikeasti pääse juuri tuon sinun mainitseman teknisen vaihteluvälin takia joka riippu monista asioista. Koska tuollainen myynti on tyhjän myymistä eli myyjä lupaa enemmän kuin asiakkaan on todellisuudessa useinmiten mahdollista saada.

Kyllä itse sanoisin että sellainen muutos joka vastaa paremmin todellisuutta on hyvä asia. Kunhan se ottaa huomioon myös eri asiakkaiden olosuhteet eli vaihteluvälin. Tajutaan siis että aina joku pieni osa asiakkaista jää jonkin rajan alla ja jotkut taas pääsee parempaan. Eli yhteyttä pitäisi tavallaan myydä sillä nopeudella joka on tyyppisin mihin suurin osa asiakkaista oikeasti pääsee.

ExCoPy13/19

Ratkaisuna tässä olisi, että operaattorit toisivat muitakin nopeuksia myyntiin kun vaan niitä maksimeja. Olisi esim sitä 2 tai 4M DLS liittymiä eikä aina vaan 8 tai 24. Sama mobiilissa, ihan mielelläni itse ottaisin esim 10M 3G tai 4G liittymän mutta vaihtoehdot tuppaa olemaan täysnopeus tai 0,256M. DNA on tässä poikkeus ja tarjoaa myös 2M nopeutta.

G0lden_Kebab14/19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Lainaus:

Tämä on tavallaan hyvä, mutta kun tietää jotain tekniikoista ja niiden toimintaperiaatteesta ja ongelmista niin ei hyvä.


Ongelma ei ole se että vaihteluväli on suuri vaan se että myydään jotain mitä suurin osa käyttäjistä ei koskaan saavuta. Kyse on siis enemmän markkinoinnista kuin teknisestä toteutus mahdollisuudesta.

Esimerkiksi jos nopeuden "teoreettinen" katto on yhteydelle 50Mbits niin sitä ei saisi myydä 50Mbits yhteytenä, koska lähes kukaan ei siihen oikeasti pääse juuri tuon sinun mainitseman teknisen vaihteluvälin takia joka riippu monista asioista. Koska tuollainen myynti on tyhjän myymistä eli myyjä lupaa enemmän kuin asiakkaan on todellisuudessa useinmiten mahdollista saada.

Kyllä itse sanoisin että sellainen muutos joka vastaa paremmin todellisuutta on hyvä asia. Kunhan se ottaa huomioon myös eri asiakkaiden olosuhteet eli vaihteluvälin. Tajutaan siis että aina joku pieni osa asiakkaista jää jonkin rajan alla ja jotkut taas pääsee parempaan. Eli yhteyttä pitäisi tavallaan myydä sillä nopeudella joka on tyyppisin mihin suurin osa asiakkaista oikeasti pääsee.

Näin juuri, Tottakkai kaikki täälläkin tekniikkafoorumilla sen tietää näistä tekniikoista ja ymmärtää sen mikä nopeuteen vaikuttaa, kuparin pituus, linkkimaston etäisyys, Naapurin sedän uusi linnunpönttö puussa, säätila, onko talo puuta, savea vai bentonia, käyttäjien määrä. mutta...

Se markkinointi on juuri tässä se juttu. Jos joku ihminen kerran elämässä saavuttaa 24M kuparilla maaseudulla. Niin onko ihan pakko myydä 24M liittymää ja laskuttaa sen mukaan jos tupaan tulee jokaiselle kunnassa 15M?

Jos vanhaan kotiini maalle. myydän vain 1M 8M ja 24M liittymiä ja koko 2000 asukkaan kuntaan KUKAAN ei saa sitä 24M niin ei se oikein ole silloin myydä sinne 24M liittymää. Tai Sitten pitäisi olla enemmän vaihtoehtoja tarjolla.

Miksei voisi myydä 10M taikka 15M liittymiä yhtä hyvin? Koska ne on realistia. Avainsana: REALISTINEN NOPEUS Ja VAIHTOEHTOJEN LISÄÄMINEN ja niiden mukaan laskuttaminen.

Kaikki ketä tekniikasta ymmärtää jotain, tietää sen että kuparilla ei toteudu 24M jollet ole kirjaimmellisesti alle kilsan päässä jakamosta.

Tästä hauska irl esimerkki kun olin Elisa liikkeessä hakemassa 4G liittymää kännyyn.

Katsoin peittoaluekarttaa ja totesin että sen mukaan pitäisi tulla 100M hyvin, menin liikeeseen ja myyjä ehdotti hitaampaa liittymää, sanoin että haluan nyt sen 100M liittymän kun kerta varaa on sellainen ostaa. Myyjä Meni jotenkin vaikean oloiseksi ja erittäin kitsaasti sen minulle myi, Sanoi että voit sen kyllä ostaa mutta siihen 100M tuskin tulet pääsemään koskaan, ja olisi mielummin myynyt minulle sen 50M liittymän hänen muukansa.

Sain kerran sen 100M sillä kun olin autolla ajamassa linkkimaston vieressä (näin sen ikkunasta).

figo1015/19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Lainaus:

Tämä on tavallaan hyvä, mutta kun tietää jotain tekniikoista ja niiden toimintaperiaatteesta ja ongelmista niin ei hyvä.


Ongelma ei ole se että vaihteluväli on suuri vaan se että myydään jotain mitä suurin osa käyttäjistä ei koskaan saavuta. Kyse on siis enemmän markkinoinnista kuin teknisestä toteutus mahdollisuudesta.

Esimerkiksi jos nopeuden "teoreettinen" katto on yhteydelle 50Mbits niin sitä ei saisi myydä 50Mbits yhteytenä, koska lähes kukaan ei siihen oikeasti pääse juuri tuon sinun mainitseman teknisen vaihteluvälin takia joka riippu monista asioista. Koska tuollainen myynti on tyhjän myymistä eli myyjä lupaa enemmän kuin asiakkaan on todellisuudessa useinmiten mahdollista saada.

Kyllä itse sanoisin että sellainen muutos joka vastaa paremmin todellisuutta on hyvä asia. Kunhan se ottaa huomioon myös eri asiakkaiden olosuhteet eli vaihteluvälin. Tajutaan siis että aina joku pieni osa asiakkaista jää jonkin rajan alla ja jotkut taas pääsee parempaan. Eli yhteyttä pitäisi tavallaan myydä sillä nopeudella joka on tyyppisin mihin suurin osa asiakkaista oikeasti pääsee.

Kerrotko vielä mistä myyjä tietää sen maksimin vaikkapa mobiilipuolella? Tähän vastaus on, että ei mistään. Koska sen näkee vasta kun laitteisto on paikalla toiminnassa. Se saattaa toimia 50m tai sitten ei.

Kiinteässä taas voidaan toki nähdä kuparin pituus jonka avulla voitaisiin määritellä nopeusluokka, mutta mietitäänpäs sitten näitä hintoja... 39,90e/kk nykyisin se taitaa olla 24m/1 hinnaltaan, jos ajatellaan, että 10m olisi sitten puolet tästä eli 15e/kk ja jos vielä pienempiin mennään, niin olisiko se sitten 5m ja 7e/kk? Vanhan kuparin ylläpito jne ei ole myöskään edullista ja tuosta 7e/kk hinnasta ei saada tarpeeksi katetta, että olisi mitään järkeä sellaista luokkaa ottaa käyttöön. Kuitenkin jokainen yritys tarvitsee rahaa tuottaakseen ja toimiakseen, tappiollista toimintaa oikein voi tehdä. Eli se, että hinnat ovat niin alhaisia nykyisin johtaa siihen ettei noita pieniä nopeuksia soppareissa juuri ole.

Tokihan sitten täytyy katsoa noita mitä tarjotaan, niin ainakin mitä Anvia, Sonera Saunalahti akselilta on kokemuksia niin 10m ja 24m löytyy ainakin kavalkaadista. hinta toki on sitten jo melkein sama onko 10m vai 24m liittymä.

Ja sanottaan vielä, että en tiedä tätä varmuudelta tosiaankaan... mutta näin sen itse ajattelisin.

RekookeR16/19

Elisan 4G, nopeus käytännössä 0,5-1 mega. Ei korjausta, kuulemma on olemassa termi nopeuden vaihteluväli ja sen takia liittymä oli toimiva 4G.
Täyttä huijausta, liittymän hinta ei vaihdellut, lopulta sentäs vaihtui palveluntarjoaja. Ei ikinä kusetus Elisaa!

figo1017/19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RekookeR:

Elisan 4G, nopeus käytännössä 0,5-1 mega. Ei korjausta, kuulemma on olemassa termi nopeuden vaihteluväli ja sen takia liittymä oli toimiva 4G.
Täyttä huijausta, liittymän hinta ei vaihdellut, lopulta sentäs vaihtui palveluntarjoaja. Ei ikinä kusetus Elisaa!

Nyt joko jätät kertomatta meille jotain tai sitten olet selittänyt sinne Elisalle asian melko huonosti. Ihan omakohtainen kokemuskin, että alle vaihteluvälin nopeudet niin laitetaan kyllä tutkintaan.

Tässä linkki minkä takaa löytyy ihan Elisa/Saunalahti liittymien vaihteluvälit ja ihan sieltä heidän sivuiltaan...

https://saunalahti.fi/attachment/conten...laajakaista.pdf

Ja vielä vaikka tähän kerrottuna ja suomennettuna tuolta taulukosta:
4G 50M: 5-50
4G 100M: 5-100M
4G 300M: 5-300M

Eli jos nopeus jää alle 5M niin Elisan vikapalvelu ottaa asian käsittelyyn ja tutkii mistä kyse. Jos ongelmalle eivät voi tehdä mitään, niin silloin sinulla pitäisi olla mahdollisuus ihan irtisanoakkin liittymäsi (jos määräaikainen sopimus).

Vikapalveluun yksi puhelinsoitto pitäisi riittää tutkintaa varten. Vai soititko edes sinne? Pieni epäilys, että jäänyt tekemättä jolloin vikapuoli on täysin tietämätön ongelmasta.

RekookeR18/19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:


Vikapalveluun yksi puhelinsoitto pitäisi riittää tutkintaa varten. Vai soititko edes sinne? Pieni epäilys, että jäänyt tekemättä jolloin vikapuoli on täysin tietämätön ongelmasta.

Asiasta oltiin Elisaan lukuisasti yhteydessä soittaen ja viestitellen. Heidän viimeinen vastaus oli, että ongelma on tiedossa, asialle ei tehdä mitään. He eivät saanee tuota nopeammin toimimaan.
Välillä nopeus kävi jopa 10 megassa, mutta pääsääntöisesti se oli tuota puolen megan luokkaa.

pentsu19/19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:


Hyvä toki jos nämä nopeudet olisivat sitä mitä luvataan, mutta toisaalta myös ihmisten pitäisi oppia lukemaan pieni präntti ja ymmärtää se miten tekniikka toimii ja sen rajoitukset. Operaattorit todennäköisesti ihan mielellään jokaiselle tarjoaisi vaikka 1gigan

Parempi olisi jos operaattorit tai liittymämyyjät ymmärtäisivät tekniikan eikä lupailisi liittymää myydessään sellaista mikä ei ole mahdollista. Joissain muissa yhteyksissä tuota kutsutaan harhaan johtamiseksi, ehkä jopa petokseksi.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki