Itsestäänajavat autot tuhoavat hotellit, lentoyhtiöt?
Tuhoavatko itsestäänajavat, sähköllä ladattavat autot bisneshotellit sekä kotimaan sisäiset lennot? Audin brändistrategiasta ja digitaalisesta liiketoiminnasta vastaava johtaja Sven Schuwirth on arvioinut itsestään ajavien autojen vaikutuksia Dezeen-verkkolehdelle antamassaan haastattelussa.
Schuwirthin mukaan autojen konsepti tulee muuttumaan valtavasti seuraavien parin vuosikymmenen aikana. Suurimpana muutoksena hän näkee liikenteen automatisoitumisen, jossa itsestäänajavat autot korvaavat perinteiset autot. Samalla muutos muuttaa myös monia muita toimialoja. Schuwirth näkee kotimaan ja monien Euroopan sisäisten lentojen katoavan kokonaan. Samoin tulee hänen mukaansa käymään bisnesmatkustajia palveleville hotelleille.
Yhden tai kahden yön mittaiset bisnesmatkat muodostavat merkittävän osan monen maan kotimaan matkustuksesta ja tuohon väliin Schuwirthin mukaan itsestäänajavat autot tarjoavat selkeän muutoksen. Hänen visiossaan autot muuttuvat olohuoneen ja makuuhuoneen yhdistelmäksi, johon ohjelmoidaan päämäärä ja keskitytään matkan ajaksi joko nukkumiseen tai työntekoon. Perillä odottaisi sovittu tapaaminen ja paluumatka voi alkaa samantien tapaamisen jälkeen.
Samalla myös matkustamista tukevien muiden toimintojen täytyy mukautua muuttuneeseen maailmaan - Audin johtaja arvioikin, että hotellien tilalle syntyy matkustajien palveluita tarjoavia palveluita, joissa voi hoitaa pyykit, ruokalin ja peseytymisen yhdellä kertaa.
Hän uskoo myös autojen sisätiloista tulevan mukautuvia, niin, että kuljettajan jostain syystä halutessa ohjata itse autoaan, auton sisätilat mukautuvat perinteiseen ajoasentoon - ja mukautuvat enemmän olohuoneen tai makuuhuoneen kaltaiseksi muulloin. Muutosten häs uskoo näkyvän käytännössä parinkymmenen vuoden sisään.
17 KOMMENTTIA
_aaliooooooo_ (vahvistamaton)1/17
Niin kuin kaikki tekisivät vain toimistotyötä. heh
FinMaky2/17
Mun visio:
Omistamisen sijalle nousee autovuokrapalvelu ja/tai voit antaa oman autosi vuokrakäyttöön, kun et sitä tarvitse. Kännyllä varaat auton. Auto ilmestyy haluamaasi paikkaan. Maksat vain ajokilometreistä tai ostat kuukausimaksullisen paketin. Jos tarvitsetkin tänään pakua, niin x€ lisää ja paku saapuu. Jos omistat / hallinnoit parkkiruutua, niin vuokraat sen vuokrapalvelun käyttöön.
wipe20003/17
Niin, mutta jotka eivät tee, eivät nytkään juuri lentele business-lentoja tai tekevät työn sitten päästyään perillä. Eli kyllähän tuo Svenin skenaario pitkälti uskottavalta kuulostaa varsinkin lyhyiden lentojen kohdalla.
Voisi poikia uutta bisnestä autovuokraamoille vuokrata 1-2 hengen matka-autoja, joissa tosiaan nukkumismahdollisuus. Perheen arkiautoon kun on vaikea uskoa saatavan mahtumaan kovin suurta mukautuvuutta.
edit: FinMaky näköjään sekunnin nopeampi:)
user@org (vahvistamaton)4/17
Intiimipalvelualalle tuo vaikuttaa myös, jos sitä tarkoitit.
johtaja595/17
Kuinka se itsestään ajava auto sitten eroaa juna- / lentomatkustamisesta?
dRD6/17
Oletko lentänyt joskus? Tyypillinen Oulu-Helsinki-Oulu -palaveripäivä, lyhyellä kaavalla:
Herää klo 0500, raavi laturit, jne vielä lentolaukkuun, syö jotain.
Taksi saapuu 0600, kentällä 0630.
Jonota. Kyykistys-pyllistys -projekti (aka turvatarkastus vm 2015).
Lähtevien aulassa 0700.
Portti aukeaa 0715. Jonota.
Koneessa kaikki 0730, kone lähtee. Perillä 0830 Helsingissä.
Koneesta ja kentältä ulkona 0850. Taksijono. Jonota.
Taksissa 0905. Matka Helsingin keskustaan. Perillä 1000.
Palaveri.
Sama takaisinpäin illalla.
Käytännössä tuhlautuu pelkkään jonotteluun ja siirtymiseen 5-6 tuntia aikaa, jossa ei voi levätä, eikä tehdä pitkäjänteisempää työtä. Jos voin iltakymmeneltä hypätä omalla parkkipaikallani autoon, naputella palaveripaikan osoitteen ja pistää nukkumaan, herätä aamulla, tehdä töitä hetken ja nousta autosta ja kävellä 20m palaveripaikan ovelle, aikaa ei ole tuhlattu, olen nukkunut pidempään ja hereilläollessa saanut tehdä matka-ajalla töitä tms.
user@org (vahvistamaton)7/17
Noista vai omasta autosta sulla puuttuu kokemus ?
Juna/lentokone menee tai ainakin yrittää mennä aikataulun mukaan tiettyjä kiinteitä reittejä, tiettyjien asemien välillä.
Vaikka aikataulu sattuisi sopiin, niin pitäs vielä kohteenkin olla asemalla ja itse asua lähtöasemalla.
Julkisissa vielä se harmi että iholle tuppaa tunkeen muitakin matkustajia, sen lisäksi että pitää matkatavaroista huolehtia, useammassa käänteessä, ja siitä huolimatta osa kamoista voi joutua väärään kaupunkiin.
Erilaisista lakoista tuntuu olevan enemmän harmia julkisessa liikenteessä kuin oma/vuokra-autolla.
Jos ei satu asuun siellä asemalla ja kohdekkin jossain muualla, niin sitten pitää vaihtaa kesken matkan kulkuneuvoa ehkä jopa joutuu käyttää sitä autoakin.
Lentokoneessa ja junassa, vähän palveluluokasta riippuen voi olla saatavilla erilaisia tarjoiluja, enemmän tai vähemmän toiveiden mukaan, yhteis WCkin usein löytyy. Itsestään ajavilla autoilla moinen kyllä mahdollista, mutta ei ehkä massoille, vaan matkanvarrella olevina palveluina, kuten nykyäänkin autoilijoille.
perhana8/17
On tuossa nyt vielä muutama pulma ratkaistavaksi...
Otetaan vaikkapa esimerkiksi tulevaisuuden supertähti Persposken konsertti jäähallilla... paikalle saapuu 20 000 fania ympäri suomea, ja kaikki enemmän tai vähemmän juhlatuulella niissä omissa matkailu-auton kokoisissa kulkupeleissään jotka kaikki on ohjelmoitu saapumaan jäähallin parkkipaikalle puolisen tuntia ennen konsertin alkua... voipi tulla pieni ruuhka.
Kun ihan oikeasti jo nykyisin on kaupungeissa pulaa parkkipaikoista varsinkin niiden työpisteiden lähistöllä, ja kun nuo nukkumiseen ja työskentelyyn soveltuvat tulevaisuuden autot eivät vaan voi ulkomitoiltaan olla kovin paljon pakettiautoa pienempiä, niin melkoinen ongelma tulee olemaan niiden parkkipaikkojen järjestäminen... vai ratkaistaanko ongelma sillä että se käytöstä pois jäänyt lentokenttä muutetaan parkkipaikaksi, ja sieltä järjestetään bussi tai taksikyyti työpaikoille? ainiin mutta näiden tulevaisuuden autojenhan piti korvata myös ne bussit ja taksit... pahus sentään :D
user@org (vahvistamaton)9/17
Juu, mutta pienempi ruuhka.
Parkkipaikkojen tarve vähenee, varsinkin ns kalliilla paikoilla.
Miksi bussilla tai taksilla pitäisi mennä ?
Ja en nyt aivan tajunnut miksi autojen pitäisi mitoiltaan keskimäärin kasvaa.
perhana10/17
Millä ihmeellä tuon nyt saa väännettyä niin että parkkipaikkojen tarve vähenee...?
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa jokin kongressikeskus/hotelli jossa jokin yritys järjestää tilaisuuden, ja nykyinen käytäntö on siis se että sinne saavutaan toisista kaupungeista lentokoneella/junalla/bussilla/taksilla, eli loppumatkan kuljetuksen hoitava taksi tuo henkilön paikalle ja poistuu, ei tarvitse siis parkkipaikkaa.
Entä sitten tämä uutisen malli jossa jokainen saapuu paikalle itsestään ajavalla autolla, johonkinhan sen auton on itsensä parkkeerattava kun ei se nyt kovin kauaskaan voi paikalta poistua odottamaan kyytiläisensä paluuta, eli jossain on oltava parkkipaikka sille autolle.
Minä en nyt oikein tajunnut kuinka saisit normaalin henkilöauton kokoisen ajoneuvon sisälle tehtyä uutisessa kuvaillun "olohuoneen ja makuuhuoneen yhdistelmän" kun tavoite kai olisi että siihen autoon mahtuu tarvittaessa enemmän kuin yksi henkilö, eli makuupaikat neljälle vaatii joko kerrossängyt tai jonkin matkailuauton kaltaisen ratkaisun.
Rehvastelija11/17
Mitä haittaa siitä muka olisi, jos auto parkkeeraisi esim. 10-20 kilometrin päähän? Pitäisi vain vähän enemmän ennakoida tuota tarvetta, milloin on poistumassa ja auto tulee noukkimaan.
Noihin megatapahtumiin... Kun robottiautot saapuvat parkkipaikoilta, ne ohjattaisiin ajamaan rakennuksen lähistölle lenkkiä kyytiinnousua varten. Jos ei kerkiä ekalla kiekalla astua kyytiin, niin seuraavilla sitten. Jos on paljon autoja => paljon kaistoja kyytinnousua varten. Jos siltikin liikaa, niin autojen pitää varata saapumisvuoroja. Maksat enemmän => saat aiemman vuoron.
Ja, kun tässä ei puhuttu kävelemisen tarpettomaksi saattamisesta, niin eipä tuo haittaisi vaikka jonkun satakunta metriä kävelisikin.
user@org (vahvistamaton)12/17
Nykyisin autolle on parkkipaikka kotona, ja pää kohteissa, esim töissä, kummatkin ns kalliilla paikoilla. eli tyypillisesti kaksi parkkipaikkaa, joista parhaimmillaan vain toinen käytössä. Lisäksi parkkipaikkoja esim messu ja urheilu keskusten lähellä, joissa käyttöaste myös hyvin matala.
Eli sama kuin automaattiautolla, sillä erolla että tulevaisuudessa puuttuu ne omalla autolla ajelevat (mistä vapautuva tila).
Vertaa mainitsemasi taksi, ei nekään sinne kyydinjälkeen pysäköi.
Se tuskin onglma, ja auomaattiautojen myötä voisi kokovalikoima laventua entisestään.
Kysyntää on varmaan neljän kimppakyytiautoille, mutta jos mietit tämän päivän tyypillistä automatkaa, niin lähesjärjestäin kyse yhden hengengen matkasta, jos mietit tämänpäivän pienen perheuaton pinta-alaa niin ei siitä pitäisi olla kyse. Golf luokan auton pituudet yli neljämetriä, leveyttä jopa 1.8 metriä + peilit. Tämänpäivän tuon luokan autossa sisällä voi leveyttä olla lähes puolitoistametriä, aikoimoisen liikemiesluokan paikan siihen saa mahtuun. Puhettakkaan joillain Audi A7/Q7 luokan mitoilla.
Kysyntää varmaan asuntoautokokoluokassa, ja säästyneen kuskin palkan voi käyttää elävän palvelijan hankkimiseen matkanajaksi.
perhana13/17
Lyhensin tuota lainausta ettei mene liian sekavaksi...
Kun uutisen sanoma oli se että nuo itsestäänajavat autot tuhoavat lentoyhtiöt ja hotellit, niin aiheeseen ei liity mitkään muutaman kymmenen kilometrin työmatkat, ei kai sellaisia matkoja kukaan lentokoneella lennä nykyisinkään.
Eli jos käytetään esimerkkinä tuota DRD:n mainitsemaa työmatkaa Oulu-Helsinki-Oulu, jossa siis ajatuksena olisi laittaa auto edellisenä iltana liikkeelle ja ruveta itse nukkumaan autossa, niin kyllä se auto todellakin siellä määränpäässä jossain vaiheessa parkkipaikan tarvitsee, vaikka auto olisi sähkötoiminenkin niin ei sekään voi koko työpäivää viettää rinkiä ajaen, tai ainakaan sellaisessa ei olisi mitään järkeä, eikä se myöskään voi eikä sen ole järkevää palata käymään kotona Oulussa omalla parkkipaikallaan.
Mitä tulee siihen taksin tarvitsemaan parkkipaikkaan, niin sama taksihan hoitaa päivän mittaan monta erillistä kuljetusta, eli se voi ihan käytännössäkin olla liikenteessä suurimman osan päivästä eikä sen tarvitse jäädä odottamaan yhtä tiettyä kyyditettävää mihinkään.
Ja edelleen tuohon auton kokoon, onhan se tosi että hyvin usein sillä autolla ajellaan ihan yksinään, mutta silti käytännössä ainakin perheellisen henkilön autosta pitää tarvittaessa löytyä tilaa myös useammalle matkustajalle, tai sitten pitäisi olla kaksi erillistä autoa, toinen isompi ja toinen yhdelle hengelle, katsos kun kaikki työssäkäyvätkään eivät ole sinkkuja.
Toki voihan tulevaisuuden tekniikka mahdollistaa sen että kyytiläisten poistuttua auto vetäisi itsensä kasaan matkalaukun kokoiseksi kuutioksi... perheen koira olisikin mukava unohtaa tällaiseen autoon kaupassa käynnin ajaksi, tai lapset :-/
user@org (vahvistamaton)14/17
Totta osittain, kuten taksitkin.
Mutta sen auton ei tarvi pysäköisä sille kalliille paikalle.
Ei, ja onko sillä siellä Oulussakaan omaa sille pyhitettyä parkkipaikkaa, ei välttämättä, sehän olisi epätehokasta.
Eli jos ei ajoa, niin johonkin optimi paikkaan.
Miksi sen automaattiauton pitäisi sitten olla toimitettomana, onko tää jokin taksiliiton päätös?
En itse näkisi seisottamisessa ideaa laajemmassa kuvassa, ellei joku nimenomaan sitä itse halua.
VW konserni varmaan mielellään julksiesti visioi että ihmiset ostaa jatkossakin paljon autoja.
Tarpeen mukaan, jos halua ja kykyä niin hankkii varauksen tai jopa ostelee sitten useamman, ei ehkä optimia, mutta ei mitenkään ristiriidassa uutisen kanssa.
Sillä ei väliä, sinkku voi mennä kimppakyydilla, ja perheellinen voi mennä yksin.
Lähestyisin kulloinkin tarvittavan auton koon ja palveluntason miettimistä sen mukaan mikä tarve, en sen mukaan onko kyyditettävä perheellinen vai ei.
Eli maalikon mielestä ihan sama onko Helsinki matkalainen sinkku vai ison "lestadiolais perheen" jäsen. jos vakaumus ei esteenä.
Mahdollisesti osa autoista olisi muokattavissa kysynnän mukaan, kahden hengen businestilat turistiluokan viiden hengen perhe/kimppakyyti muotoon. Ei välttämättä vaadi edes ns säätämistä. tai esim 1 busines + 4 turisti paikkaa. Siis tuossa tai isommassa koossa muunneltavuutta.
Mutta uskon että markkinoille tulee ihan pieniä, jotka sen yhden hengen kuljettamiseen suunniteltu, se osaavatko sitten kytkeytyä toisiin ei pois suljettu.
Parempi_visio (vahvistamaton)15/17
Koska 90% henkilökohtaisista tapaamisista on turhia, tulee suuntauksena olemaan matkustamisen vaihto moninverroin tehokkaampiin virtuaalitapaamisiin.
dRD16/17
Näen nimenomaan, että kaupungeissa parkkipaikat katoavat ja siirtyvät jonnekin syrjemmälle. Eli autosi tipauttaa sinut sen keikkapaikan eteen ja ajelee jonnekin Keravalle tms rakennettuun valtavaan parkkialueeseen, kunnes kutsut autosi takaisin hakeeman sinut (tai ajastat sen jo etukäteen).
wipe200017/17
Ja oikeastaanhan koko tarve auton omistamisesta vähenee, jos voit tilata "taksin" hakemaan ja kuljettamaan sinut aina kun on tarvetta, mutta hinta voi olla jotain ihan muuta kuin nykytakseissa, joissa maksetaan myös kuljettajan palkkaa.
Eli kun se auto vie dRD:n yöllä Helsinkiin, se ajelee päivän muita ajoja. Tai - kuten joku visioi telkkarissa - käy vaikka huollossa tai kaupassa hakemassa ennalta tilatut ruokaostokset, ja tulee sitten illalla hakemaan kotimatkalle. Joka tapauksessa, kuten edellä todettiinkin, turha sitä on seisottaa ruuhkaisimmassa ja kalleimmassa paikassa koko päivää.
Se jää nähtäväksi, haluavatko ihmiset silti omistaa autonsa vai muuttuvatko ne lähes täysin yhteiskäyttöisiksi. Nythän autojen käyttöaste on varmaan alle 10 %, kun suurimman osan ajsta ne vain makaavat pihalla tai parkkipaikalla hyödyttämättä ketään tai mitään.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT