AfterDawn logo

Spotify taipumassa ilmaissisällön karsimiseen, kiitos supertähtien palkkioiden?

Matti Robinson Matti Robinson

Spotify on pitänyt tiukasti kiinni mainoksilla rahoitetusta ilmaistilauksesta, mutta jo pitkään on huhuttu, että yhtiön on höllennettävä otetta. Nyt Digital Music News kertoo sisäpiiritietoihin vedoten, että Spotifyn tulevat sopimukset rajoittavat ilmaissisältöä.

Spotifyllä on tällä hetkellä noin 20 miljoonaa maksavaa asiakasta ja 55 miljoonaa ilmasasiakasta. Kovin kilpailija on kenties uusi Apple Music, joka on kerännyt 11 miljoonaa asiakasta kokeilujaksonsa aikana, mutta kolmen kuukauden ilmaiskokeilun jälkeisten maksavien asiakkaiden määrää ei tietysti voi vielä tietää. Joka tapauksessa painostus Spotifyn ilmaismallia kohtaan on varmasti katossa.

Lähteiden mukaan Spotify neuvottelee lokakuun alussa uusiksi kaikkien kolmen suuren levy-yhtiön (Sony, Warner, Universal) sopimukset, joiden jälkeen Spotify alkaa tarjota premium-sisältöä, joka on saatavilla ainoastaan maksaville asiakkaille. Epäselvää on mitä kaikkea premium-sisältö voi pitää sisällään, mutta lähteiden mukaan jotkin julkaisut tulevat saataville vain maksaville asiakkaille tai niiden kuunteluaikaa rajoitetaan ilmaisasiakkaille.


Luonnollisesti tällä haetaan suurempaa maksullisen mallin omaksumisprosenttia, mutta lähteiden mukaan myös parempaa rahavirtaa erityisesti supertähdille. Tämän mukaan kyse ei ole pienistä artisteista, kuten Taylor Swift vihjasi Apple Musicin tapauksessa, vaan kourallisesta huippurikkaita poptähtiä. DMN:lle kerrottujen tietojen mukaan todennäköisimmin uudet käytännöt tulevat voimaan ensi vuoden alkupuolella.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki