--->
AfterDawn logo

AMD hehkuttaa DX12-rajapinnan tuomia uutuksia

Panu Roivas Panu Roivas

Microsoft päivittää DirectX-rajapinnan Windows 10:n myötä uuteen uskoon, ja AMD on selvästi innoissaan tästä, sillä luvassa on monia parannuksia yrityksen näytönohjaimille.

DX12 tuo mukanaan kehittäjille entistä paremmat mahdollisuudet optimoida pelejä näytönohjainten raudalle. AMD:n suurin edistysaskel lienee renderöinnin parempi säikeistys, sillä yrityksen Radeon-näytönohjaimet ovat jääneet tällä suunnalla jälkeen Nvidiasta DX11-rajapinnan osalta. Esimerkiksi Digital Foundryn testeissä on jo useampaan otteeseen todettu, että Radeon-näytönohjaimet vaativat selvästi tehokkaamman suorittimen kuin Nvidian vastaavat kortit, mikä tekee Radeoneista huonomman valinnan budjettikokoonpanoa ajatellen.

MAINOS


CPU-pullonkaulojen poistamisen lisäksi AMD lupailee parannuksia myös CrossFiren toimintaan DX12-rajapinnalla. Uusi rajapinta mahdollistaa ns. Explicit Multiadapter -tekniikan, jolla pelin renderöinti saadaan jaettua rakeisesti kahden näytönohjaimen välille. Käytännössä tämä mahdollistaa esimerkiksi APU-suorittimen ja tehokkaan erillisnäytönohjaimen toimivaa CrossFire-yhdistelmää, jossa pienempi integroitu piiri voi laskea esimerkiksi vain post processing -efektit, jättäen loput erilliskortin laskettavaksi. Käytännössä siirtyminen uusiin multiGPU-tekniikoihin ei kuitenkaan tule tapahtumaan kädenkäänteessä, vaan se vaatii kehittäjiltä entistä suurempaa panostusta.

Nykyisellään AFR-tekniikalla toteutettu CrossFire ei vastaavaan kykene, vaan siinä piirien on oltava tasaväkiset, ja rasitus jaetaan piireille ruuduittain. DX12 Split-Frame Rendering -tekniikalla ruudunpäivitys toteutetaan jakamalla jokainen ruutu kahtia eri piirien laskettavaksi. Tekniikka ei ole sinänsä uusi, mutta DX12-rajapinnan myötä se on kehittäjille helpompi toteuttaa. Lisäksi SFR mahdollistaa näytönohjaimien muistin täyden hyödyntämisen, eli kahdella 4 Gt kortilla käytössä olisi 8 Gt tilaa, eikä dataa jouduta kopioimaan korttien välillä kuten nykyisellä AFR-tekniikalla.

AMD:n sponsoroimista Gaming Evolved -peleistä ensimmäisenä DX12-rajapinnalla tuettuna saapuu Deus Ex: Mankind Divided, sekä Oxide Gamesin Ashes of the Singularity -strategiapeli. Ilmeisesti AotS tukee edelleen myös Mantle-rajapintaa, vaikka AMD on jo ehtinyt siirtää sen kehityksen sivuun DX12-rajapinnan tieltä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Telialla laaja ongelma - datayhteydet eivät toimi

AfterDawn

Netflixin pomo: Elokuvateatterit ovat kuolleet

AfterDawn

Olet varmasti törmännyt tekoälyllä tehtyihin feikkeihin elokuvien trailereihin? Leffastudioille ne ovat kultakaivos

AfterDawn

Valtameren yli matkalla ollut lento joutui palaamaan takaisin, kun matkustaja hukkasi puhelimensa lennon aikana

Puhelinvertailu

Suomalaiset kyllästyivät huijauksiin: Mobiilivarmenteesta tuli yhtäkkiä huikean suosittu

AfterDawn

Garminin kännykkäsovelluksesta tuli osittain maksullinen - nykyiset toiminnot pysyvät ilmaisina, näin paljon se maksaa

AfterDawn

1,5 miljoonaa deittisovelluksissa käytettyä kuvaa, myös yksityisviesteillä lähetettyjä kuvia vuoti verkkoon

AfterDawn

Google toi juuri julkaistun Gemini 2.5 Pron ilmaiseksi käyttöön

AfterDawn

Ouran sormukset nyt myynnissä Verkkokauppa.comilla

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki