Apple ostaa lisää kuratointiin erikoistuneita sisältöpalveluita
Viikonlopun aikana on paljastunut kaksi uutta Applen tekemää yrityskauppaa. Ensiksi TechCrunch kertoi Applen ostaneen "kirjojen Pandoraksi" kutsutun BookLampin, minkä jälkeen Re/code kertoi yhtiön ostaneen "puheradioiden Pandoran" eli Swell-sovelluksen.
Molempien yrityskauppojen myötä Apple hankki itselleen kuratointialgoritmejä, joiden avulla yhtiön palvelut oppivat aiempaa paremmin tarjoamaan käyttäjilleen heitä kiinnostavia sisältöjä. Toukokuun lopulla julkistetussa kolmen miljardin dollarin Beats-kaupassa yhtiön käyttämä kuratointijärjestelmä nousi keskeiseksi ostomotiiviksi.
BookLamp-palvelu on kehittänyt algoritmeja, joiden avulla voidaan analysoida kirjojen teemoja ja tarinan kaarta. Tämän ansiosta käyttäjälle voidaan ehdottaa luettavaksi muita samantyyppisiä kirjoja. TechCrunchin mukaan Apple maksoi BookLampista 10–15 miljoonaa dollaria.
Swell on taas puheradio-ohjelmiin erikoistunut suoratoistopalvelu, joka oppii käytön myötä tunnistamaan millaisista ohjelmista käyttäjä pitää. Applen tarkoituksena on todennäköisesti parantaa omaa huonoja arvosanoja saanutta Podcast-sovellusta Swellin avulla.
Apple kertoi osavuosikatsauksessaan, että se on ostanut viime vuoden lokakuun jälkeen yhteensä 29 yhtiötä. Lukemaan ei kuulu niitä kauppoja, joita ei ole vielä saatettu päätökseen (esim. Beats). Maaliskuun jälkeen kaupat on tehty viidestä yhtiöstä. Suurin osa Applen tilivuoden aikana tehdyistä yrityskaupoista on edelleen tuntemattomia.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT